Nejen Jágr. Statistiky střetů s tramvajemi v Praze ukazují nejrizikovější místa

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
25. 6. 2022 19:03
Srážka s autem způsobí každý rok kolem tisícovky tramvajových nehod v Praze. K nejnebezpečnějším úsekům patří okolí Ortenova náměstí a křižovatka na Větrníku. Vyplývá to ze statistik pražského dopravního podniku. Podle dopravního experta Petra Moose by ke snížení počtu nehod přispělo mimo jiné to, kdyby se na tramvaje přestaly lepit reklamy tmavé barvy. Vozy by tak byly lépe viditelné.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Jak ukazují statistiky pražského dopravního podniku (DPP), které má online deník Aktuálně.cz k dispozici, loni se v metropoli srazila tramvaj s motorovým vozidlem celkem 985krát, což je o 36 případů více než v roce 2020. Mluvčí DPP Aneta Řehková uvedla, že drtivou většinu z nich - tedy přesně 858 - zavinili řidiči motorových vozidel, zbytek pak měli na svědomí řidiči tramvají. 

Počet srážek tramvají s motorovými vozidly se v posledních deseti letech drží na podobných číslech, od roku 2020 ale množství nehod kleslo významněji, pod tisícovku. Za letošek jde pak podle dat DPP ke konci dubna zatím o 356 nehod.

"Úseky s nejvyšším rizikem srážky s motorovým vozidlem, chodcem a tak dále jsou označené vnitropodnikovou značkou 'Úsek zvýšeného rizika' s vyznačením délky rizikového úseku," doplnila k tomu Řehková. Opravy tramvají po nehodách pak provádějí jednotlivá depa vozoven nebo Ústřední dílny DPP v Hostivaři.

Z dat za loňský rok vyplývá, že k nejvíce nehodám tramvají s motorovým vozidlem - k celkem dvaceti -, došlo u zastávek Ortenovo náměstí, Flora a Vojenská nemocnice, následovala Dlouhá třída.

Naopak k nejbezpečnějším místům patří z tohoto pohledu třeba Nádraží Veleslavín, Palmovka nebo Radlická. Loni se tam srazila tramvaj s motorovým vozidlem jen jednou. K vůbec žádné nehodě tohoto typu pak nedošlo například v okolí zastávky Pražský hrad, Hlubočepy nebo Vozovna Vokovice.

Podle Řehkové upozorňuje řidiče tramvají na rizikové oblasti už základní kurz, který musí podstoupit. S rizikovými místy, kde nejčastěji dochází ke střetům s motorovými vozidly a ostatními účastníky silničního provozu, se pak pravidelně seznamují také na školeních.

Dopravní podnik letos taktéž již počtvrté spustil kampaň Neskákej mi pod kola!, jejímž cílem je kromě jiného upozornit chodce, že tramvaj má na přechodu vždy přednost. Nejčastější příčinou nehod tramvaje s chodcem je nepozornost, kdy se lidé například dívají do telefonu nebo poslouchají hudbu.

Statistiky ukazují, že srážky s chodcem jsou druhým nejčastějším typem nehody. Například loni jich bylo čtyřicet, tedy o sedm méně než předešlý rok. Následují srážky s jinou tramvají (loni 23) a autobusem (loni 16). Celkem pak v roce 2021 došlo k 1145 nehodám tramvají, o rok dříve se jednalo o 1124.

Dopravní expert Petr Moos z Českého vysokého učení technického považuje za nutné, aby se v Praze věnovala nehodovosti tramvají s chodci i dalšími účastníky provozu větší pozornost, počty nehod je podle něj nutné snížit.

"Vidím problém například v tom, že jsou v Praze místa, kde není přehled o pohybu tramvaje s ohledem na vidění řidiče dostatečně zřetelný - ať už je to křižovatka, nebo třeba prolínání silničního tělesa s tramvajovým vedením, respektive s tramvajovými kolejemi," popsal Moos pro Aktuálně.cz.

Jako menší problém vnímá i to, že se někdy tramvaje polepují reklamou tmavé barvy a chodci ani řidiči pak nemohou dopravní prostředek dost dobře registrovat. "V Praze se vyskytl nešvar, kdy na sobě mají některé tramvaje tmavou reklamu - například černou nebo tmavě modrou. Tyto reklamy pak snižují výraznou viditelnost tramvají, kterou známe od těch červenobílých," míní dále Moos.

Jinak ale tramvajová doprava v hlavním městě podle něj nevybočuje z kvalit, které známe i z jiných metropolí. "Je to spolehlivá a dobře řízená složka veřejné dopravy," uzavřel dopravní expert.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 10 minutami

Lidí nově nakažených covidem v Česku dál ubývá

Letošní letní vlna covidu-19 v Česku dál slábne. Počty lidí nově nakažených covidem klesají v mezitýdenním srovnání 14. den v řadě. Ve středu do statistik na webu ministerstva zdravotnictví přibylo 2203 nových případů, o 468 méně než ve stejný den předchozího týdne. Nižší byl i počet podezření na opakovanou nákazu. Za týden klesl o 90 na 866 případů.

Za posledních sedm dní testy v Česku odhalily 121 nových případů covidu-19 v přepočtu na 100 000 obyvatel. Je to nejnižší hodnota za poslední více než tři týdny.

Nejvíce se nový typ koronaviru šíří v Praze s incidenčním číslem 153. Naopak na Vysočině připadá na 100 000 obyvatel 93 případů za posledních sedm dní. Nižší týdenní incidenci než 100 vykazuje ještě Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Severokorejský vůdce oznámil, že KDLR vyhrála nad covidem. Oficiální bilance je 74 mrtvých

Severokorejský vůdce Kim Čong-un ohlásil vítězství v boji proti koronaviru a nařídil, aby byla zrušena nepřísnější protiepidemická opatření, která byla zavedena v květnu. Jeho sestra uvedla, že nemoc sám prodělal. S odkazem na severokorejská státní média o tom informuje agentura Reuters.

Severokorejské úřady nesdělily, kolik případů nákazy koronavirem se v zemi potvrdilo. Od 29. července ale země nehlásila žádná podezření na nové případy. Mezinárodní humanitární organizace přitom opakovaně upozorňovaly, že země má omezené testovací kapacity.

Kim podle KCNA řekl, že oficiální bilance 74 mrtvých představuje ve srovnání se situací v jiných zemích "bezprecedentní zázrak". Severní Korea místo potvrzených případů koronaviru hlásila počet osob s příznaky horečky. Denní bilance těchto případů dosáhla vrcholu 15. května, kdy jich bylo více než 392 920. To přimělo zdravotnické odborníky varovat před nevyhnutelnou krizí.

Zdroj: ČTK
před 38 minutami

Při útoku islamistů v Mali zemřelo 42 vojáků, země vyhlásila třídenní státní smutek

Dvaačtyřicet malijských vojáků přišlo o život a dalších 22 jich bylo zraněno při nedělním útoku u města Tessit na severu Mali.Ve středu to oznámily úřady této západoafrické země, útok připsaly místní odnoži teroristické skupiny Islámský stát. V zemi od středy platí třídenní státní smutek. Informují o tom světové agentury.

Jednalo se o jeden z největších útoků na malijskou armádu za poslední roky. Vojáci podle prohlášení při několik hodin trvajících bojích zabili 37 ozbrojenců. Armáda původně informovala o 17 zabitých vojácích a devíti pohřešovaných.

V Mali panuje špatná bezpečnostní situace od roku 2012, v zemi vládne vojenská junta, která v roce 2020 svrhla demokratickou vládu, částečně kvůli frustraci z její neschopnosti zastavit násilí. Vládnoucí junta se odvrátila od tradičního spojence a bývalé koloniální mocnosti Francie a přiklání se k Rusku, podle západních informací působí v Mali ruští žoldnéři.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Část pražského metra A zastavila nehoda, soupravy nejezdí mezi Náměstím Míru a Želivského

Kvůli nehodě soupravy je obousměrně zastavený provoz na lince metra A mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru. Předpoklad obnovení provozu je zhruba v 06:30, uvádí pražský dopravník podnik na webu. Ve zbylých dvou úsecích linky A jezdí metro normálně.

Kvůli blíže neupresněné dopravní nehodě vlaku metra byl provoz části linky A zastaven v 04:40. Dopravní podnik žádá cestující, aby v úseku mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru použili povrchovou dopravu.

Mezi stanicemi Želivského a Depo Hostivař zůstal provoz metra zachovaný bez omezení, stejně jako mezi Náměstím Míru a konečnou Nemocnice Motol.

Zdroj: ČTK
Další zprávy