Kupte si kus nešťastného Airbusu. První A380 míří do šrotu, rozřežou ho na jmenovky

Vzestup a pád titána nebes. Airbus A380 létá jen 15 let, čeká ho však předčasná penze
Největší letadlo světa pro přepravu cestujících - obří letoun Airbus A380 - slaví patnácté narozeniny. Firma ho veřejnosti poprvé představila 18. ledna 2005 v jihofrancouzském Toulouse. Tento snímek zachycuje Airbus právě v roce 2005.
Airbus A380 dokáže najednou unést přes 800 pasažérů.
Výrobcem gigantického stroje je společnost Airbus Group SE, která se zaměřuje právě na produkci letecké techniky.
Dnes slavný Airbus A380 ale nevznikal vůbec lehce. První studie tohoto vysokokapacitního letounu spadají již do začátku 90. let.
Foto: ČTK
Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
19. 2. 2020 15:00
První obří letoun Airbus A380, který byl nasazen do provozu v roce 2007, čeká recyklace. Bude rozebrán a v omezené podobě se vrátí i do nebe, ovšem ve formě visaček na zavazadla.

Podle agentury Bloomberg Limitovanou edici sběratelských visaček vytvořených z hliníkového pláště největšího dopravního letadla světa nabízí firma Aviationtag za 27,95 eura (700 Kč) za kus.

Letadlo A380 s výrobním sériovým číslem MSN003 provozovala společnost Singapore Airlines a první komerční let s ním uskutečnila v říjnu 2007 ze Singapuru do Sydney. Aerolinky vyřadily letadlo ze své flotily loni a přepravily jej do jižní Francie. Tam se z letadla odmontují díly, jako jsou motory a letecké komponenty.

S cílem získat z letadla větší přidanou hodnotu se část pláště rozřeže na 7000 visaček na zavazadla. Na každé bude částečná silueta letadla a základní údaje, včetně čísla. Airbus A380 je schopen přepravit na dvou palubách více než 800 lidí.

Recyklace letadla je výnosná záležitost, protože mnohé díly mají větší hodnotu samostatně, než je hodnota celého letadla, a zůstávají v dobrém provozním stavu. Letadla se nyní recyklují čím dál dříve, neboť technický pokrok aerolinky přesvědčil, aby daly přednost novějším a úspornějším modelům.

Airbus loni oznámil, že výrobu letadel A380 kvůli nízkému zájmu postupně ukončí. Letadlo se může pochlubit některými zvláštnostmi, jako jsou sprchy v první třídě nebo bar pro cestující v třídě business. Cestující si dvouposchoďové letadlo oblíbili, u leteckých společností ale stroj se čtyřmi motory příliš nezabodoval. Mají zájem spíše o menší modely, jejichž nasazení v rámci flotily je flexibilnější.

Singapore Airlines byly prvním komerčním provozovatelem letadla A380. Největším vlastníkem jsou zatím aerolinky Emirates, které si těchto strojů objednaly 123. Další provozovatelé, jako je Lufthansa, Malaysian Airlines nebo Air France, nákup tohoto letadla omezili a postupně je začali také vyřazovat z provozu. Poslední letadlo A380 by mělo být vyrobeno v příštím roce.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Zprostředkovatelé ubytování typu Airbnb mají s úřady sdílet údaje o smlouvách

Zprostředkovatelé turistického ubytování v soukromí formou digitálních platforem typu Airbnb zřejmě budou povinni sdílet s českými úřady informace o uzavřených smlouvách. Předpokládá to novela zákona o podmínkách podnikání v cestovním ruchu, který ve středu zrychleně ve stavu legislativní nouze schválila Sněmovna. Nová povinnost by mohla podle ministerstva pro místní rozvoj pomoci při trasování lidí, kteří přišli do styku s člověkem nakaženým novým typem koronaviru.

Projednání zákona ve stavu legislativní nouze zpochybňovali politici ODS. "Airbnb je vyřešeno na několik let," podotkl Marek Benda v souvislosti s nynějším zákazem vstupu cizinců do Česka. Podle předsedy poslanců ODS Zbyňka Stanjury by byl návrh i v obvyklém schvalovacím režimu přijat dřív, než do Česka dorazí první turisté.

Ministryně Klára Dostálová (ANO) dala zákon do souvislosti s chytrou karanténou. Projekt má díky údajům z mobilních telefonů či platebních karet pomáhat odhalit, koho mohli nakazit lidé trpící nemocí covid-19.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

LFA nabízí fotbalovým klubům předčasné vyplacení části financí

Ligová fotbalová asociace nabídla pomoc účastníkům první a druhé ligy, jimž pandemie nového typu koronaviru způsobila finanční problémy. Jednotlivé kluby budou moci v předstihu získat část květnové splátky peněz, které od LFA dostávají.

"Ligový výbor odsouhlasil možnost podpory členských klubů LFA, které se dostaly v důsledku aktuální situace do finančních potíží. Nabídne jim možnost předčasné úhrady části květnové splátky odměny hrazené klubům ze strany LFA," uvedl v tiskové zprávě předseda LFA Dušan Svoboda. Ligový výbor schválil pomoc klubům na dnešním jednání jednomyslně.

LFA vyplácí jednotlivým účastníkům první a druhé ligy, které řídí, podíl z prodeje televizních a marketingových práv a také ze sponzorských příspěvků. Kluby získávají finance v pěti ročních splátkách a právě jedna z nich měla přijít na řadu v květnu.

Další zprávy