Nový hlas představil ve čtvrtek primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) a zástupci dopravního podniku a organizace Ropid, která plánuje městskou hromadnou dopravu v Praze. Pro tramvaje a autobusy je potřeba 7793 nahrávek typu změny trasy nebo tarifního pásma a dalších 13 042 s názvy zastávek, z nichž je 3562 na území Prahy, zbytek ve středních Čechách.
Vondráček v nadsázce řekl, že si připadá jak po prezidentské volbě. "Akorát já nemusel objíždět republiku v karavanu. Chci poděkovat všem, kteří mě volili a za tu příležitost, kterou jsem dostal," řekl. Doplnil, že se pokusí být dobrým hlasem pro všechny, tedy i pro ty, kteří pro něj nehlasovali. Na webu Zdopravy.cz je k dispozici nahrávka s jeho hlasem.
Svou novou roli následně přirovnal k polidšťování strojů. "Ten stroj (autobus a tramvaj) má dva lidské aspekty, řidiče a pak je to hlas, který řekne, na kterou stanici dorazil," dodal.
Podnik s Vondráčkem podepíše v příštím týdnu smlouvu a v srpnu začne herec natáčet první nahrávky, a to jak názvy stanic, tak provozní hlášení. Na podzim se pak nahrávky objeví v tramvajích. Do konce letošního roku bude Vondráček namlouvat názvy autobusových zastávek, které se pak v provozu objeví v příštím roce.
Nový hlas do městské dopravy vybírali cestující ze čtyř nahrávek. Čtveřici hlasů mohli slyšet přímo v autobusech a tramvajích. Předvýběr udělala porota, ve které byli nejen zástupci pražského dopravního podniku a magistrátu, ale také odborníci, například fonetik. Do ankety se zapojilo celkem 200 013 lidí. Vondráček získal 124 316 hlasů.
Pražané rozhodli o novém hlasu pražských autobusů a tramvají. Bude jím dabér, hlasatel a herec Jan Vondráček. Chci moc poděkovat paní Dagmar Hazdrové, jejíž hlas skoro 30 let patřil k pražské povrchové dopravě. Panu Vondráčkovi přeji hodně štěstí v nové práci! :)
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) July 28, 2022
Hlášení stanic původně v městské hromadné dopravě vůbec nebylo. První pokusy začaly až v 50. letech 20. století, kdy je do mikrofonu hlásil řidič. "Větší zlom přišel v roce 1974, kdy jsme otevřeli první linku metra a kde byly nasazeny první vlakové rozhlasy," řekl dopravní ředitel pražského dopravního podniku Ladislav Urbánek.
První kazetové přehrávače se pak v tramvajích objevily v roce 1987. O rok později zahájil dopravní podnik pokusy s digitálními hlásiči, v roce 1995 je celoplošně zavedl v metru. V autobusech a tramvajích se objevily o rok později.
Poslední čtvrtstoletí byla hlasem autobusů a tramvají Dagmar Hazdrová, která provozní hlášení a názvy zastávek nahrávala od roku 1996. Její hlas mohli cestující slyšet i v jiných městech. S nahráváním se ale před časem rozhodla skončit. Letos v březnu se stala čestnou občankou Prahy.
Svůj hlas má i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové, hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý. Letos zahájil dopravní podnik stavbu nové linky D, která má vést z Pankráce do Písnice.