Brno ukázalo podobu nového nádraží. Navrhli ho Nizozemci, hotové má být za 15 let

Podoba nového brněnského nádraží.
Autoři vítězného návrhu budou podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka generálního ředitele pro modernizaci dráhy Správy železnic, dohlížet na zpracování projektové dokumentace nové budovy. "Budou zárukou toho, že po dokončení bude nové nádraží nejen chloubou jižní Moravy, ale také místem, které budou cestující využívat opravdu rádi," uvedl.
Správa železnic předpokládá, že pro stavbu by měly být využity peníze z budoucích dotačních titulů. Ohledně pozemků, z nichž podle Nejezchleba většinu vlastní České dráhy, bude správa jednat. Jsou tam ale i některé pozemky soukromých vlastníků, s nimi by v jednání mělo pomoci město.
Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí.
"V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu," řekl městský architekt Michal Sedláček, který v odborné porotě zasedal. Uvedl, že předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směruje do roků 2032 až 2035.
Foto: Správa železnic
Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 25. 7. 2021 20:47
Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Výsledky mezinárodní soutěže o návrh nádraží představilo vedení města. Stavba dopravního uzlu má stát odhadem 45 až 48 miliard korun.
 

Právě se děje

před 5 minutami

Schůze sněmovního bezpečnostního výboru k řediteli BIS se s největší pravděpodobností neuskuteční, vyplývá z dopisu předsedy Kotena členům.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 6 minutami

V Žatci projel rychlík návěst stůj, nikomu se nic nestalo

V Žatci na Lounsku projel ve čtvrtek ráno rychlík jedoucí z Mostu do Plzně návěst stůj. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na incident upozornil server Zdopravy.cz. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škody na drážních vozidlech byly odhadnuty na 20 000 korun.

"Trať v 5:56 projel rychlík přes odjezdové návěstidlo zakazující jízdu ve směru na Podbořany s tím, že se to obešlo bez dalších následků, ale po dobu šetření byl provoz na Podbořany zastavený a od 7:45 je provoz obnoven," řekl Gavenda. Důvod, proč strojvedoucí návěst projel, odborníci vyšetřují.

Bez povolení projel podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) ve středu strojvedoucí expresu z Mnichova úsek u Milavčí na Domažlicku, poté se tam srazily dva vlaky. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Tři lidé zemřeli. Dva z nich jsou čeští strojvůdci vlaků, z toho jeden řídil německý rychlík, v něm cestovali i cizinci. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky dalších lidí se zranily, někteří těžce. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy