Čeští stavaři postavili v islandské pustině další dlouhý tunel. Jeho název láme jazyk

Ekonomika Ekonomika
3. 11. 2020 14:42
Česká stavební firma Metrostav prorazila v Islandu další tunel. Na severozápadě země v říjnu dokončila stavbu 5,3 kilometru dlouhého silničního tunelu s krkolomným názvem Dýrafjarðargöng, který propojuje dva fjordy. Podle podniku zkrátí řidičům cestu o více než 30 kilometrů. Pro Metrostav jde již o čtvrtý tunel, který v této nejřidčeji zalidněné evropské zemi postavila.
Česká firma vybudovala v islandské pustině téměř 6 km dlouhý tunel. Jeho název láme jazyk. | Video: Metrostav
Tunel Dýrafjarðargöng na Islandu od české firmy Metrostav | Foto: Metrostav
Tunel Dýrafjarðargöng na Islandu od české firmy Metrostav | Foto: Metrostav

Dvoupruhový tunel vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði a je novou spojnicí dvou fjordů. V zimě se podle stavařů mezi těmito místy často nedalo jezdit. "Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace až na týdny či měsíce," uvedl Metrostav.

Česká firma postavila tunel ve spolupráci s místní společností Suðurverk, práce začaly v roce 2017. "Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu," řekl Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.

První řidiči tunel vyzkoušeli v neděli 25. října. Stavba podle Metrostavu také vytvořila hned dva rekordy v rychlosti ražby, když se jí podařilo vyrazit 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc.

Pro českou firmu není tunel Dýrafjarðargöng prvním projektem v zahraničí. Metrostav je naopak společností, která má v posledních letech na zahraničních trzích výraznější podíl, loni vytvořila mimo území Česka asi 30 procent tržeb z celkových 26,6 miliardy korun. Tunely staví kromě Islandu také ve Finsku nebo Norsku, kde je podepsaná také pod montáží mostu Åstfjordbrua přes mořský fjord.

Společnost působí dále v Polsku nebo Turecku, kde se v červenci znovuotevřela stavba lanovka Rumeli Hisarüstü, která je budována právě společným česko-tureckým podnikem Metrostav Ankara Insaat.

Ne vždy ale byly stavby Metrostavu za hranicemi ČR spjaty i s ekonomickým úspěchem. Příkladem byla dvojice tunelů, kterou firma dokončila před devíti lety na Islandu a které budovala v době, kdy došlo vzhledem k celosvětové finanční krizi k prudkému pádu islandské koruny.

Ředitel útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Václav Soukup se tehdy na otázku, zda nelituje, že podnik smlouvu neuzavřel například v eurech, nechal slyšet, že "financování bylo v islandských korunách, úřední řeč byla islandština, pokud tu zakázku chcete, tak to vezmete za podmínek, které stanoví investor v té zemi".

Video: Letadlo vrazilo do nástupního tunelu. Mohlo to dopadnout daleko hůř, napsal pasažér

Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun ATR42 z dosud neznámých příčin najel levým křídlem do jednoho z letištních doků. | Video: Asociated Press
 

Právě se děje

před 12 minutami

Facebook zablokoval barmské armádě přístup ke svým platformám

Společnost Facebook oznámila, že barmské armádě s okamžitou účinností zablokovala přístup ke stejnojmenné sociální síti a na Instagram. Informovala o tom agentura Reuters. Stalo se tak v atmosféře demonstrací proti vojenskému puči z 1. února.

"Události po převratu z 1. února, včetně násilí se smrtelnými následky, uspíšily nutnost tohoto zákazu," uvedla společnost Facebook. Domnívá se, že umožňovat barmské armádě, aby nadále mohla sociální sítě Facebook a Instagram využívat, s sebou nese příliš velká rizika. Facebook také odřízne komerční společnosti napojené na barmskou armádu od možnosti zadávat reklamu na svých platformách.

Zdroj: ČTK
Další zprávy