Globální obchod zažívá těžké časy. Největší přístav světa kolabuje, ceny letí vzhůru

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
28. 4. 2022 6:00
Politika nulové tolerance ke koronaviru, kterou Čína razí od začátku pandemie, ovlivňuje i dění za hranicemi říše středu. Nynější plošná uzávěra Šanghaje ochromila námořní přepravu. V Šanghaji leží největší nákladní přístav na světě, a jak popisují logistické firmy působící v Česku, vývoz do Evropy nyní vázne. Zboží navíc kvůli lockdownu nemá kdo balit a nakládat. Ceny dopravy tak dál rostou.
Letecký snímek z 15. dubna 2022 ukazuje kontejnery v šanghajském přístavu Jang-šan.
Letecký snímek z 15. dubna 2022 ukazuje kontejnery v šanghajském přístavu Jang-šan. | Foto: ČTK

Odborník na mezinárodní obchod Vincent Stamer pro server Deutsche Welle uvedl, že export z největšího nákladního přístavu na světě poklesl v těchto dnech téměř o třetinu. Ukazuje to níže přiložený graf. Z Asie se přitom do Evropy a Spojených států dováží třeba spotřební zboží nebo komponenty pro výrobu různých dalších produktů.

Vývoz zpomalila plošná uzávěra Šanghaje. Nejlidnatější město Číny vyhlásilo před měsícem kvůli několika tisícům nakažených koronavirem přísný lockdown. Tamní úřady si vynutily uzávěru vícero měst, a obchodní lodě se tak hromadí i před dalšími přístavy v zemi.

Logistické firmy působící v Česku pro Aktuálně.cz popsaly, že vývoz z Číny do Evropy sice nezamrzl úplně, ale nefunguje tak hladce jako před uzávěrou.

"I přes komplikace námořní doprava v Šanghaji pokračuje s omezeními. Situace se může ale dramaticky změnit v okamžiku, kdy lockdown skončí, začne se dohánět zpoždění ve výrobě a může nastat přetlak v poptávce nad nabídkou lodního prostoru," sdělil Radek Duda ze společnosti Dachser Czech Republic.

David Fuchs z firmy Agora DMT zase varuje před tím, že pokud se velká část kontejnerů ze Šanghaje přemístí do jiných přístavů, může to způsobit několikatýdenní zpoždění i v těchto dalších přístavech. "Nyní je velmi těžké odhadovat, kdy dojde v Šanghaji k rozvolnění. Každý další den lockdownu znamená zdržení," doplnil.

Komplikace v dopravě kvůli uzávěře nejlidnatějšího čínského města potvrzují i čeští obchodníci. Například podle mluvčí e-shopu Mall.cz Pavly Hobíkové tam čekají na odbavení stovky jejich zásilek.

Problémy pociťuje také internetový obchod s elektronikou Czc.cz. Podle obchodního ředitele Petra Hejného ale záleží, odkud se zboží odesílá, protože je na druhou stranu v Číně řada provincií, které fungují bez problémů. 

Napjatá situace v námořní přepravní dopravě mezi Asií, Evropou a USA přitom panuje kvůli pandemii už měsíce. V současné době je podle Dudy ze společnosti Dachser problém také v samotných výrobních firmách v Šanghaji, protože zboží kvůli uzávěře nemá kdo zabalit a naložit a dopravci často ani nemohou pro zásilky přijet.

Také analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová upozornila, že uzavření továren ve městě, kde žije asi 25 milionů obyvatel, situaci ještě ztěžuje. "Znovuotevření a obnovení provozu fabrik zvýší poptávku po lodní přepravě, což by mělo tlačit nahoru ceny lodní přepravy," uvedla dále Píchová, která nepochybuje o tom, že lockdown v Šanghaji dál prohloubí potíže v dodavatelských řetězcích.

Herní židle o stovky korun dražší

Zdražování, před kterým Píchová varuje, se lodní dopravě nevyhýbá už od předloňského roku. Například cena za přepravu kontejneru o délce 12 metrů z Asie do severní Evropy se podle listu Financial Times v závěru roku zvedla z dvou tisíc na devět tisíc dolarů (z 46 tisíc na 206 tisíc korun).

"Lodní přeprava od začátku pandemie zdražila šestinásobně. Například zatímco před pandemií stál dovoz jednoho kusu herní židle z Asie 150 korun, nyní je to zhruba tisíc korun," popsal Hejný za Czc.cz.

Lukáš Ridoško z logistické firmy Multitrans uvedl, že ceny vzrostly, záleží ale na konkrétní lodi a také zásilce. Zpravidla jde o zdražení ve výši 10 až 20 procent.

Letadlem se nedá převážet vše

Pro firmy, které se nebojí si za dopravu připlatit, se stále častěji stává alternativou k lodím letecká doprava. Jenže i ta zdražuje, jak potvrzuje odborník na letectví Petr Kováč ze společnosti EY. "Může za to zvýšená poptávka i nárůst cen leteckého paliva," řekl.

"Pro leteckou dopravu platí to stejné co pro námořní - ceny šly o zhruba dvacet procent nahoru," doplnil ho Ridoško za Multitrans. Ten také upozornil, že ne všechno zboží je kvůli rozměrům a váze možné letecky převážet.

Podle Dudy se taktéž mnoho nákladních letadel odklání z Šanghaje na jiná letiště v Číně a například ta ve městech Kuang-čou a Šen-čen už hlásí u vývozu zboží přetížení. 

Vlaková doprava jako další alternativa

Firmy mohou při přepravě zboží využít také vlakovou nákladní přepravu, její provoz ale stejně jako té letecké ztížil rusko-ukrajinský konflikt. Zkomplikovala se doprava přes ruské a běloruské území.

Například logistická společnost Gebrüder Weiss pozastavila přímé železniční spojení z Číny do Česka, které spustila loni v návaznosti na problémy s přepravní kapacitou z Asie. Firma DB Schenker zase na stejné trase přestala provozovat kamionovou linku.

Vlakové spojení přes Rusko přerušilo kvůli válce rovněž mnoho čínských dopravců. Uvedl to Martin Mička z logistické firmy Mit Cargo. Podle něj ale paradoxně z tohoto důvodu tento servis zlevnil a také se urychlil.

 

Právě se děje

Další zprávy