D3 povede přes Posázaví, potvrdil po letech sporů soud. Stavět se ale jen tak nebude

Ekonomika Ekonomika
6. 1. 2022 17:09
Středočeská část dálnice D3 povede Posázavím, rozhodl Nejvyšší správní soud. Ukončil tak dlouhodobý spor o trasu, její příprava a výstavba nicméně potrvá ještě roky, řada povolení a výjimek dosud chybí. O verdiktu informoval server Zdopravy.cz s tím, že proti rozhodnutí se již nelze odvolat.

O rozhodnutí soudu informoval server Zdopravy.cz ministr dopravy Martin Kupka a potvrdil jej mluvčí kraje David Šíma. Rozsudek je přístupný i na internetu. "Další opravné prostředky již nelze proti koridoru uplatňovat, a proto je v rámci krajské dokumentace stabilizovaný," uvedl Šíma.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Koridor dálnice ve středočeské části má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostěradice, Hostěradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda. Součástí stavby má být deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu. Celkem jde o skoro 60 kilometrů rozdělených do pěti úseků, které mají být zprovozněny najednou.

Kritikům ale vadilo, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučovali spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy v minulosti namítalo, že zvolená trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.

Zástupci vlády v minulosti rovněž uváděli, že stavba by mohla začít v roce 2024 a v roce 2028 by mohla být hotová. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale momentálně předpokládá, že středočeský úsek D3 se bude stavět v letech 2025 až 2029 a jde navíc o "silně optimistický" předpoklad. 

Aktuálně totiž silničáři podle serveru usilují o pravomocné územní rozhodnutí, pro které ale potřebují rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. O výjimkách rozhoduje Krajský úřad Plzeňského kraje, který první rozhodnutí vydal už v roce 2020.

Tato rozhodnutí ale byla napadena námitkami odpůrců stavby a v odvolacím řízení ministerstvem životního prostředí zrušena a vrácena k novému projednání. V novém řízení pak opět dochází k průtahům.

"Správní orgány v současné době vedou správní řízení i přes rok, jak je patrné právě z řízení o výjimkách, kde v tuto chvíli ani po čtyřech letech nemáme vydáno na hlavní trase jediné pravomocné rozhodnutí a nelze proto územní řízení, které bylo zahájeno a následně přerušeno, dokončit," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů.

V současnosti se staví dálniční obchvat Českých Budějovic, na něj podle dnešních informací ŘSD naváže už v únoru stavba úseku Třebonín - Kaplice. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

 

Právě se děje

Další zprávy