Cesta do práce na kole šetří emise i peníze. Města spojují cyklistiku s tramvajenkami

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 18. 10. 2021 9:14
Je to týden, co Praha spojila síly s firmami Rekola a NextBike a držitelům kuponů na MHD nabízí možnost vypůjčit si sdílená kola na čtvrt hodiny zdarma. Metropole chce tímto krokem kromě jiného upozornit na to, že cyklistika představuje nejekologičtější dopravní prostředek. Odborníci ale zároveň upozorňují, že v českých městech kola nikdy nebudou tak rozšířenou záležitostí jako třeba v Amsterdamu.
Jízda na kole, ilustrační foto
Jízda na kole, ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Do zaměstnání na kole

Podle dva roky starého průzkumu personální agentury Grafton Recruitment zabere polovině lidí cesta do zaměstnání maximálně dvacet minut. Dopravní expert Vratislav Filler z pražského spolku AutoMat míní, že pokud zaměstnanci do práce vyrazí na kole, přinese jim to hned několik výhod. 

Kromě fyzické a psychické pohody zmiňuje to, že cesta vyjde levněji a zejména znamená menší zátěž pro životní prostředí. "Jednoduše tak dokážete do dne dostat pravidelně určitou dobu aktivního pohybu, který vás zároveň na rozdíl od stání v kolonách lépe připraví na potřebnou koncentraci v pracovní době. A totéž platí pro děti a jejich vzdělávání," domnívá se Filler.

Samozřejmě ale záleží, jakou trasou do práce daný člověk jezdí, v hromadné dopravě si pak například snáz vyřídí pracovní telefonáty či e-maily. 

V Praze fungovalo ke konci loňského roku celkem 520 kilometrů značených cyklotras, z nichž 200 kilometrů vedlo odděleně od automobilové dopravy. V ulicích se nachází také 34,1 kilometru tzv. cyklopiktokoridorů, kde řidiče speciální znaky na silnici upozorňují na zvýšený počet cyklistů. 

  • Na dalších kartách najdete konkrétní projekty a argumenty, jak a proč se města a firmy snaží  ekologickou dopravu do zaměstnání podporovat.
 

Právě se děje

Další zprávy