Mimořádná zpráva

Magnety jsou out, teď frčí tajná tlačítka. Vyrazili jsme s experty na lov tachografů

Magnety jsou out, teď frčí tajná tlačítka. Vyrazili jsme s experty na lov tachografů
Řidiči kamionů a nákladních aut vymýšlí nejrůznější způsoby, jak obejít maximální povolenou dobu řízení. Jsou díky tomu rychlejší a odvezou víc nákladu. Jejich zaměstnavatelé tak získávají konkurenční výhodu. Unavený šofér je však nebezpečný sám sobě i ostatním na silnici. Dopadnout podvodníky pomáhají mobilní expertní jednotky z Centra služeb pro silniční dopravu. Do akce vyráží každý den za doprovodu policie nebo celníků.
Stahujeme data z tachografu. Proč motor běžel, když měl řidič odpočívat? 
Patnáct tříčlenných týmů tráví celý den v terénu. Jako zázemí jim slouží speciální dodávky. Kromě kancelářského vybavení zde mají i zařízení na odhalování  podvodů. Podle záznamů z tachografu počítačový program odhalí, kdy v uplynulém měsíci řidič například nedodržel zákonném danou přestávku, povinný odpočinek nebo překročil povolenou rychlost.
Řidič musí zastavit po čtyřech a půl hodinách jízdy. Kontrole se nevyhnou ani řidiči autobusů. Přestože na jejich pozornosti závisí životy cestujících, na bezpečnost mnohdy nedbají. Dopravní firmy i cestovní agentury trápí nedostatek zaměstnanců. Často proto i na dlouhé mezinárodní trasy vysílají pouze jednoho šoféra. Místo, aby se řidič za volantem střídal s kolegou, vymění pouze čipovou kartu v tachografu, na kterou se zaznamenávají údaje o jízdě. Zařízení se potom domnívá, že se vystřídali lidé za volantem.
Kontrola už na pohled pozná podezřelé auto. Jednotky vznikly v roce 2002 před vstupem Česka do Evropské unie. Vláda musela vyhovět přísnějším požadavkům na bezpečnost dopravy. Ministerstvo dopravy ale zatím nepřichystalo změnu zákona, která by těmto specialistům dala samostatnou kontrolní pravomoc, jako je tomu ve většině unijních zemí. Nemohou tedy například zastavovat vozidla. Přestože kontroly policie a celní správy bez jejich pomoci nejsou efektivní, musí počkat, až dostanou pokyny.
Foto: Lukáš Bíba
Markéta Řeháková, Lukáš Bíba
Aktualizováno 3. 3. 2019 10:44
Řidiči z Rumunska jeli dva dny bez přestávky, stálo je to přes sto tisíc korun. U Prahy je zastavila expertní jednotka při zátahu na dopravní firmy, které obchází bezpečnostní přestávky. Jak pracuje se můžete podívat v naší fotogalerii.
 

Právě se děje

před 17 minutami

Žena vyhrožovala smrtí starostce Mikulčic postižených tornádem, hrozí jí čtyři roky za mřížemi

Policie dopadla ženu, která vyhrožovala smrtí starostce Mikulčic na Hodonínsku postiženým tornádem. Ženě hrozí až čtyři roky vězení. Na policejním webu to uvedl mluvčí Pavel Šváb.

"Obviněná žena bydlící právě v této obci se při výslechu ke svému jednání doznala. Zodpovídá se z vydírání a vyhrožování s cílem působit na úřední osobu," uvedl mluvčí.

Především na sociálních sítích čelila starostka Mikulčic Marta Otáhalová kritice, že situaci v obci nezvládá. Na začátku týdne do obce přijel situaci uklidnit jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL). Ve videu, které poté zveřejnil, starostku podpořil. Uvedl, že vyhrožovat starostce smrtí, přestože pracuje od nevidím do nevidím celý měsíc, je za hranou.

Impulzem k vlně emocí byl zřejmě moment, kdy obec v tamní sportovní hale ukončila ubytování pro dobrovolníky. Hejtman k tomu uvedl, že tam někteří dělali problémy a byly rozbité záchody. Koncem minulého týdne pak na webu banky také nebyl dohledatelný transparentní účet, na který lidé zasílali obci finanční pomoc. Odpůrci starostky ji na sociálních sítích obviňovali, že peníze ukradla. Za chybu ale podle hejtmana mohla banka.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Obce v okolí Vrbětic, jejich obyvatelé i Zlínský kraj by si mohli rozdělit za výbuchy odškodnění 700 milionů korun. Zákon schválila sněmovna.

Zdroj: ČTK
Další zprávy