Každé čtvrté zkontrolované auto nesplnilo emisní normy. Hříšníci musí znovu na STK

ČTK ČTK
5. 12. 2019 15:58
Téměř čtvrtina aut, u kterých bylo při policejních kontrolách provedeno měření emisí, nesplnila stanovené limity. Nejčastějšími prohřešky byl špatný stav výfuku nebo kouřivost motoru kvůli špatné údržbě. Ukázaly to pilotní kontroly mobilního měření, jejichž výsledky společně představili ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).
Ilustrační snímek: Výfukové plyny
Ilustrační snímek: Výfukové plyny | Foto: Shutterstock

"Zhoršená kvalita ovzduší přispívá k předčasným úmrtím tisíců lidí nejenom v České republice a doprava je jedním z faktorů, které mají na kvalitu ovzduší vliv," uvedl Brabec. Podle něj kontroly ukázaly, že zákonné požadavky nesplňuje výrazné množství vozidel. Upozornil, že se to však netýká pouze starých vozů, ale velkou část zplodin vypouští i novější auta ve špatném technickém stavu.

Kvůli špatnému stavu vozidel jsou zejména ve větších městech často překračovány limity znečištění ovzduší.

Měření bylo součástí pilotní kontroly mobilního měření Centra služeb pro silniční dopravu. To během tří letních měsíců kontrolovalo vozy v Praze, zda splňují zákonné požadavky. Pracovníci centra k tomu používali speciální zařízení v autě. Mobilní jednotky zkontrolovaly celkem 444 vozidel, z nichž 141 vytipovala k měření emisí. Technicky nezpůsobilých bylo 33, tedy čtvrtina z vytipovaných vozů a sedm procent z celkových kontrol. Vozidla pro měření emisí byla vybírána cíleně podle vizuálního stavu auta.

Vedle mechanických poškození výfuků a kouřivosti motorů, která byla způsobena nejčastěji špatnou údržbou, kontroly odhalily další závady řídících jednotek emisních systémů a také vozidla se signalizovanou chybou motoru.

Specifickým problémem je provoz aut s motorem, který má poškozený nebo špatně udržovaný filtr pevných částic. Všechna vozidla, které v testech nevyhověla, musela do 30 dní na novou technickou prohlídku a přeměření emisí.

Kontroly budou pokračovat i v příštím roce, a to po celé republice. Ministerstvo dopravy k tomuto účelu nakoupilo další dva přístroje. "Všechna zařízení chceme využívat maximálně efektivně, a to jak v rámci běžných silničních kontrol, tak při speciálních příležitostech jako jsou velké motoristické akce," podotkl Kremlík.

Vedle mobilního měření emisí obě ministerstva v minulosti spolupracovala na zpřísnění technických i emisních kontrol pro naftová vozidla, které platí od loňska. Resort dopravy také připravuje preventivní akce, kdy si zájemci budou moci nechat zdarma a bez sankcí přeměřit emise svých aut.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Kanoista Fuksa a kajakářka Paloudová na MS postoupili přímo do finále kilometru

Kanoista Martin Fuksa postoupil do finále mistrovství světa na 1000 metrů. Rozjížďku díky výbornému závěru vyhrál a získal jedinou přímou postupovou pozici. Nemusí tak vpodvečer absolvovat semifinále. Tomu se vyhnula také kajakářka Anežka Paloudová, které stačilo třetí místo v rozjížďce. Přes rozjížďku a semifinále postoupil do finále dvoustovky deblkajak Štěpánka Sobíšková, Barbora Galádová.

Letošní dvojnásobný mistr Evropy a pátý muž olympijského závodu Fuksa po hrách v Tokiu pracoval na rychlosti, ale ani v rozjížďce neodstartoval nejlépe. Němec Conrad Scheibner v polovině trati vedl před českým reprezentantem o více než sekundu. Zhruba 300 metrů před cílem ale Fuksa mohutně nastoupil a jeho útok byl zničující. Dostal se výrazně před Scheibnera, který pak viditelně šetřil síly na semifinále. Ani Fuksa nemusel jet poslední metry naplno.

Paloudová dojela ve druhé rozjížďce za Maďarkou Alidou Gaszovou a Britkou Lizzie Broughtonovou a s přehledem uhájila postupovou třetí pozici. Stejně jako Fuksa se tak může těšit na sobotní finále.

V sobotním finálovém programu se představí rovněž kajakářky Sobíšková a Galádová. Měly na dvoustovce blízko k postupu už z rozjížďky, kde dojely čtvrté se ztrátou osmnácti setin na postupovou třetí příčku. V semifinále měly štěstí v těsném dojezdu, když skončily druhé. Rozdíl mezi druhým a nepostupovým čtvrtým místem byl jen tři setiny. Společně budou usilovat o postup ještě na pětistovce.

V dobré formě se ukázal také čtyřkajak, do něhož společně s Jakubem Špicarem, Danielem Havlem a Janem Vorlem usedl bronzový olympijský medailista z deblkajaku Radek Šlouf. Česká posádka výborně zvládla především druhou polovinu rozjížďky na 500 metrů a předčili ji jen Maďaři s olympijským šampionem ze singlkajaku Bálintem Kopaszem. Od přímého postupu Česko dělilo 27 setin sekundy. Semifinále je čeká v pátek.

Semifinále pojedou i kajakář Jakub Zavřel na kilometru, kanoistka Denisa Řáhová na pětistovce a deblkajak Tomáš Sobíšek, Jakub Brabec na kilometru. Vypadly kanoistky Martina Malíková a Jana Zetek, které v semifinále deblu na 500 metrů dojely s velkým odstupem poslední.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Salač se v MS posune do kategorie Moto2

Motocyklový jezdec Filip Salač se v příští sezoně posune v mistrovství světa do vyšší kategorie Moto2, podepsal roční smlouvu s týmem Gresini Racing. Devatenáctiletý český reprezentant aktuálně závodí třetí rok v kategorii Moto3. Dohodu o novém angažmá potvrdil prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.

"Mám z toho ohromnou radost. Celou letošní sezonu jsme se snažili sehnat místo o třídu výš. Jsem opravdu rád, že se to povedlo," uvedl Salač, kterého o víkendu čeká Velká cena San Marina v Misanu.

Rodák z Mladé Boleslavi debutoval v MS v roce 2018, v další sezoně začal v šampionátu jezdit pravidelně. Jeho nejlepším výsledkem je druhé místo z letošní Velké ceny Francie v Le Mans, v průběžném pořadí mu patří 17. místo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy