Evropská agentura pozastavila provoz boeingům, sedm strojů uzemnil i český Smartwings

Petr Zenkner Ekonomika ČTK Petr Zenkner, Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 13. 3. 2019 6:12
Tlak kolem letadel Boeing 737 MAX 8 se po nedělní havárii stroje Ethiopian Airlines dále zvyšuje. O pozastavení provozu letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9 v úterý večer rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Opatření vstoupí v platnost ve 20.00 SEČ, uvedla agentura v prohlášení. Opatření se dotklo i české letecké společnosti Smartwings, která jako třetí největší provozovatel zmíněných letounů v Evropě provozuje sedm těchto strojů. Firma oznámila, že rozhodnutí EASA přijala s okamžitou platností.
Boeing 737 MAX 8 poprvé v Praze
Boeing 737 MAX 8 poprvé v Praze | Foto: Tomáš Cetkovský

"Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších 40 letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena," uvedla mluvčí Vladimíra Dufková. Kolika letů se opatření v nejbližších dnech dotkne, Dufková neupřesnila. "U letů, které měly být realizovány letadlem 737 MAX, přistoupíme k redukci," řekla jen.

Na plnění rozhodnutí EASA bude dohlížet Úřad pro civilní letectví. Informoval o tom jeho mluvčí Vítězslav Hezký.

Česko podle mluvčího úřadu pro civilní letectví provoz jednoho typu letadel samo zakázat nemůže, nedovoluje mu to národní legislativa. Úřad může sám zakázat provoz pouze pro dotyčného národního provozovatele nebo v případě úplného zastavení leteckého provozu. "V případě určitého typu letadla jsme to nikdy neudělali," podotkl mluvčí.

Na pražském Letišti Václava Havla nasazují letouny typu Boeing 737 MAX v pravidelné dopravě vedle Smartwings už jen nízkonákladové dubajské aerolinky flydubai. "Uzemnění těchto strojů je záležitostí leteckých společností, které také budou přijímat následná opatření. Těch může být celá řada a my je jako letiště budeme respektovat," sdělil mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Letouny postupně vyřadila z provozu řada zemí

Vyřadit z provozu tento typ letadel se už před oznámením agentury EASA rozhodla z preventivních důvodů řada leteckých společností i jednotlivých zemí. Ke státům, které dočasně uzavřely svůj vzdušný prostor těmto strojům během dne postupně přibyly Británie, Belgie, Francie, Německo, Rakousko, Polsko, Irsko, Norsko, Nizozemsko, Itálie a Turecko. Létat už nemohou ani v Austrálii, Číně, Indonésii, Malajsii, Ománu, Mongolsku, Jižní Koreji, Singapuru, Novém Zélandu, Fidži nebo na Bermudách. O uzavření svého vzdušného prostoru jedná Argentina a další jihoamerické státy. 

Po druhé nehodě Boeingu 737 MAX 8 během posledních pěti měsíců zůstalo na zemi už v pondělí asi 40 procent těchto strojů, kterých zatím podle oborového webu Flightglobal létá 371. Nyní se přidávají další.

Z provozu boeingy nové generace vyřadily kromě států i četné letecké společnosti. K dvacítce leteckých přepravců z Asie a Jižní Ameriky se už před oznámení EASA přidaly i dvě evropské aerolinky. Svých 18 letounů uzemnil mezi prvními  nízkonákladový dopravce Norwegian Air, stejně tak rozhodla o devíti letounech i německá TUI.

K aerolinkám Číny, Indonésie či Etiopie se během posledních hodin přidaly mimo jiné letecké společnosti Gol z Brazílie, Aeroméxico, Aerolinias Argentinas, singapurská SilkAir a jihokorejská Eastar Jet. Všechny oznámily, že z bezpečnostních důvodů nebudou zmíněné stroje dočasně používat. Do odvolání nemohou boeingy nové generace přistávat ani vzlétat v Austrálii, kde to nařídil místní úřad pro civilní letectví CASA.

Problém Boeingu 737 MAX 8
Autor fotografie: Reuters

Problém Boeingu 737 MAX 8

  • Pro Boeing představuje nynější situace velký problém. Akcie amerického leteckého výrobce ztratily od pondělí na hodnotě přes 20 miliard dolarů. Boeing na typ MAX 8 výrazně sází a v budoucnu očekává, že by toto letadlo, které má oproti konkurenci nižší spotřebu paliva, bude představovat až dvě třetiny budoucích prodejů.
  • Boeing měl k lednu více než pět tisíc objednávek na stroje Boeing 737 MAX 8. Na loňské letecké přehlídce ve Farnborough podepsala americká firma kontrakty na celkem 673 letadel v ceníkových cenách 98 miliard dolarů. Významný podíl tvořily právě letadla typu 737 Max 8.
  • Montážní linky továren Boeingu každý měsíc opouští v průměru 57 těchto strojů. Očekávání Boeingu pro letošní rok byla, že firma jejich prodejem utrží kolem 30 miliard dolarů ročně.
  • Boeing 737 MAX je čtvrtou verzí nejúspěšnějšího civilního letadla verze 737. K jeho prvnímu letu došlo v lednu 2016. Největším konkurentem u tohoto typu civilních letadel je Airbus A320neo.

K podobně ráznému postoji někteří američtí zákonodárci vyzývají FAA. Úřad však stroje označil za "vhodné pro letecký provoz" a vyzval jejich výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému.

Americký letecký úřad (FAA) přitom v pondělí vydal dobrozdání pro letoun, který se za poslední půlrok zřítil dvakrát. FAA zároveň vyzval firmu, aby do dubna vylepšila kontrolní systém stroje. Boeing přislíbil, že urychleně dokončí práce na zlepšení softwaru ovládání této verze svého nejprodávanějšího letounu.

Pracujeme na zlepšení, tvrdí Boeing

Společnost Boeing v pondělním prohlášení uvedla, že již několik měsíců vyvíjí "vylepšení softwaru letové kontroly", díky kterému by měl být "bezpečný letoun ještě bezpečnější". Změny by podle firmy měly být připraveny k uvedení do provozu v nejbližších týdnech.

Největší množství letadel, téměř stovka, stojí v Číně, která je pro Boeing i největším trhem. Významným provozovatelem jsou i aerolinky Flydubai ze Spojených arabských emirátů. Přepravci z Blízkého východu zatím provoz Boeingu 737 MAX 8 neukončili.

Největší flotilu "Maxů" mají americké Southwest Airlines, které jsou největšími nízkonákladovými aerolinkami na světě (zakázky mají na celkem 280 kusů). Dalších 150 strojů si objednala leasingová společnost GE Capital Aviation Services, mezi aerolinkami mají významné zakázky i Flydubai (131 strojů) či American Airlines (100 strojů).

Obavy okolo zmíněného typu Boeingu se začaly šířit po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který spadl na cestě z etiopské metropole Addis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Zahynulo všech 157 lidí na palubě. Podle svědků se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a bylo slyšet zvláštní zvuky.

V říjnu se tentýž model - Boeing 737 MAX 8 - zřítil krátce po startu v Jakartě; zemřelo všech 189 lidí na palubě. Experti upozorňují, že než budou známy přesné příčiny havárií, nelze je dávat do souvislosti. Pátrací týmy v Etiopii objevily v pondělí obě černé skříňky, které budou prozkoumány.

 

Právě se děje

Další zprávy