Do boje o krachující Job Air vstupuje skupina J&T

Zuzana Kubátová Tereza Holanová Zuzana Kubátová, Tereza Holanová
29. 1. 2014 13:20
Skupina chce omezit sílu bankovního klubu, kterému Job Air dluží stovky milionů
Opravárenské centrum pro opravu letadel Mošnov.
Opravárenské centrum pro opravu letadel Mošnov. | Foto: stavbaroku.cz

Ostrava - Do boje o krachující opravnu letadel Job Air Technic v Mošnově u Ostravy se zapojila finanční skupina J&T. Advokát Marek Galvas, který pro J&T pracuje, přihlásil u soudu pohledávku společnosti Nevet za 45 milionů korun.

Podle dokumentu, uloženého v obchodním rejstříku, odkoupila Nevet pohledávku od firmy CCG. Za tou přitom stojí ostravský podnikatel Daneš Zátorský - zakladatel a původní vlastník Job Air.

"Celková výše pohledávek věřitele za dlužníkem přesahuje 66 milionů korun," píše soudu Galvas, který se zároveň za Nevet uchází o členství v prozatímním věřitelském výboru Job Air Technic.

Zkouší vyřadit spořitelnu

Galvasův krok je signálem rozjíždějící se tvrdé bitvy o mošnovský hangár. Advokát zároveň žádá soud, aby do prozatímního věřitelského výboru nenominoval Českou spořitelnu, která je spolu se státní Českou exportní bankou největším věřitelem Job Air a iniciátorem insolvenčního návrhu.

Podle Galvasova názoru má být ve věřitelském výboru bankovní klub, který v Job Air nárokuje dohromady přibližně 683,6 milionu korun, zastoupen pouze jedním členem, a to Českou exportní bankou.

"Ustanovení obou bank do věřitelského výboru by podle názoru věřitele nenaplňovalo požadavky na zastoupení všech skupin věřitelů a mohlo současně narušit zájem na co nejvyšší uspokojení všech věřitelů a nikoliv jen zajištěných bank," píše Galvas soudu s tím, že obě instituce mají naprosto totožné zájmy.

Vyřazení České spořitelny může souviset s dalším osudem Job Air. Zatímco Česká exportní banka je podle informací z bankovních kruhů mnohem více nakloněna tomu, aby pohledávky Job Air ještě před vyhlášením úpadku od bank koupil strategický investor, Česká spořitelna je proti a trvá na úpadkovém řízení.

"Chceme v Job Air udržet provoz, jednáme s potenciálními zájemci o pohledávky. Jsme ve shodě s Českou spořitelnou, máme stejný zájem," říká o záchraně hangáru mluvčí České exportní banky Věra Dušková.

Vyjádření České spořitelny zatím online deník Aktuálně.cz zjišťuje.

Strategický partner na obzoru?

Totožnost investora, s nímž nyní banky vedou exkluzivní jednání o prodeji pohledávek, není známa. Podle informací Aktuálně.cz za něj vystupuje jako český partner a poradce firma EnCore bývalého bankéře Lubora Žalmana - přímo ten na žádosti o rozhovor na toto téma nereaguje.

Skutečným strategickým partnerem ucházejícím se o Job Air je podle dostupných informací zahraniční firma z leteckého průmyslu.

Angažmá J&T může mít ještě další cíl - už loni v létě se o Job Air zajímala ABS Jet, společná firma J&T a PPF. Jednání o převzetí pohledávek a kapitálovém vstupu nakonec nevedla k výsledku, údajně pro příliš vlahý zájem PPF.

"J&T v tom nemá žádný jiný zájem než získat určité uspokojení z této pohledávky během insolvenčního řízení," reaguje Galvas. "Už to ale usnulo, naše účast v insolvenčním řízení s tím nemá nic společného," dodává na téma podniku ABS Jet.

Job Air by mohl mít ještě dalšího zájemce - majitele strojírenské skupiny Vítkovice Jana Světlíka. Ten podle smlouvy z roku 2008 za úvěry hangáru ručí bankám 137 miliony korun. Pokud by ovšem od bank jejich pohledávky koupil, a stal se tak věřitelem Job Airu, vyhnul by se placení záruky a dluh by mohl "kapitalizovat" neboli přeměnit na většinový podíl v opravárenské firmě.

Zpoždění za miliony dolarů

Do opravárenského centra na letadla vložil stát v rámci podpory inovativního podnikání celkem 315 milionů korun. Jestliže firma skončí v úpadku a nepodaří se ji udržet v chodu, přijde o licence i certifikáty na opravu letadel.

"Banky nám obstavily už před dvěma týdny účty, stahují hotovost, nemáme provozní kapitál. Nebudeme dlouho schopni udržet výrobu, jakmile se zastaví, firma končí," říká spolumajitel a ředitel Job Air Daniel Barč. Penále za zpožděné opravy letadel podle něj přijdou na 10 tisíc dolarů na den.

"Je absurdní, že ministerstvo průmyslu a obchodu na nás tlačí, ať udržíme výrobu, ať nepřijdou vniveč investované dotace, zatímco jím zřizovaná Česká exportní banka spolu s Českou spořitelnou přežití firmy brání tím, že ji odstřihly od financování," dodává Barč.

 

Právě se děje

Další zprávy