Boeing si schvalování problémového letounu dělal zčásti sám. Úřady mu to umožnily

Michael Bouška Michael Bouška
19. 3. 2019 6:26
Americký Deník The Seattle Times přišel s podrobnou analýzou procesu certifikace letadla 737 MAX, které před týdnem havarovalo v Etiopii. Podle něj se americký úřad, který o jejich schvalování do provozu rozhoduje, příliš spoléhal na analýzy Boeingu. Navíc Boeing údajně tlačil na techniky, aby proces co nejvíce urychlili.
Animace agentury Reuters ukazuje, jak podle posledních informací mohly vypadat havárie Boeingu 737 MAX společností Ethiopian Airlines a Lion Air. | Video: Reuters

Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví už stáhl data z letových zapisovačů ze zříceného letounu etiopských aerolinek. Etiopská ministryně dopravy podle listu The Wall Street Journal uvedla, že analýza dat z těchto takzvaných černých skříněk Boeingu 737 MAX ukazuje "jasnou podobnost" s havárií letounu téhož typu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu.

Za obě nehody může s velkou pravděpodobností systém pro stabilizaci letadla zvaný MCAS. Tento systém je v letadlech z rodiny 737 novinkou. Boeing 737 MAX má totiž větší motory, které způsobují, že se při vzletu čelo letadla naklání příliš nahoru. Aby Boeing tento problém vyřešil, instaloval do letadla právě systém MCAS.

Deník The Seattle Times přišel s podrobnou analýzou procesu certifikace letadla 737 MAX. Podle něj se americký úřad, který o jejich certifikaci rozhoduje, příliš spoléhal na analýzy Boeingu. Navíc podle něj měl tlačit na techniky, aby proces co nejvíce urychlil.

"I když se to může zdát čtenářům divné, už léta kvůli nedostatku zdrojů americký Federální úřad pro letectví (FAA) pověřuje částmi svých pravomocí přímo firmy. V tomto případě je to Boeing. FAA má samozřejmě vždy poslední slovo, ale když jsem mluvil s technikem, který se procesu certifikace 737 MAX účastnil, řekl mi, že ne všechny dokumenty se zcela důkladně prověřovaly," uvedl pro NPR novinář The Seattle Times Dominic Gates.

Boeing měl velký zájem na tom, aby proběhla certifikace co nejrychleji. Tlačil ho totiž jeho evropský konkurent Airbus, který uvedl úsporný model A320 NEO. Boeing potřeboval na trh také uvést úspornější a efektivnější letadlo.

Podle Dominika Gatese Boeing o problému se systémem stabilizace věděl už před poslední nehodou. Už od loňské havárie stejného stroje připravovala firma aktualizaci softwaru, která měla řešit problémy se systémem stabilizace letadla.

Data jen z jednoho senzoru

Novinář The Seattle Times na problém upozornil Boeing čtyři dny před nehodou etiopských aerolinek. Nový stabilizační systém MCAS je kritizován mimo jiné proto, že získává data jen z jednoho senzoru, a to přesto, že na letadle je stejných senzorů umístěno několik.

Kritika ale míří i za výcvikem posádek. Piloti, kteří dříve létali na starší verzí letadla 737, nemusí projít nákladným důkladným výcvikem. Mluvčí asociace pilotů American Airlines Dennis Tajer pro The Seattle Times uvedl, že školení pilotů starších 737 NG na nové 737 Max se skládalo z méně než hodinové lekce na tabletech iPad bez použití leteckého simulátoru.

Mluvčí Boeingu v pondělním prohlášení na kritiku reagoval ujištěním, že úřad FAA dospěl k závěru, že stabilizační systém MCAS zabudovaný v letadlech Boeing 737 MAX splňoval všechny certifikační a regulatorní požadavky. "Stroj 737 MAX měl osvědčení v souladu se stejnými požadavky, jaké FAA kladl na všechny předchozí nové letouny," zdůraznil mluvčí.

"Je tam jasná podobnost"

The Wall Street Journal v pondělí citoval etiopskou ministryni dopravy Dagmawitu Mogesovou, podle níž byly černé skříňky ze zříceného stroje v dobrém stavu a podařilo se z nich získat všechna relevantní data. Vyhodnocují je etiopští a američtí vyšetřovatelé.

Ministryně Mogesová novinářům řekla, že získané údaje zatím ukazují "jasnou podobnost" mezi zřícením letounu Ethiopian Airlines a loňskou nehodou stroje stejného typu společnosti Lion Air, při níž zahynulo 189 lidí.

Boeing 737 MAX 8 etiopské letecké společnosti Ethiopian Airlines havaroval minulou neděli krátce po startu z Addis Abeby. Na palubě stroje, který měl namířeno do keňské metropole Nairobi, byli lidé ze 35 zemí.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Nehoda devíti aut na náledí uzavřela dálnici D4 ve směru na Strakonice

Při nehodě na dálnici D4 poblíž Kytína v sobotu ráno havarovalo celkem devět aut, sedm ve směru na Strakonice a dvě v opačném směru. Dálnice je uzavřená. Nikdo se vážně nezranil, uvedli policejní mluvčí Pavel Truxa a mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová.

Auta havarovala v úseku mezi Kytínem a Voznicí na pomezí okresů Praha-západ a Příbram. Podle informačního webu Ředitelství silnic a dálnic bylo na vozovce náledí. Záchranná služba ošetřila tři zraněné. "Měli zranění lehčího charakteru, po nezbytné péči na místě byli převezeni do příbramské nemocnice," uvedla Effenbergerová.

Ve směru na Prahu se vytvořily na dálnici kolony, podle předběžných informací potrvá uzavírka dálnice minimálně do 9:00.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Australská znakařka McKeownová překonala světový rekord

Devatenáctiletá australská plavkyně Kaylee McKeownová překonala na národním šampionátu v krátkém bazénu světový rekord. Znakařskou dvoustovku zvládla za 1:58,94 a předchozí maximum maďarské hvězdy Katinky Hosszúové z roku 2014 vylepšila o 29 setin sekundy.

Australští plavci přitom kvůli koronavirové pandemii soutěží o tituly na dálku. Simultánně se závodí v Brisbane, Sydney, Melbourne, Perthu a Hobartu.

"V krátkém bazénu moc často neplaveme, takže mě rekord hodně překvapil," citovala agentura Reuters McKeownovou, čtyřnásobnou medailistku z předloňské olympiády mládeže. Mezi dospělými už na MS vybojovala tři stříbra, nyní se zařadila i mezi favoritky odložených olympijských her v Tokiu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy