Cesta do práce na kole šetří emise i peníze. Města spojují cyklistiku s tramvajenkami

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 18. 10. 2021 9:14
Je to týden, co Praha spojila síly s firmami Rekola a NextBike a držitelům kuponů na MHD nabízí možnost vypůjčit si sdílená kola na čtvrt hodiny zdarma. Metropole chce tímto krokem kromě jiného upozornit na to, že cyklistika představuje nejekologičtější dopravní prostředek. Odborníci ale zároveň upozorňují, že v českých městech kola nikdy nebudou tak rozšířenou záležitostí jako třeba v Amsterdamu.
Foto: Jakub Plíhal

Jednotlivé druhy dopravy

Podle spolku AutoMat dominuje v Praze používání veřejné dopravy, následuje ta automobilová. Jejich podíl činil před vypuknutím pandemie 42 a 29 procent. U jízdy na kole jde o jedno až dvě procenta, společně s pěší dopravou se ale rovná zhruba 30 procentům.

V době pandemie se poměr otočil ve prospěch dopravy individuální (tedy automobilové), protože MHD oslabila v důsledku šíření koronaviru a následných restrikcí. "Po pandemii se poměr dopravy do předpandemického stavu plně nevrátil, ve veřejné dopravě bylo na jaře asi o 10 procent méně cestujících než v roce 2019, automobilový provoz je naopak silnější," doplnil k údajům v metropoli Filer.

Podle Filera je kvůli pandemii také obtížné určit, kolik lidí se nechalo v posledních letech zlákat sdílenými koly. "S dopravními poměry mnohem významněji hnula pandemie - v Praze v souvislosti s pandemií došlo k nárůstu jízdy na kole zhruba o třetinu," vysvětlil expert.

 

Právě se děje

Další zprávy