Nová mapa nejzatíženějších silnic v Praze. Aut přibývá, přestože nejvíc lidí jezdí MHD

ČTK ČTK
4. 6. 2018 16:50
Nejvytíženější komunikací je Barrandovský most, druhou nejvytíženější pak Jižní spojka mezi ulicí 5. května a Vídeňskou.
Intenzita dopravy v Praze - rok 2017. Klikněte pro kompletní zobrazení.
Intenzita dopravy v Praze - rok 2017. Klikněte pro kompletní zobrazení. | Foto: MHMP

Praha - Počet registrovaných motorových vozidel v Praze loni meziročně vzrostl o více než 56 000 na zhruba 1,059 milionu vozů. Vyplývá to z ročenky dopravy, kterou dnes novinářům představili zástupci Technické správy komunikací (TSK).

Nejzatíženější komunikací byl Barrandovský most, po kterém denně projelo 142 000 aut. Vozidla loni najezdila po městě denně 23 milionů kilometrů, což je o 0,79 milionu více než v předešlém roce.

Nejzatíženější úseky v Praze.
Nejzatíženější úseky v Praze. | Foto: MHMP

Z celkového počtu zaregistrovaných vozů je 844 613 osobních automobilů, což je o necelých 50 000 víc než předloni. "Na území Prahy se celkový počet registrovaných motorových vozidel výrazně zvyšoval až do roku 1999, poté se nárůst zpomalil. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele," řekl Vladimír Kadlec z TSK.

Vliv má podle něj i to, že v Praze sídlí řada firem, které zde auta registrují. Řidiči pak v součtu loni najezdili po Praze 7,3 miliardy kilometrů.

Nejvytíženější silnicí i mostem byl zmíněný Barrandovský most. Druhou nejvytíženější komunikací byla Jižní spojka mezi 5. května a Vídeňskou, kudy projelo denně 129 000 aut. Křižovatka Jižní spojky s 5. května je pak nejzatíženější křižovatkou v Praze.

"Úseky na městském okruhu patří k nejzatíženějším v Praze i České republice," řekl Kadlec. Na třetím místě je Strakonická mezi Dobříšskou a Barrandovským mostem.

Nárůst automobilové dopravy v Praze.
Nárůst automobilové dopravy v Praze. | Foto: TSK

Nejvytíženějším tunelem byl pak loni Zlíchovský s 90 000 aut denně. Teprve za ním se umístily části tunelového komplexu Blanka, z nichž projede nejvíc aut Dejvickým tunelem, a to 88 000 aut denně.

Nejvyužívanější je však v Praze veřejná doprava. Lidé po městě absolvují 49 procent všech cest právě MHD.

Vývoj rozsahu Pražské integrované dopravy.
Vývoj rozsahu Pražské integrované dopravy. | Foto: TSK

Na automobilovou dopravu připadá asi 29 procent cest, přičemž je v hlavním městě obsazenost aut dlouhodobě 1,3 člověka na automobil. Pro srovnání: v roce 1990 to bylo 1,71 a v roce 2000 pak 1,44 člověka na automobil.

V Praze pak 26 procent lidí chodí pěšky a jedno procento tvoří cyklisté. Zbytek kombinuje více druhů dopravy.

Pražská MHD ročně přepraví asi 1,3 miliardy cestujících, z toho 1,26 miliardy přímo v Praze. Zbytek lidí připadá na území Středočeského kraje, kam pražská integrovaná doprava zajíždí.

Počet vozidel v Česku
Počet vozidel v Česku | Foto: MHMP

Nejvíce lidí, zhruba 436 milionů, loni jelo metrem. To je o něco méně než předloni. "Počty lidí v metru ovlivnilo, že byla uzavřena řada vestibulů metra. Proto došlo k poklesu. Naopak vlak, autobusy a tramvaje - tam je vidět nárůst," řekl Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která organizuje pražskou MHD.

Po metru jezdí nejvíce lidí autobusy a pak tramvajemi. Železnici využije ročně 39,5 milionu cestujících.

 

Právě se děje

Další zprávy