Autobusy kolem Prahy jezdí s vypnutou klimatizaci. Řidiči šetří naftu kvůli prémiím

Michael Bouška Michael Bouška
26. 6. 2019 17:40
Dopravci na linky kolem Prahy nakoupili v uplynulých letech desítky nových autobusů s klimatizací. I v současných vedrech však zůstávají ochlazovače vzduchu ve velké části spojů vypnuté. Smlouvy s organizátorem dopravy Ropid to totiž dopravcům nepřikazují a ti tak raději šetří naftu. Cestující tak zažívají paradoxní situaci, kdy v klimatizovaném autobuse musí otevírat okna. Situace se má zlepšit až od ledna, kdy začnou platit nové smlouvy. Ropid teď dopravce k zapnutí klimatizace nemůže donutit.
Dopravci pořizují nové autobusy s klimatizací. Nechávají ji ale vypnutou (ilustrační foto).
Dopravci pořizují nové autobusy s klimatizací. Nechávají ji ale vypnutou (ilustrační foto). | Foto: Vojtěch Marek

Někteří šoféři zapínají klimatizaci jen na místě řidiče. Současné smlouvy totiž teplotu ve vozech neřeší.

Podle zkušeností redaktora Aktuálně.cz, který pravidelně cestuje linkami společnosti Arriva na východním okraji Prahy, zapíná klimatizaci (v autobusech, kde je instalovaná) jen velmi malá část řidičů. Ti argumentují, že klimatizaci zapínat nemusí, nebo že její zapnutí zvyšuje spotřebu paliva.

Sama Arriva potvrzuje, že řidiči povinnost zapnout klimatizaci nemají. "Vzhledem k tomu, že objednatel smluvně nestanovuje jasné podmínky pro provoz klimatizace, necháváme na uvážení řidiče, zda jsou nutné podmínky pro její provoz," uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.

Za nadměrnou spotřebu paliva pak mohou řidiči přijít o prémie. "Prémiová položka mzdy může být krácena řidičům, kteří dlouhodobě vykazují zásadní nadspotřebu oproti ostatním řidičům, tedy řídí nehospodárně. Rozhodně ale odmítáme, že bychom v těchto horkách krátili prémie kvůli spotřebě," dodal Farář.

Autobus s klimatizací pro cestující spotřebuje podle Faráře o zhruba desetinu více paliva, tedy o 2 až 3 litry nafty na 100 kilometrů.

Stížnosti na funkčnost klimatizace v autobusech potvrzuje i organizace Ropid, která dopravu v okolí Prahy objednává. "Povinnost používat klimatizaci se váže až na nové standardy kvality PID platné od příštího roku, nyní dopravci nemají povinnost pořizovat autobusy s klimatizací, takže nemůžeme ani vymáhat její používání," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Zároveň ale dodal, že od ledna, po podpisu nových smluv, začne teplotu ve vozidlech kontrolovat.

Podle Drápala také nelze jednoznačně říci, kteří dopravci klimatizaci záměrně nepoužívají. "Informace o tom, že někteří řidiči nezapínají klimatizaci schválně, máme napříč dopravci," dodal.

Problémem jsou i okna v autobusech, která cestující otevírají. V tom případě je klimatizace neúčinná. Podle Drápala budou muset od příštího roku u nových vozidel informovat cestující o klimatizaci cedulkou.

Pražský dopravní podnik řidičům použití klimatizace nařizuje

Dopravní podnik, který patří městu, na rozdíl od soukromých dopravců, nařizuje svým řidičům, že musejí klimatizaci zapínat.

"Povinnost zapnutí klimatizace pro cestující v autobusech je v dopravním podniku stanovena nejpozději při dosažení vnější teploty 22 stupňů, řidič samozřejmě s ohledem na aktuální klimatické podmínky může klimatizaci zapnout i dříve," řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského dopravního podniku. Klimatizaci nabízí zatím pouze v nejnověji nakoupených vozech, o její instalaci i do dalších vozů se navzdory ujištěním ze strany města v minulosti zatím stále jen jedná. 

Komfort v autobusech se výrazně zlepší příští rok

Cestující se dočkají lepšího komfortu v autobusech pražské integrované dopravy až od ledna příštího roku, kdy začnou platit nové smlouvy. Ty už myslí i na klimatizaci ve vozidlech, která bude muset být povinně zapnutá, pokud venkovní teplota přesáhne 22 stupňů. "Od příštího roku budeme teplotu ve vozidlech měřit a v případě nefunkční nebo nezapnuté klimatizace při venkovní teplotě nad 22 stupňů hrozí za každý zjištěný případ sankce tisíc korun," řekl Drápal.

Od příštího roku čekají cestující krom klimatizace i další novinky. Nové autobusy mají například přesně daný jednotný vzhled včetně detailů jako potah sedadel. Pro lepší informovanost cestujících mají sloužit dva LCD monitory, které budou nově informovat i o návazných spojích.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy