Pražské letiště otevřelo nový hangár. Podívali jsme se, kde se opravují letadla

ČTK ČTK
20. 11. 2018 21:17
Společnost Czech Airlines Technics (CSAT) otevřela nový hangár pro údržbu letadel, investice dosáhla 50 milionů korun. Loni provedla společnost 120 těchto traťových údržeb. Do budoucna společnost plánuje další investice, v plánu je nový větší hangár i pro složitější úkony při takzvané těžké údržbě.
Podívali jsme do hangárů na pražském letišti. Tady letadla opravují a doplňují provozní kapaliny | Video: Tomáš Cetkovský, Julie Šípová

Při traťové údržbě se provádí celková kontrola letadla i jeho jednotlivých částí, doplnění provozních kapalin a odstranění drobných závad. V rámci těžké údržby se provádějí pravidelné revizní prohlídky, náročnější opravy a výměny motorů či podvozků.

Nový hangár je primárně určen pro nižší stupně údržby letadel, podle podniku však v něm lze provádět i některé méně náročné práce v rámci těžké údržby. Vejdou se do něj například letouny Boeing 737, Airbus A320 Family nebo ATR. Stavba hangáru byla zahájena v září 2017 a dokončena byla v březnu letošního roku.

"Traťovou údržbu se snažíme rozvíjet v České republice, ale i na Slovensku. Na letišti v Praze poskytujeme naše služby více než 85 procentům leteckých společností a důležitost tohoto segmentu pro CSAT potvrzuje i nově otevřený hangár," uvedl předseda představenstva CSAT Pavel Haleš.

Díky přesunu traťové údržby do nového hangáru se podle společnosti rozšíří kapacita pro těžkou údržbu letadel, která tvoří polovinu tržeb CSAT. V hangáru pro těžkou údržbu, který byl postaven v 60. letech, byl provoz v posledních čtyřech letech letech navýšen ze tří na pět linek těžké údržby, šestá je určena pro drobnější práce.

"I přes toto navýšení máme kapacitu hangáru blokovanou na několik let dopředu. V dlouhodobém horizontu tak plánujeme výstavbu dalšího hangáru s cílem provádění těžké údržby," poznamenal Haleš.

Podle předsedy představenstva Letiště Václava Řehoře se v posledních letech zvýšila konkurenceschopnost CSAT. Zatímco v minulosti tvořily přes 70 procent zakázek stroje ČSA a zbytek ostatní letecké společnosti, nyní je poměr opačný. Podle Řehoře tím odpadla nejistota plynoucí ze závislosti na jednom velkém partnerovi a díky zajištění prostřednictvím víceletých kontraktů tak mohl podnik více investovat. Vedle hangáru společnost investovala do nových speciálních strojů, IT technologií a dalšího vybavení.

Řehoř také hovořil o možné změně názvu Czech Airlines Technics, která již není provázána s Českými aeroliniemi jako v minulosti. Podle něj to bude vedení společnosti zvažovat, protože propojení s ČSA v názvu je matoucí. Na druhou stranu jde o zavedenou značku, která je známá především na východě. Řehoř se proto zatím k žádné variantě případné změny názvu nepřiklonil.

Czech Airlines Technics je dceřinou společností Letiště Praha a zaměřuje se na opravy a údržbu letadel a letecké techniky. Loni firma hospodařila se ziskem EBITDA 125 milionů korun, což je o dva milionu korun meziročně méně. Mezi nejvýznamnější zákazníky společnosti patří České aerolinie, Finnair, Transavia Airlines, Germania, Travel Service, KLM Royal Dutch Airlines a NEOS.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Czech Point bude od 25. října mimo provoz, odstávka potrvá tři dny

Informační systém Czech Point, ze kterého lze získat například výpis z katastru nemovitostí či rejstříku trestů, bude kvůli přechodu na nové technické vybavení od příštího pátku tři dny mimo provoz. Na jeho kontaktních místech si lidé nebudou moci pořídit žádný výpis ani využít žádnou jinou službu od 25. října 20:00 do 29. října 06:00. Na webu systému to uvedlo ministerstvo vnitra, které projekt řídí. Lidem doporučuje, aby si potřebné výpisy obstarali mimo uvedenou dobu.

Podle vnitra v době odstávky Czech Point nebude v provozu ani úřednický [email protected] a nebude možné se prostřednictvím služby JIP/KAAS přihlásit do řady agendových informačních systémů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy