Od určitého bodu už nebylo návratu, říká pilot, který přistál boeingem na ledovci

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
28. 1. 2022 6:13
"Letiště Troll leží v takové vzdálenosti od Jižní Afriky, že i přesto, že letoun startoval s maximální možnou zásobou paliva, nebylo možné se zpět již vrátit," popisuje pro Aktuálně.cz Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel aerolinek Smartwings, který doletěl s kolegy na Antarktidu. Posádka se proto nejvíc obávala počasí, které by znemožnilo přistát. Respekt měla i z rizika technické závady.

Aerolinky Smartwings se třemi českými piloty tento týden úspěšně přepravily členy Norského polárního institutu na jejich základnu v Antarktidě. Šlo o historicky první přistání společnosti a také světové prvenství s letounem Boeing 737 Max na tomto kontinentě. O podrobnostech nezvyklé cesty informoval online deník Aktuálně.cz ve čtvrtek.

Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel Smartwings, a.s. (na snímku vlevo).
Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel Smartwings, a.s. (na snímku vlevo). | Foto: Smartwings

Výzkumná stanice Troll Research Station provozovaná Norským polárním institutem se nachází 235 kilometrů od moře ve východní části Pobřeží princezny Marty v Zemi královny Maud. Věnuje se monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování. Samotná runway se nachází přímo na ledovci v nadmořské výšce 1232 metrů a v okolí žádná záložní přistávací plocha není.

Boeing registrace OK-SWB vzlétl z norského Osla a směřoval s mezipřistáním v Čadu do jihoafrického Kapského města, odkud zamířil na Antarktidu. Letadlo urazilo celkem 15 680 kilometrů. Let na trase Kapské Město - Troll Airfield trval šest hodin. Na Antarktidě letadlo strávilo zhruba dvě hodiny, aby posléze zamířilo znovu přes Kapské Město do norské metropole.

Jakým výcvikem museli projít piloti Smartwings, kteří absolvovali let na Antarktidu?

Každý z pilotů, který se letu na Antarktidu zúčastnil, byl již měsíce před tímto letem zapojen do přípravy celého projektu a měl tak k dispozici maximum informací potřebných k bezpečnému provedení letu.

Navíc aby mohl být pilot na tento let vůbec nasazen, musel již mít kvalifikaci pro lety dle pravidel ETOPS (jedná se o let ve vzdálenosti větší než 400 námořních mil od nejbližšího záložního letiště, pozn. red.). Dále absolvovat výcvik pro let na takzvané izolované letiště, výcvik pro let v oblasti mezi Jižní Afrikou a Antarktidou a též všechny osoby na palubě prošly výcvikem pro přežití v polárních oblastech.

Jak se ovládání letounu v této oblasti liší oproti jiným letištím na světě? Je možné to k něčemu přirovnat?

Ovládání letadla se v arktické oblasti neodlišuje od ovládání například v zimních podmínkách Evropy. Navíc tím, že podmínkou pro uskutečnění letu byly velmi dobré meteorologické podmínky v místě přistání, kde v době naší zimy převládá slunečné počasí se suchým vzduchem - takzvaná polární poušť, byl i výskyt námrazy na letadle výrazně eliminován.

Samotný přílet na letiště probíhá za podmínek, kdy pilot musí mít neustále vizuální kontakt se zemí. Nicméně pilot není odkázán jen na to, co vidí pod sebou. Moderní navigační systémy letadla, které nejsou závislé na pozemních radionavigačních zařízeních, dokáží letoun navést s několikametrovou přesností až na samotné finále.

Zde je sice samotné přistání ztíženo absencí světelných prostředků na letišti samotném, ale za pěkného počasí s jasným horizontem ani toto nedělá pilotovi větší problémy.

Samotné dosednutí či vzlet by se pak dal přirovnat třeba k dosednutí na zasněžené ruzyňské letiště.

A jak se liší ovládání tohoto letounu oproti ostatním modelům, které na Antarktidě přistanou?

Vzlet a přistání se liší typ od typu letadla vždy. Nezáleží tedy, zda se jedná o polární letiště, nebo letiště v Evropě. Jen je třeba dodržovat postupy dané výrobcem letadla pro zimní provoz.

Čeho jste se během této akce vyloženě obával?

Jsou asi dvě věci, kterých jsme se obávali. V prvé řadě je to případná technická závada, která kdyby se vyskytla, mohla by letadlo na Antarktidě uzemnit. Tuto možnost jsme eliminovali tím, že s námi na letu byli přítomni i dva zkušení mechanici, kteří měli pro tento let s sebou řadu pečlivě vybraných náhradních dílů.

Druhá věc, na kterou jsme si museli dát velký pozor a byla jí věnována značná pozornost, bylo počasí v místě přistání. Letiště Troll leží v takové vzdálenosti od Jižní Afriky, že i přesto, že letoun startoval s maximální možnou zásobou paliva, nebylo možné se zpět již vrátit. Proto byl na trati stanoven bod, před jehož minutím musela mít posádka jistotu, že počasí bude v době příletu stoprocentně vyhovovat pro bezpečné přistání.

Aerolinky Smartwings přistály jako první s letadlem Boeing 737 Max na Antarktidě

České aerolinky Smartwings přistály jako první na světě s letadlem Boeing 737 MAX na Antarktidě. | Video: Facebook / Smartwings
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

První odhady australských voleb ukazují, že opozice zřejmě odstaví od moci vládnoucí kabinet

Opoziční Labouristická strana v Austrálii patrně odstaví od moci kabinet současného konzervativního premiéra Scotta Morrisona. Ukazují to projekce australských televizních stanic. Výsledek dnešních parlamentních voleb je zatím nejistý a zřejmě bude velmi těsný, Morrison ale s největší pravděpodobností nebude mít dost křesel na to, aby mohl sestavit vládu i pro čtvrté volební období. Dosavadní sčítání hlasů naznačuje, že lidé tentokrát více volili i menší politické strany.

Poslední volební místnosti se na západě země uzavřely v 18:00 místního času (poledne SELČ). Dnešní průzkum společnosti Newspoll přisuzoval labouristům podporu 53 procent hlasů.

Morrisonova koalice nyní ve 151členné Sněmovně reprezentantů drží nejtěsnější většinu 76 křesel. Labouristická strana slibuje větší výdaje na péči o děti i seniory, stávající koalice pak lepší řízení ekonomiky v době, kdy se v Austrálii kvůli pandemii covidu-19 prohloubil rozpočtový deficit. Morrison slíbil, že pokud bude znovuzvolen, jeho vláda sníží daně a zmírní tlak na růst životních nákladů.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Na pochod Praha-Prčice se dnes po dvouleté pauze vydalo přes 17 500 turistů

Na trasy pochodu Praha-Prčice se dnes po dvouleté covidové pauze vydalo 17 508 turistů. První z nich vyrazili na trať už před 05:00. Po poledni se začali vracet účastníci kratších tratí a cyklisté. Před 13:00 zatím do cíle nedorazil žádný z účastníků nejdelší sedmdesátikilometrové trasy. Všichni se musí vrátit do dnešních 20:00.

Pořadatelé museli počet účastníků omezit kvůli výluce železničního provozu mezi Olbramovicemi a Chotovinami. Na trasy se tak vydali jen ti, kteří se dopředu elektronicky zaregistrovali, informovala za pořadatele Dana Horáková.

Letos se tak zájemci nemohli registrovat až na startu, jak byli zvyklí, pouze ukazovali QR kódy. "Potřebovali jsme zastropovat trasy, proto jsme registraci uzavřeli dva dny před pochodem. Kvůli rekonstrukcím železniční trati jsou trasy kyvadlové dopravy delší, posílili jsme i dopravu na jih," uvedla Horáková. Pořadatelé ocenili, že jim letos ubyla práce s penězi.

Trasy pro pěší měří od 23 do 70 kilometrů, přičemž nejdelší začíná v Praze. Část z 21 tras je vyhrazena pro cyklisty. "Cyklisti mají samostatné trasy od roku 2006, chtěli jsme zabránit nebezpečí, protože se míchali do tras pro pěší," doplnila Horáková.

Nejoblíbenější je dětská trasa z Votic dlouhá 23 kilometrů. "Využívají ji i senioři, kterým už to tolik nechodí. Vozíčkářská trasa začínala v Miličíně, vyrazilo na ni 98 vozíčkářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy