Cesta do práce na kole šetří emise i peníze. Města spojují cyklistiku s tramvajenkami

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 18. 10. 2021 9:14
Je to týden, co Praha spojila síly s firmami Rekola a NextBike a držitelům kuponů na MHD nabízí možnost vypůjčit si sdílená kola na čtvrt hodiny zdarma. Metropole chce tímto krokem kromě jiného upozornit na to, že cyklistika představuje nejekologičtější dopravní prostředek. Odborníci ale zároveň upozorňují, že v českých městech kola nikdy nebudou tak rozšířenou záležitostí jako třeba v Amsterdamu.
Foto: Shutterstock

I špičková MHD se dá vylepšit

Podle klimatologa Pavla Zahradníčka by úbytek automobilové dopravy v Česku pomohl k tomu, aby byl ve městech čistší vzduch a tím se tak snížilo i riziko zdravotních komplikací. "Samozřejmě částečně by to pomohlo i snížení oxidu uhličitého v atmosféře, ale ten vliv by byl malý oproti například produkování tohoto plynu z uhelných elektráren," připomněl Zahradníček, že největšího producenta emisí v Česku představuje energetika (39,5 procenta). Automobilová doprava přispívá 9,2 procenta.

Zahradníček se také domnívá, že masivnějšímu rozšíření cyklostezek částečně brání i to, jak česká města vypadají. Obvykle neleží v rovině, bývají naopak kopcovitá, některá dost výrazně. Tím se liší například od Nizozemska, kde je městská cyklistika běžná. Přesto se podle něj v současné době cyklostezek staví málo a vznikají na nevhodných místech. 

"Naopak MHD je ve srovnání s jinými městy světa na vysoké úrovni, i když by výstavba dalších linek metra (či v některých městech dokonce vůbec zavedení tohoto typu dopravy) výrazně pomohla, protože současná MHD je i přes vysokou kvalitu na kapacitních limitech, a to hlavně ve špičkách," popsal Zahradníček stavu veřejné dopravy v Česku.

 

Právě se děje

Další zprávy