Vést dálnici D3 jinudy než Posázavím nemá smysl, sdělil ministr Havlíček starostům

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 9. 2020 9:08
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) si stojí za tím, že nová dálnice D3 ve Středočeském kraji by měla vést přes Posázaví. Řekl to na jednání středočeských starostů v Praze. Před týdnem se s odpůrci této varianty setkal premiér Andrej Babiš (ANO). Ten loni k posázavské variantě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem.
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem | Foto: ŘSD
U obce Loudilka se pak Promika napojuje na původně plánovanou trasu D3 přes Posázaví | Foto: ŘSD
Dále západní trasa vede směrem k obci Heřmaničky | Foto: ŘSD
U Olbramovic se Promika znovu rozděluje do několika variant. Západní trasa míří k Vrchotovým Janovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Půlkilometrový most přes Semovický rybník | Foto: ŘSD
Další z tunelů, tentokrát na jižním okraji Benešova | Foto: ŘSD
Velká křižovatka u Benešova | Foto: ŘSD
Trasa alternativní varianty Promika u obce Mrač, kde se plánují tři tunely | Foto: ŘSD
Most přes údolí Sázavy u Městečka | Foto: ŘSD
U Čerčan se počítá se stavbou dvou tunelů, dohromady by měly měřit bezmála 800 metrů | Foto: ŘSD
Dále vedou obě varianty společně mezi Velkými Popovicemi a Kunicemi | Foto: ŘSD
Druhá varianta napojení na dálniční okruh kolem Prahy s tunelem nepočítá | Foto: ŘSD
Západní varianta počítá s asi 400 metrů dlouhým tunelem a vede západně od obce Krabošice | Foto: ŘSD
Alternativní trasa počítá s různými varinatami spojení Prahy s jižními Čechami. Variantně se řeší už trasa bezprostředně po napojení na jihovýchodní část pražského okruhu | Foto: ŘSD
Most přes údolí potoka Mastník | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Voračice | Foto: ŘSD
Trasa okolo Chlumeckého rybníka | Foto: ŘSD
Trasa D3 u Lomského potoka | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka u Maršovic | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Neštětice | Foto: ŘSD
Trasa dálnice v krajině u obce Václavice | Foto: ŘSD
Estakáda Netvořice | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Hostěradice | Foto: ŘSD
U obce Luka pod Medníkem překonává dálnice Sázavu | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Mimoúronová křižovatka Jílové | Foto: ŘSD
Tunel Svatováclavské lázně u Jílového | Foto: ŘSD
Začátek D3 v jižní části pražského okruhu | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Alternativní řešení v podobě zvýšení kapacity silnice I/3 by podle Havlíčka bylo sice levnější, ale vznikly by problémy mimo jiné na dálnici na D1. Z I/3 by se navíc nikdy nedala udělat dálnice, dodal ministr. Podle Havlíčka by D3 měla být hotová do roku 2028.

Schválená varianta středočeské části dálnice D3.
Schválená varianta středočeské části dálnice D3. | Foto: ŘSD

Premiér Babiš se počátkem září sešel s odpůrci takzvané západní varianty dálnice D3 na jih Čech a prodiskutoval s nimi možné jiné silniční alternativy k připravované dálnici. K žádným závěrům strany nedospěly, další schůzka by se měla uskutečnit v říjnu.

Premiér loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

"Trasa D3 je od roku 1999 schválena vládou. Jiná varianta by znamenala velké zdržení. Spolu s premiérem jsme se to dnes snažili vysvětlit středočeským starostům. Můžeme se bavit o zajištění vody nebo protihlukových opatřeních. Jinak ale těch chybějících 60 km nepostavíme," prohlásil na setkání se starosty loni v červenci tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík.

"Vyjasňovali jsme si naše řešení, které požadujeme. Velice oceňujeme, že si to pan premiér chtěl nechat vysvětlit i od nás a nespoléhá se jen na své poradce nebo úředníky," uvedl předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres. Právě s úředníky ministerstva dopravy podle něj v minulosti při jednáních alternativa narážela na neshody. Zástupci alternativy zároveň premiérovi předali dopis se svými návrhy.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž. Doporučují proto spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. 

Pod peticí Alternativy středočeské D3 je podle iniciativy podepsáno 11 obcí, 1500 občanů a šest spolků. "Bylo by pro nás nepřijatelné, aby se povolila další zátěž blízkého okolí Jesenice, protože by to vedlo k zásadnímu porušování hygienických limitů hluku a k vážnému poškození zdraví obyvatel. Navíc samotná studie pořízená pro ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent - prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem a zainteresovaných osob," uvedl starosta středočeské Jesenice Pavel Smutný (za STAN).

V provozu je nyní 70 kilometrů dálnice D3 mezi Meznem a Úsilným. Po dobudování by měla měřit 170 kilometrů. Ve výstavbě je úsek kolem Českých Budějovic.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Bouzková s Hradeckou při deblové premiéře titul v Charlestonu nezískaly

Tenistky Marie Bouzková a Lucie Hradecká na prvním společném turnaji na zelené antuce v Charlestonu deblový titul nezískaly. Ve finále český pár podlehl 2:6, 4:6 nejvýše nasazené americko-nizozemské dvojici Nicole Melicharová, Demi Schuursová.

Dvaadvacetileté Bouzkové nevyšel útok na první titul v kariéře, o třináct let starší Hradecká už ve čtyřhře vyhrála 24 turnajů WTA Tour včetně dvou grandslamů.

Ve finále dvouhry se utkají o svou premiérovou trofej Danka Koviničová z Černé Hory a Ruska Veronika Kuděrmětovová.

Tenisový turnaj žen v Charlestonu (antuka, dotace 565.530 dolarů):

Čtyřhra - finále: Melicharová, Schuursová (1-USA/Niz.) - Hradecká, Bouzková (ČR) 6:2, 6:4.

Tenisový turnaj mužů v Monte Carlu (antuka, 2,460.585 eur):

Dvouhra - 1. kolo: Goffin (11-Belg.) - Čilič (Chorv.) 6:4, 3:6, 6:0, Thompson (Austr.) - Paire (Fr.) 6:4, 6:7 (3:7), 7:6 (7:5).

Tenisový turnaj mužů v Marbelle (antuka, dotace 408.800 eur):

Dvouhra - finále: Carreňo (1-Šp.) - Munar (Šp.) 6:1, 2:6, 6:4.

Čtyřhra - finále: Behar, Escobar (Urug./Ekv.) - Brkič, Čačič (Bosna/Srb.) 6:2, 6:4.

Tenisový turnaj mužů v Cagliari (antuka, dotace 408.800 eur):

Dvouhra - finále: Sonego (3-It.) - Djere (Srb.) 2:6, 7:6 (7:5), 6:4.

Aktualizováno před 27 minutami

V pražské Černokostelecké ulici hořel byt, 11 lidí je zraněných. Na místo letěl záchranářský vrtulník

Při požáru bytu v domě v pražské Černokostelecké ulici bylo v neděli zraněno 11 lidí, nejméně dva z nich jsou ve vážném stavu, na místo letěl vrtulník. Na twitteru o tom informovala mluvčí záchranářů Jana Poštová. Podle mluvčího hasičů Martina Kavky hořelo v jedné místnosti v bytě ve třetím patře. Požár hasiči dostali rychle pod kontrolu, nyní už byt odvětrávají, řekl mluvčí.

První informace hovořily o osmi zraněných. Později mluvčí upřesnila, že jich je 11. "Minimálně dvě z toho jsou ve vážném zdravotním stavu. Jednoho z nich nyní záchranáři uvedli do umělého spánku a zajišťují dýchací cesty. Na místo byl vyslán také záchranářský vrtulník," uvedla. Záchranáři aktivovali traumatologický plán, který se vyhlašuje při mimořádných událostech s větším počtem postižených kvůli koordinaci záchranných prací. Na místě je také speciální vůz Atego pro mimořádné situace.

Hasiči měli událost hlášenou v 17:15, na místo vyslali tři profesionální a jednu dobrovolnou jednotku. "Pět minut po příjezdu jsme měli požár pod kontrolou a za dalších deset minut bylo uhašeno," řekl Kavka. Nyní budou hasiči zjišťovat příčiny, podle mluvčího připadá v úvahu technická závada či nedbalost.

Zdroj: ČTK
Další zprávy