Patnáct tisíc kilometrů na jeden zátah. Nejdelší let na světě po 17 hodinách přistál

Ondřej Neufus Ondřej Neufus
12. 10. 2018 12:42
Rekordních 19 hodin měl podle plánu strávit ve vzduchu letoun Singapore Airlines, který bez mezipřistání spojil Singapur a New York. Nakonec to zvládl rychleji.
Singapore Airlines posílají Airbus A350-900 na nejdelší let světa Singapur - New York. | Video: Airbus

Singapur - Ve čtvrtek po čtvrté hodině odstartoval ze singapurského letiště Changi s posádkou a pasažéry letoun, který měl zůstat ve vzduchu dalších 19 hodin. 

Nejdelší komerční let bez mezipřistání na světě na lince Singapur-New York dorazil v pátek dopoledne do cílové destinace nakonec v předstihu - let trval 17 hodin a 25 minut.

"Let proběhl neuvěřitelně hladce. Jídlo a pití byly k dispozici po celou dobu," uvedl moderátor CNN Richard Quest, který byl na palubě. Dodal, že skvělý byl také personál aerolinek Singapore Airlines, který "neztrácel úsměv a ochotu".

Zkratka ULR v názvu nejnovějšího stroje Singapore Airlines, Airbusu A350-900 ULR, znamená Ultra Long Range. Neboli ultra dlouhý dolet. Letadlo je schopné zůstat ve vzduchu zmíněných 19 hodin, během kterých bez mezipřistání urazí zhruba 15 tisíc kilometrů. Jedná se o v současnosti nejdelší komerční let na světě, informuje server CNN.

Letoun samotný se od klasických Airbusů A350-900 liší. Kvůli pohodlí pasažérů je počet míst k sezení nižší. Zatímco v klasickém uspořádání A350 může cestovat zhruba 300 lidí, v ULR je jen 161 míst - 67 pro business třídu a 94 míst pro třídu premium economy. Základní ekonomickou třídu přitom aerolinky na tomto letu vůbec nenabízí.

Airbus A350
Airbus A350 | Foto: Singapore Airlines

Cena za jednu letenku mezi Singapurem a newyorským letištěm Newark v premium economy třídě vyjde zhruba na 2 975 singapurských dolarů (48 tisíc korun), jedna letenka v business třídě stojí 6 695 singapurských dolarů (108 tisíc korun).

Za tuto částku dostanou pasažéři v business class kromě svačiny i dvě hlavní jídla a sami si mohou říct, kdy mají hlad. Cestující z třídy premium economy mají připravená tři jídla v přesně stanovený čas.

Rozdíl oproti běžným linkám bude u nejnovějšího rekordmana představovat také množství spotřebovaného paliva. Jelikož ULR urazí o téměř tři tisíce kilometrů delší trasu, než klasický Airbus A350, vydává se na svou pouť s 165 tisíci litry leteckého paliva. Je to o 24 tisíc litrů více než základní verze letadla.

Linka ze Singapuru do New Yorku bez mezipřistání nefunguje poprvé. Singapurské aerolinky tuto linku v roce 2013 po devíti letech provozu zrušily, protože dostatečně nevydělávala. Tehdy se na palubu letadla vešlo pouze 100 cestujících.

Lety jsou zatím naplánované třikrát týdně, od příštího týdne pak již denně.

Singapore Airlines jsou jedny z největších zákazníků Airbusu. Celkový počet objednávek A350-900 činí 67 kusů, včetně sedmi strojů typu ULR. Kromě spojení Singapuru s New Yorkem plánují letem bez mezipřistání spojit i Singapur s Los Angeles a San Franciscem.

Airbus A350
Airbus A350 | Foto: Singapore Airlines

Až dosud nejdelší non-stop let na světě zabere šestnáct a půl hodiny, během kterého letadlo uletí 14 530 kilometrů. Qatar Airways jej provozují mezi metropolí Kataru Dauhá a novozélandským Aucklandem. Další v pořadí je pak 14 449 km dlouhá trasa mezi Londýnem a australským Perthem.

 

Právě se děje

Další zprávy