Do vlaku! Další díl cenové války cílí na studenty

Tereza Holanová Tereza Holanová
2. 12. 2013 6:45
Kombinovat slevy bude možné u Leo Expressu i u Českých drah.
Foto: Jan Langer

Praha- Boj o cestující na nejatraktivnější železniční trase v Česku

Praha - Boj o cestující na nejatraktivnější železniční trase v Česku pokračuje. Leo Express a České dráhy představují další slevy, tentokrát zaměřené na studenty. U obou dopravců bude nově možné sčítat slevy, které doposud fungovaly samostatně.

U soukromého Leo Expressu začne slevová akce platit od 1. prosince a týká se věrnostního programu s:)mile Club.

"Ten nabízí slevu dvacet procent ze základního jízdného na jízdenky do třídy Economy. Tarif s:)mile Student umožní čerpat stejnou dvacetiprocentní slevu i ze studentského jízdného," říká obchodní a marketingový ředitel Leo Expressu Alexander Janušek s tím, že studenti tak pojedou o čtyřicet procent levněji.

Nový tarif mohou využít žáci a studenti ve věku 15 až 26 let, kteří se prokážou oranžovou kartičkou. To znamená pouze na trase mezi městem studia a místem, ze kterého mladý člověk dojíždí.

"Studenti jsou pro nás velmi důležitou cílovou skupinou, a tak jim logicky vycházíme vstříc také naší cenovou politikou," dodává Janušek. Akce podle něj není nijak časově omezená.

Dosud studenti s oranžovou průkazkou mohli využívat pouze zákonem danou slevu 25 procent. Pokud se rozhodli pro dvacetiprocentní slevu Leo Expressu, nebylo možné obě výhody spojit.

Foto: České dráhy

Slevy se sečtou, ale karta zdraží

České dráhy zavedou podobnou novinku od 15. prosince. "Ten, kdo u nás má In-kartu, ji bude moci zkombinovat s žákovským průkazem," uvádí mluvčí státního podniku Petr Šťáhlavský.

Například cesta z Prahy do Pardubic vyjde s oranžovou průkazkou na 88 korun. "S kartičkou IN 25 získá student další slevu 25 procent, a cesta ho tak bude stát zhruba 66 korun. Základní jízdné bez slev bude přitom v tomto případě 147 korun," uvádí Šťáhlavský.

Na rozdíl od Leo Expressu ale České dráhy nenabízí kartu, na kterou si lze nahrávat slevy, zadarmo. Poloviční sleva pro mladé na rok navíc zdraží ze současných 1330 na 1490 korun. Více bude stát i tříletá sleva ve výši 25 procent, zdraží o 160 korun na 490 korun. "Výše cen aplikací pro mládež se neměnila od roku 2006 i přes nárůst DPH z pěti na patnáct procent a inflaci v mezidobí," zdůrazňují České dráhy na svém webu.

Kartu ISIC podnik na rozdíl od soukromých dopravců stále neakceptuje. "Na ISIC nabízíme jen zvláštní a časově omezené akce, jako byla například o letošních prázdninách zvýhodněná síťová Jízdenka na léto," komentuje Šťáhlavský.

Třetí železniční dopravce RegioJet žádné novinky pro studenty zatím nechystá, v současné době nicméně akceptuje ISIC a žákovský průkaz. Studenti od 15 do 26 let za něj mohou jet - tak jako u ostatních dopravců - o čtvrtinu levněji.

"Nespecializujeme se jen na studenty, jsme tu pro všechny. Tím, že se snažíme mít nejlepší nabídku na trati Praha - Ostrava, tak je přirozeně i nejlepší pro studenty," komentuje majitel společnosti Radim Jančura.

Foto: Archiv Českých drah

Cenová válka pokračuje

O zákazníky soupeří trojice dopravců na trase Praha - Ostrava od září 2011, kdy na tuzemské koleje vstoupil RegioJet. V prosinci 2012 se přidal Leo Express.

Boj o cestující se projevil hned po zahájení provozu žlutých vlaků před dvěma lety a České dráhy zareagovaly zlevněním lístků na trase Praha - Ostrava. Z hlavního města do moravskoslezské metropole se lze nyní dostat za 295 korun, zatímco dříve stála jízdenka 430 korun.

Jak Jančura, tak Leoš Novotný, kterému patří Leo Express, od té doby obviňují ČD z dumpingu. "Kdyby České dráhy prodávaly lístky za tolik, kolik je provoz vlaků z Prahy do Ostravy skutečně stojí, tak pendolino jezdí za tisícovku a rychlíky za pět stovek," prohlásil v listopadu Novotný.

 

Právě se děje

Další zprávy