Letěl jen na jeden motor, vyděšeného kolegu ignoroval. Pilot Smartwings stíhán nebude

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
13. 10. 2021 9:41
Bývalý šéfpilot společnosti Smartwings Pavel Veselý, který předloni při letu ze Samosu do Prahy letěl téměř celou trasu kvůli poruše na jeden motor a porušil řadu bezpečnostních předpisů, už není trestně stíhán pro obecné ohrožení. Případ dál řeší Úřad civilního letectví (ÚCL).
Foto: Travel Service

Upozornil na to server Zdopravy.cz. Trestní stíhání zahájila policie letos na konci června. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) upozornil na celkem 21 pochybení kapitána.

"Státní zástupce dospěl k závěru, že je namístě usnesení policejního orgánu zrušit a věc odevzdat Úřadu pro civilní letectví k projednání přestupku, neboť ve věci nejde o podezření ze spáchání trestného činu, ale jednání by mohlo být přestupkem podle zákona o civilním letectví,“ řekl serveru mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. Podle něj jednání nenaplňovalo skutkovou podstatu trestného činu.

Státní zástupce své rozhodnutí opřel i o výsledky znaleckého posudku, podle kterého letadlo bylo s jedním funkčním motorem ovladatelné, byť s určitými omezeními. Z důkazů navíc nevyplynulo, že by kapitán neměl letadlo pod kontrolou.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí. Podle vyjádření odborníků je zvykem v těchto případech nouzově přistát na nejbližším možném letišti.

ÚZPLN loni zjistil při vyšetřování letu 21 pochybení kapitána letadla. Ten jednal i proti doporučení druhého pilota. Podle zprávy Veselý riskoval, i pokud jde o palivo, protože nemohl vědět, zda porucha motoru nesouvisí s kontaminací paliva.

Dalším pochybením bylo také zatajení technického problému řízením letového provozu v řadě zemí, neinformování cestujících a nezaznamenání rozhovoru z kokpitu. Veselý ovšem podle zprávy trval na správnosti svého postupu.

"Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhý pilot, pozn. red.) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce," cituje ze zprávy web Zdopravy.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy