Zdržuje to a šíří viry. Itálie zakázala příruční zavazadla, dle Prymuly je to nesmysl

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
3. 7. 2020 11:19
Italský úřad pro civilní letectví od minulého pátku zakázal na všech linkách příruční zavazadla, která se dávají do úložného prostoru nad sedadly. Chce tím předejít tomu, aby cestující při nastupování a vystupování blokovali uličky, a snížit tak riziko přenosu koronaviru. Nařízení platí i pro spoje z Česka. Podle tuzemských úřadů podobný krok "není na pořadu dne", dle epidemiologů jde o nesmysl.
Pasažéři v Cagliari nastupují do letadlo italských aeroliní Alitalia.
Pasažéři v Cagliari nastupují do letadlo italských aeroliní Alitalia. | Foto: Reuters

Podle nového pravidla jsou povolena jen ta zavazadla, která se vejdou pod sedadlo. Ta větší příruční putují do nákladového prostoru, za což pasažéři podle úřadu pro civilní letectví nemusí platit příplatek. Nadále platí povinnost létat s rouškou. 

Do Itálie po několikaměsíční odmlce kvůli koronaviru opět létají i aerolinky z Česka, například České aerolinie (ČSA) tento čtvrtek obnovily spoje do Říma, kam už od konce června z Prahy opět létá i irský nízkonákladový dopravce Ryanair. Ten v tomto týdnu znovu nasadil také linku do Milána a na Bari. 

Tyto letecké společnosti tak musí zákazníky upozornit na změnu ohledně ukládání zavazadel, které italský úřad zavedl. "Cestující o této skutečnosti informujeme na našich webových stránkách. Kabinová zavazadla, která stanovené rozměry nesplňují, si cestující mohou nechat odbavit zdarma," uvedla pro on-line deník Aktuálně.cz Vladimíra Dufková, mluvčí skupiny Smartwings, pod niž patří i ČSA. 

Že by po vzoru Itálie stejné nařízení zavedl i český úřad pro civilní letectví, není podle jeho mluvčího Vítězslava Hezkého na pořadu dne. "Nezvažovali jsme, že bychom pravidla takto zpřísnili," sdělil Hezký s tím, že podle informací Světové zdravotnické organizace (WHO) i dalších zdravotnických organizací úřad neshledal nutným něco takového zavádět.

Podobně to vidí i čeští epidemiologové, podle nichž zákaz nemá příliš význam. "Lidé v letadle stejně sedí ve stísněném prostoru. Navíc když budou mít zavazadla odbavená v zavazadlovém prostoru, tak pak na kufry stejně budou muset čekat u karuselu, a to třeba patnáct dvacet, možná i více minut," uvedl epidemiolog a bývalý náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula.

"Nejsem si jist, jestli to opatření je úplně smysluplné," dodal Prymula. Podobně skeptický postoj vyjádřil i epidemiolog a vedoucí pracovník skupiny ministerstva zdravotnictví pro uvolňování karantény Rastislav Maďar. 

"Vyzvednutí příručního zavazadla z prostoru nad hlavou trvá pár vteřin. Navíc cestující se mohou zdržovat v uličce i bez příručních zavazadel," domnívá se Maďar. I podle něj nařízení z epidemiologického hlediska postrádá smysl.

Z řad aerolinií se proti opatření už stihl důrazně vymezit Ryanair. Šéf společnosti Eddie Wilson se v rozhovoru pro deník Corriere della Sera nechal slyšet, že nerozumí tomu, proč Itálie jako jediná země takové nařízení zavedla. Stejně jako Prymula se i on domnívá, že úřady akorát docílí toho, že se budou tvořit fronty namísto v uličkách letadel u pásů pro výdej zavazadel. Ryanair kvůli opatření podal stížnost k Evropské agentuře pro bezpečnost letectví. 

Právě Ryanair podobně jako jiné nízkonákladové aerolinky vybírá za "horní" kabinové zavazadlo obvykle zvláštní poplatek, nařízení mu tak působí komplikace. 

Rozhodnutí italského úřadu naopak přivítalo tamní sdružení na ochranu práv spotřebitelů Codacons. Opatření pomůže tomu, aby se "předešlo chaosu", který v letadle někdy vzniká, "když pasažéři umísťují svá zavazadla do úložného prostoru nad sedadly", uvedlo sdružení.

"V této oblasti patří Italové k těm nejméně disciplinovaným cestujícím Evropy. Vede to ke zpožděním a frontám, v nichž se nyní zvyšuje riziko nákazy," dodalo.

Itálie se v důsledku pandemie koronaviru potýkala s vysokým počtem obětí a patří k zemím, které koronavirus zasáhl nejvíce. Nemocí se tam dosud nakazilo přes 240 000 lidí, mrtvých je více než 34 800. Z choroby se vyléčilo přes 191 000 pacientů.

Video: Přelet prázdného letiště Ruzyně v době koronavirové krize

Přelet prázdného letiště Ruzyně v době koronavirové krize | Video: Jiří Pruša, Flying Revue
 

Právě se děje

před 50 minutami

U břehů Turecka se potopila ruská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 15 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ruská nákladní loď. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na turecká státní média. Záchranáři se nyní snaží pomoci asi 15 členům posádky, kteří uvízli na moři v trojici záchranných člunů.

Loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Oběti na životech zatím nejsou hlášené a příčina neštěstí není jasná.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner uvedl, že na záchraně námořníků se pracuje, počasí je však velmi špatné. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ochranný systém při testech odpojil běloruskou jadernou elektrárnu, v provozu je pouhé dva měsíce

Běloruská jaderná elektrárna byla v sobotu při testovací proceduře odpojena, protože se spustil ochranný systém reaktoru. Uvedlo to běloruské ministerstvo energetiky. Úroveň radiace v oblasti je ale podle ministerstva normální. Elektrárna u města Astravec byla spuštěna loni v listopadu.

"Ochranný systém byl aktivován při pilotním průmyslovém provozu prvního bloku, v jehož rámci jsou v současné době testovány systémy a zařízení," uvedlo ministerstvo. Úroveň radiace v okolí elektrárny je na běžné úrovni, dodal úřad.

První jaderná elektrárna v zemi se nachází na severu Běloruska, poblíž hranic s Litvou, a postavila ji ruská státní firma Rosatom za ruský úvěr deset miliard dolarů (217 miliard Kč). Provoz formálně zahájil prezident Alexandr Lukašenko 7. listopadu, kvůli poruše však musela být následující den odstavena. Opětovně spustila provoz a byla znovu připojena k síti 19. listopadu. Ministerstvo tehdy uvedl, že elektrárna pracuje na 40 procent své kapacity.

Zdroj: ČTK
Další zprávy