ČD musí kvůli poruchám vagonů posílat techniky do Německa. Vyřešit to mají nové vozy

Michael Bouška Michael Bouška
2. 11. 2018 13:55
Národní dopravce plánuje vyměnit vozy na trase z Prahy do Hamburku. Aktuálně.cz to řekl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Nasadí na ně 50 zcela nových vozů od konsorcia Siemens-Škoda.
Modernizovaný vůz Bmz pro České dráhy. Na lince do Berlína a Hamburku musí ČD posílat s vozy i technika kvůli drobným poruchám a hrozbě pokut ze strany německých drah.
Modernizovaný vůz Bmz pro České dráhy. Na lince do Berlína a Hamburku musí ČD posílat s vozy i technika kvůli drobným poruchám a hrozbě pokut ze strany německých drah. | Foto: České dráhy

Současné vagony provozované mezi Prahou a Hamburkem jsou poruchové. Do Německa s nimi proto jezdí technici, kteří řeší případné problémy za provozu. Problémy se netýkají bezpečnosti, ale třeba informačního systému, dveří nebo klimatizace.

Modernizovaný vůz Bmz pro České dráhy. Na lince do Berlína a Hamburku musí ČD posílat s vozy i technika kvůli drobným poruchám a hrozbě pokut ze strany německých drah.
Modernizovaný vůz Bmz pro České dráhy. Na lince do Berlína a Hamburku musí ČD posílat s vozy i technika kvůli drobným poruchám a hrozbě pokut ze strany německých drah. | Foto: České dráhy

"Ta modernizace se trošku nepovedla. Spolehlivost není zdaleka taková, jakou bychom předpokládali," uvedl pro Aktuálně.cz generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Osobní vozy pro linku z Prahy do Hamburku přitom jezdí po modernizaci pouhé tři roky. Modernizovala je společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation. Podle Kupce by se současné vozy z linky Praha - Hamburk mohly přesunout na linku do Budapešti přes Brno a Bratislavu.

První z objednaných 50 vozů by měly dráhy převzít do roku 2021. Půjde o 10 souprav po pěti vozech, celková cena bude téměř tři miliardy korun. Na výrobě se bude podílet plzeňská Škoda Transportation. Vozy budou podobné  současným railjetům, nebudou mít ovšem řídící vůz.

České dráhy objednaly u konsorcia Siemens-Škoda 50 expresních vozů vycházejících z railjetů. Nasadí je na lince do Berlína a Hamburku, původně měly jezdit do Budapešti.
České dráhy objednaly u konsorcia Siemens-Škoda 50 expresních vozů vycházejících z railjetů. Nasadí je na lince do Berlína a Hamburku, původně měly jezdit do Budapešti. | Foto: České dráhy

Prokletá linka do Hamburku?

Spojení Prahy a Berlína jako by pro České dráhy bylo prokleté. Mezi Prahou a Německem měla původně jezdit pendolina. Plány však zkrachovaly a pendolina jezdí převážně na vnitrostátních spojích. V roce 2011 pak plánovaly na tuto trasu České dráhy nakoupit nové vlaky Railjet od Siemensu. Deutsche Bahn ale začali jednat se soukromým dopravcem Regiojet a z nákupu nových vlaků pro tuto trať sešlo. Po problémech se DB vrátily k Českým drahám, které pro linku nechaly modernizovat starší vozy.

Současné modernizované vozy na první pohled nabízejí nebývalý komfort - jsou vybaveny wi-fi, klimatizací, zásuvkami i USB porty pro nabíjení mobilních telefonů. V reálném provozu se však ukázaly jako poruchové. Pro České dráhy znamenají komplikace s vozy i pokuty od německého partnera Deutsche Bahn. Podle serveru Lidovky.cz činí pokuty od DB celkově přes 200 milionů korun.

Vizualizace nové vozu pro linku do Hamburku.
Vizualizace nové vozu pro linku do Hamburku. | Foto: České dráhy

České dráhy plánují v příštích letech masivně investovat do obnovy vozového parku. Kromě zmíněných 50 vozů do Hamburku, které už jsou objednané, vypsaly rámcové soutěže na elektrické i dieselové jednotky. Soutěží také dodávku dalších až 90 nových vozů. Nemusí ale odebrat všechny. Počet vlaků, které odeberou, závisí na tom, jestli obhájí smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy.

 

Právě se děje

před 34 minutami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 36 minutami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon ruku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

před 2 hodinami

Italský ministr zahraničí Di Maio končí v čele Hnutí pěti hvězd

Italský ministr zahraničí Luigi di Maio ve středu oznámil, že končí ve funkci šéfa vládní strany Hnutí pěti hvězd (M5S). Informovala o tom agentura AP. Svým stoupencům v Římě Di Maio řekl, že jedna éra skončila, on svou práci dokončil a nyní bude důvěřovat svému nástupci, že dále úspěšně povede stranu kupředu. Hnutí pěti hvězd podle Di Maia nyní dočasně povede senátor Vito Crimi, nový vůdce bude vybrán v následujících měsících po kongresu strany. Italská média ještě před tímto oznámením uváděla, že Di Maiův krok by neměl znamenat konec vlády, kterou od loňska tvoří koalice M5S a Demokratické strany.

"Dnes tu jsem proto, abych oznámil svou rezignaci z čela Hnutí pěti hvězd," řekl ministr svým příznivcům. Třiatřicetiletý Di Maio stranu vedl od září 2017. Hnutí pěti hvězd se v posledních měsících potýkalo s vnitřními spory, v obou komorách parlamentu odešlo do frakcí jiných stran či do frakce smíšené několik zákonodárců. Poslední dva to udělali v úterý, připomněla agentura APA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy