Platby stojí, vlaky jedou. Mobilní aplikace Českých drah lidem blokovala platební čip

Filip Sýkora
23. 5. 2019 12:06
Aplikace pro bezkontaktní placení chytrým telefonem s názvem Google Pay přestala v posledních týdnech řadě uživatelů v Česku fungovat. Čip v telefonu, který placení umožňuje, jim totiž blokovala aplikace Českých drah. Ty se však brání, že technický konflikt naopak způsobila aktualizace aplikace Google Pay.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Služba Google Pay, která umožňuje bezkontaktní placení telefonem v kamenných obchodech, se v Česku potýká s problémy. Svědčí o tom rozezlené recenze uživatelů na oficiálním serveru pro stahování aplikací pro telefony s operačním systémem Android, ale i osobní zkušenost několika členů redakcí Hospodářských novin a serveru Aktuálně.cz.

"Půl roku mi aplikace na telefonu Honor 8x fungovala bez jediného problému, po poslední aktualizaci ale telefon přestal jakkoliv reagovat na přiložení k terminálu," píše například uživatel Jarda Zajíček.

Část klientů se na původ problémů ptala i u své banky, jejíž platební kartu musí uživatel do aplikace nejprve nahrát, aby s ní vůbec mohl platit. Hlavní část stížností však zřejmě mířila na oficiální portál Googlu. "Zaznamenali jsme pouze jednotky případů, kdy si klienti stěžují na problémy s placením pomocí Google Pay, a tyto s nimi individuálně řešíme," řekl Aktuálně.cz Jakub Heřmánek z tiskového oddělení Fio banky.

Fio patří mezi sedm společností, které Google Pay v Česku podporují - dále jde o Komerční banku, Monetu, J&T Banku, mBank, společnost Edenred, která vydává platební karty pro stravenky a benefitové systémy, nebo třeba Home Credit. Tento týden se k nim přidala i banka Creditas, jež provozuje i aplikaci Richee.

Někteří uživatelé v recenzích doporučují resetování telefonu do továrního nastavení. To je však poměrně radikální krok, kvůli kterému mohou lidé přijít i o některá svá data, a mnozí ho proto logicky odmítají udělat.

Mnoha dalším však pomohl jiný překvapivý krok: odinstalovat (či zaktualizovat) aplikaci Můj vlak, která zřejmě nějakým způsobem blokovala telefonu přístup k takzvanému NFC čipu - senzoru, který obstarává přenos dat při placení a který v sobě zpravidla mají i bezkontaktní platební karty.

Problém nepřímo potvrdil před několika dny administrátor Českých drah, který odpovídá na dotazy na zmíněném oficiálním portálu společnosti Google, kde si uživatelé aplikace stahují. Dotazy na konflikt s Google Pay se totiž objevily i v recenzích přímo na aplikaci Můj vlak. "Dobrý den, právě jsme vydali update, který vypíná funkci NFC kvůli Google Pay," napsal administrátor už v pátek 17. května několika uživatelům, kteří si na blokaci senzoru stěžovali.

"My jsme nic neprovedli"

Problémy s aplikací potvrdil Aktuálně.cz i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Vina však podle něj neleží na straně dopravce. "U aplikace Můj vlak nedošlo k žádným změnám," napsal Aktuálně Šťáhlavský. "Zřejmě jde o důsledek aktualizace služby Google Pay." K problému došlo právě u uživatelů, kterým se platební nástroj od Googlu zaktualizoval.

Že chyba skutečně nevznikla na straně Českých drah potvrdil Aktuálně.cz pod podmínkou anonymity i vysoce postavený zdroj z prostředí technologických firem, který je dobře obeznámen i s událostmi okolo Google Pay. Bližší podrobnosti však nezmínil.

České dráhy problém vyřešily tím, že dočasně vypnuly funkci NFC ve své aplikaci. "Nyní zjišťujeme další podrobnosti," dodal Šťáhlavský.

Rozsah potíží ani to, zdali je jediným původcem aplikace Můj vlak, není zřejmý. Server Aktuálně.cz kontaktoval i zástupce českého Googlu, avšak ani přes opakované dotazy firma nebyla schopná dodat žádné oficiální vyjádření.

Faktem nicméně je, že problémy s fungováním mají sporadicky i jiné aplikace na placení pomocí NFC čipu. Některé banky si nechaly pro operační systém Android naprogramovat vlastní aplikace. To je třeba případ Air Bank, ČSOB či České spořitelny.

Nejde o ojedinělý problém

Právě Česká spořitelna se v poslední době rovněž potýkala s drobnými potížemi. "V předminulém týdnu jsme u vybraných klientů aplikace Poketka evidovali technické problémy při placení mobilním telefonem. Šlo zejména o uživatele s telefony Huawei s operačním systémem Android 9.0. Tento problém jsme vyřešili vydáním aktualizace aplikace," řekl Aktuálně.cz Lukáš Kropík z tiskového oddělení společnosti. Vzhledem k tomu, že problémy se vyskytly jen u některých zařízení, komplikace se celkem týkala jen nižších stovek klientů.

S problémy se sporadicky potýkají i další banky. "Po nové aktualizaci NFC nefunguje, používám Huawei P8 lite. Po roce fungování jsem se naučil chodit bez karty, nyní jsem se dostal do pěkně trapných situací," napsal už koncem února uživatel Stanislav Mozgva v recenzi na mobilní aplikaci Air Bank na zmíněném oficiálním serveru pro stahování aplikací.

Pro placení mobilním telefonem funguje v Česku ještě i platební služba Apple Pay. Tu však mohou používat jen telefony značky Apple, které mají vlastní operační systém iOS. V současnosti Apple Pay podporuje Česká spořitelna, Komerční banka, Moneta, Air Bank, mBank, J&T Banka, ale i Edenred a fintechová služba Twisto.

 

Právě se děje

Další zprávy