Doprava

31. 8. 2020 15:37

Aeroflot za čtvrtletí prodělal přes deset miliard

Ruská vlajková letecká společnost Aeroflot ve druhém čtvrtletí vykázala kvůli omezení cestování vinou šíření nového typu koronaviru čistou ztrátu 35,8 miliardy rublů (10,6 miliardy Kč). Objem osobní přepravy Aeroflotu přitom klesl o 88,8 procenta, protože většina zahraničních letů byla kvůli pandemii pozastavena. Ve stejném období loni měl Aeroflot čistý zisk 6,9 miliardy rublů.

Na začátku srpna Aeroflot kvůli epidemické situaci prodloužil rušení letů do konce měsíce do 80 zahraničních měst. Z evropských měst je mezi nimi Praha, ale i Berlín, Vídeň, Brusel, Řím, Stockholm či Paříž.

Letecká společnost v červnu uvedla, že odložila odběr některých letadel, jimiž si chtěla rozšířit flotilu. Na rozdíl od jiných světových aerolinek, které kvůli snížení poptávky po cestování letadlem snižují stavy, Aeroflot žádné škrty pracovních míst neoznámil.

Dva zdroje agentuře Reuters v červnu sdělily, že se firmě chystá pomoci ruský stát. Vláda a státem kontrolovaná banka VTB mají koupit podíl v nové emisi akcií aerolinek. Podle jednoho ze zdrojů firma vydá akcie v hodnotě 80 miliard rublů (23,7 miliardy Kč).

V červnu Aeroflot dostal úvěr 70 miliard rublů se státní zárukou. Tento měsíc pak aerolinky schválily dodatečnou emisi akcií, ale neuvedly, jakou částku chtějí získat.

Podle červencového odhadu Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) letos počet přepravených pasažérů globálně klesne o 55 procent. Ještě v dubnu IATA propad odhadovala na 46 procent.

Ruský stát má nyní pod kontrolou 51,2 procenta Aeroflotu. Do skupiny Aeroflot patří vedle stejnojmenných aerolinek i letecké společnosti Rossiya, Aurora a nízkorozpočtová Pobeda. Skupina pokrývá téměř polovinu ruského trhu.

18. 8. 2020 15:40

Nejvyšší správní soud zamítl stavbu ranveje na pražském letišti

Územní řízení na stavbu nové ranveje na pražském Letišti Václava Havla nemůže pokračovat. Nejvyšší správní soud zamítl žádost letiště na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Tu podalo letiště společně se Středočeským krajem a Ředitelstvím silnic a dálnic poté, co krajský soud zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu ranveje. Vyplývá to z usnesení, které je dostupné na webu Nejvyššího správní soudu. Meritorně o kasační stížnosti soud dosud nerozhodl.

Proti stavbě nové ranveje se zatím úspěšně brání pražské městské části Nebušice a Suchdol, jejichž obyvatele provoz letiště zatěžuje. Krajský soud zrušil aktualizaci kvůli tomu, že kraj nezohlednil některé zdroje hluku a emisí. Stavbu dráhy mělo letiště naplánovanou na rok 2025, cílem bylo zvýšit kapacitu letiště. Vedle stavby nové ranveje za devět miliard chystá letiště rozšíření druhého terminálu za 16 miliard korun. To by mělo být dokončeno do roku 2028.

Zdroj: ČTK