Dýchnutí zatím nebude pro nastartování auta povinné, detekce ospalosti však ano

Adam Váchal Adam Váchal
Aktualizováno 28. 3. 2019 9:50
Evropská unie během tohoto týdne výrazně změnila směr, jakým se bude v příštích letech ubírat automobilový průmysl. Kromě nových pravidel, podle kterých budou muset výrobci aut výrazně snížit emise u svých vozů, se zákonodárci dohodli na povinnosti montovat do vozů moderní bezpečnostní prvky, které jsou dosud zpravidla součástí nadstandardní výbavy.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Shutterstock

Všechny automobily mají být vybaveny asistentem, který bude řidiče varovat v případě, že překročí povolenou rychlost. Ve voze budou také nově systémy, které ohlídají, zda se auto drží ve svém jízdním pruhu, či jestli řidič neusíná. V takovém případě jej mohou například pomocí výstražného zvuku probrat.

Aby se situace na evropských silnicích zlepšila, mají být nejnovější automobily mimo jiné vybaveny i programem nouzového brzdění. Díky tomu dokáže vůz v krizových chvílích sám zastavit. V každém autě bude po roce 2022 nainstalovaná černá skříňka, která zaznamená údaje o případné havárii.

"První fáze bezpečnostních opatření začne být do nových modelů instalována nejdříve za tři roky, v případě vyspělých technologií ještě později," říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích Evropské unie 25 300 lidí. Toto číslo se v posledních čtyřech letech nedaří snižovat.

Ze seznamu bezpečnostních prvků, na kterých se již dříve shodli vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů, nakonec odpadly některé kontroverzní návrhy.

"Shodli jsme se na tom, že takzvaného asistenta rychlosti bude moci řidič kdykoliv vypnout, v textu nejsou ani povinné alkoholové zámky," dodává Sehnalová. Pravidla musí ještě formálně potvrdit ministři dopravy jednotlivých států unie a Evropský parlament. Ten ve středu hlasoval mimo jiné o snižování emisí oxidu uhličitého z osobních aut.

Evropa prudce zvýší emisní limity

Europoslanci se dohodli také na tom, že do roku 2030 budou muset automobilky u svých vozů oproti současnému stavu snížit objem škodlivin vypouštěných do vzduchu na méně než polovinu. Se snižováním CO₂ ze svých aut budou muset výrobci začít již od konce příštího roku.

Pokud se automobilkám nepodaří průměrné škodliviny na jedno auto srazit, budou muset platit vysoké pokuty. Z těchto peněz hodlá Evropský unie podporovat rozvoj alternativních paliv či třeba dobíjecích stanic na elektromobily. Pokud budou výrobci chtít emisní limity splnit, budou muset začít ve velkém vyrábět vozy právě na elektřinu.

Zatímco povinné bezpečnostní prvky podle výrobců v budoucnu příliš ceny nových vozů neovlivní, tlak na snižování emisí ano.

"Je třeba se připravit na to, že individuální automobilová doprava kvůli snižování emisí podraží," prohlásil minulý týden v souvislosti s evropskou regulací předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

Foto: Evropský parlament

Evropská asociace výrobců automobilů varovala, že řada automobilek nezvládne plnit ani první kolo zpřísnění. V rámci něj budou muset výrobci od konce příštího roku srazit emise o pětinu oproti dnešku. Problém je také v tom, že například Češi zatím o koupi elektromobilů nemají zájem.

Změny se dotknou i výrobců kamionů a autobusů

■ Do roku 2030 budou muset emise snížit o 30 procent také výrobci kamionů a autobusů. Dohodl se na tom v únoru Evropský parlament s Radou EU. Evropská unie dosud žádné limity na emise u nákladních vozů nemá.

■ Za mírnější limity lobbovalo Evropské sdružení výrobců automobilů. Výrobci nákladních aut podle něj mají mnohem menší možnosti omezit produkci CO₂ oproti automobilkám, které vyrábějí osobní vozy. Navrhovalo proto patnáctiprocentní regulaci.

■ EU plánuje nastavit také nová pravidla pro samotné řidiče kamionů a jejich zaměstnavatele. Europoslanci měli rozhodnout, jakou mzdu mají dopravci vyplácet řidičům, kteří jezdí po území jiných členských států. Hlasování však nakonec odložili na duben.

 

Právě se děje

před 48 minutami

Kosovo se obává vyloučení z play off o postup na fotbalové Euro

Fotbalové reprezentaci Kosova hrozí kvůli zásahům politiků do fungování tamního fotbalového svazu vyloučení z play off o postup na mistrovství Evropy v příštím roce. Jak s odvoláním na severomakedonský server Infosport.mk uvedla balkánská média, UEFA i Mezinárodní fotbalová federace FIFA s nelibostí sledují zasahování prištinských vládních míst do fungování fotbalového svazu, zejména nedávný pokus dosáhnout odvolání jeho šéfa Agima Ademiho.

Kosovu tak podle webu reálně hrozí dvou- až pětiletý distanc z mezinárodních soutěží, což by ovlivnilo také play off o poslední volná místa na evropském šampionátu v příštím roce. Kosovská reprezentace se má na konci března utkat nejprve se Severní Makedonií a v případě výhry pak o postup na ME s vítězem zápasu Gruzie - Bělorusko.

Pokud by ale bylo Kosovo suspendováno, půjde do finále play off skupiny D podle médií rovnou severomakedonský tým.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Madridu začal pochod za klima, v jeho čele jdou indiáni a Greta Thunbergová

V Madridu začal Pochod za klima, který má připomenout naléhavost boje za ochranu ovzduší. Koná se v souvislosti konferencí OSN o změnách klimatu (COP25), která ve španělské metropoli začala v pondělí. V čele pochodu jdou jihoameričtí indiáni a účastní se ho i mladá švédská aktivistka Greta Thunbergová.

Organizátoři očekávají desítky tisíc účastníků, uvedl deník La Vanguardia. Už v začátku pochodu, který se vydal od madridského nádraží Atocha přes centrum španělské metropole, začali lidé volat mimo jiné "Není žádná planeta B" či "Klimatickou spravedlnost, teď". Podle deníku El País je kromě španělštiny v davu slyšet také portugalština.

Lidé nesou transparenty vyzývající k omezení emisí skleníkových plynů a okamžitým činům v boji proti globálnímu oteplování. Některé transparenty, například s nápisem Konzum Tě zkonzumuje, rozdávali mladí lidé před začátkem pochodu těm, kdo přišli s prázdnýma rukama.

Zdroj: ČTK
Další zprávy