Cesta do práce na kole šetří emise i peníze. Města spojují cyklistiku s tramvajenkami

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 18. 10. 2021 9:14
Je to týden, co Praha spojila síly s firmami Rekola a NextBike a držitelům kuponů na MHD nabízí možnost vypůjčit si sdílená kola na čtvrt hodiny zdarma. Metropole chce tímto krokem kromě jiného upozornit na to, že cyklistika představuje nejekologičtější dopravní prostředek. Odborníci ale zároveň upozorňují, že v českých městech kola nikdy nebudou tak rozšířenou záležitostí jako třeba v Amsterdamu.
Cyklista v Praze, ilustrační foto
Cyklista v Praze, ilustrační foto | Foto: ČTK

Hledání výmluv

Ani podle odborníka na logistiku Bedřicha Rathouského se s masivním rozmachem cyklistiky ve smyslu jízd do zaměstnání, škol, na nákupy a podobné aktivity nedá v Česku moc počítat. "Nejde jen o (ne)přítomnost cyklostezek a cyklopruhů nebo o topografii terénu, ale obecně o tradici využívání kol k účelům výše zmíněným," uvedl Rathouský z katedry logistiky Vysoké školy ekonomické. 

Za světlou výjimku považuje rovinaté oblasti jako třeba Polabí. "Ve městech jako Nymburk, Kolín nebo Pardubice a samozřejmě v přilehlých obcích je kolo celoročně standardním dopravním prostředkem bez ohledu na přítomnost cyklostezek," řekl.

I v těchto oblastech je ale podle Rathouského stále častější, že například rodiče vozí své děti do školy nebo školky i jeden kilometr přes vesnici autem - místo aby šli buď pěšky, nebo jeli na kole.

"Objektivním důvodem k cestě autem je samozřejmě to, že se cestou domů musí ještě zastavit v obchodě pro rohlíky. Lidé zpravidla hledají důvody - přesněji výmluvy -, proč daný den za daným účelem na kole nejet," domnívá se expert.

 

Právě se děje

Další zprávy