Povinné datové schránky se rychle blíží. Expert vysvětlil, co Čechy od ledna čeká

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
Aktualizováno 14. 12. 2022 11:36
Méně front na úřadech a efektivnější státní správu má od ledna přinést povinné používání datových schránek živnostníky, spolky i nadacemi. Vznikne 2,2 milionu nových "datovek", pomocí kterých podnikatelé komunikují s úřady. Zda budou nutné i pro ostatní, není jisté. Na dotazy čtenářů, které nová povinnost zajímá, v online rozhovoru odpovídal ředitel eGovernmentu ministerstva vnitra Roman Vrba.
Online rozhovor s Romanem Vrbou
Rozhovor skončil
Přečíst si rozhovor

Už 13 let funguje v Česku zabezpečená elektronická komunikace prostřednictvím datových schránek zřizovaných státem. Podnikatelům, firmám i běžným občanům mají usnadnit jednání s úřady a nahrazují papírové dopisy.  Lidé přes ně komunikují se sociální správou, zdravotní pojišťovnou či finančním úřadem, posílají přes ni daňové přiznání nebo žádají o řidičský průkaz.

Každému, kdo schránku má, musí úřady doručovat dokumenty prostřednictvím ní. Zároveň platí, že schránka je zdarma. V současné době jich je v Česku přes 1,7 milionu. Od Nového roku se díky novele zákona jejich počet výrazně rozšíří - přibude zhruba 2,2 milionu nových. "Jde o důležitý krok, který pomůže přesunout komunikaci s úřady do online prostředí," uvedl náměstek ministra vnitra Lukáš Kolařík. Digitalizace státní správy je jednou z priorit vlády.

Nově budou schránky povinné pro všechny osoby samostatně výdělečně činné. Tedy i pro ty, kteří podnikají na vedlejší činnost nebo jen část roku. A také pro ty, kdo mají činnost pozastavenou. Zřídit si je budou muset všechny právnické osoby, spolky, nadace, obecně prospěšné společnosti nebo společenství vlastníků jednotek.

Fyzické osoby se ministerstvo vnitra rozhodlo na poslední chvíli z povinnosti vyjmout. Poslanecká sněmovna už návrh schválila, čeká se na souhlas Senátu a podpis prezidenta, tak aby příslušná novela zákona byla účinná od 1. ledna 2023. Ministerstvo věří, že se to stihne.

Stát bude datové schránky od Nového roku novým uživatelům zakládat sám, nejpozději do 31. března 2023. Přihlašovací údaje přijdou lidem doporučeným dopisem. Není ale nutné čekat, službu si lze zřídit s předstihem, návod lze najít na webu Chcidatovku.cz. Kampaň, která má ukázat výhody datových schránek, spustilo ministerstvo vnitra v listopadu za 21 milionů korun.

Čtenáři se v online rozhovoru ředitele Vrby ptali například na to, zda je možné datovou schránku zrušit a za jakých podmínek, jakým spolkům bude "datovka" nově ze zákona zřízena či zda není možné prodloužit dobu archivace doručené zprávy ve schránce. 

Expert Roman Vrba ve středu čtenářům Aktuálně.cz radil, jak to bude s datovými schránkami od nového roku.

Online rozhovor s Romanem Vrbou

Rozhovor skončil
14. 12. 2022
Ptá se: Mirda

Dobrý den. Datové zprávy nebývají nijak rozsáhlé a datová schránka občana nebo živnostníka rozhodně nepřekypuje kvanty zpráv. Proč není možné, aby vůbec nedocházelo k mazání zpráv a aby byli lidé nuceni si dokupovat službu datového trezoru? Ano, je tu ještě alternativa, že si zprávu stáhnu a uložím jinam, ale tím už ji dostávám mimo zabezpečený systém (resp. musím si zabezpečení zajistit jinak).

Slovy Járy Cimrmana: "Byl by pro slovutného Habsburka takový problém popravit o šest pánů méně?" - neboli Byl by pro stát takový problém nemazat zprávy v datových schránkách a nechat je tam bezplatně? Nebo třeba alespoň prodloužit dobu smazání ze tří měsíců na jeden rok.

Odpovídá: Roman Vrba

Dobrý den,

datové schránky jsou primárně nástrojem pro elektronické doručování nikoliv elektronické úložiště dokumentů. Musím ale zmínit ještě jednu alternativu a tou je Portál občana (gov.cz), kde si můžete nastavit automatickou archivaci datových zpráv a dokumentů zdarma až do 1 GB.

14. 12. 2022
Ptá se: JosKa

Musím mít datovou schránku, když mám pozastavenou živnost na 10 roků a nepodnikám?

Odpovídá: Roman Vrba

Dobrý den, děkuji za Váš dotaz.
Datová schránka bude do 31. 3. 2023 automaticky zřízena všem podnikajícím fyzickým osobám, tedy i s pozastaveným živnostenským oprávněním.

14. 12. 2022
Ptá se: Ferda

Dobrý den. Proč se stát nerozhodl pro pozitivní kampaň ohledně datovek? Proč se mnohem víc nekomunikují jejich jednoznačné výhody? Ten mediální nátlak "Založíme datovky skoro všem" následovaný stažením tohoto nápadu věci moc neprospěl, datovky teď nemají moc dobrou pověst a je to škoda. Já mám datovku jako FO i jako PFO a schránku FO si teď zakládají i ostatní dospělí členové naší rodiny. Výhod je spousta, ale technicky a internetově méně zkušení uživatelé to nemají moc šanci poznat a pochopit.

Odpovídá: Roman Vrba

Dobrý den,

naopak naše kampaně, které probíhaly i probíhají jsou nastavené pozitivně a poukazují na výhody používání datovek. A ano, pravdou je, že v této chvíli již musíme jednoznačně upozornit na povinnost, která nastává od 1. 1. 2023, kdy budeme automaticky zřizovat datové schránky všem podnikajícím fyzickým osobám a právnickým osobám neobchodního charakteru.

14. 12. 2022
Ptá se: Datak

Dobrý den, chci se zeptat, proč není možné, aby občan měl jen jednu datovou schránku, i když je podnikatel. Pokud člověk podává daňové přiznání jako fyzická osoba a má datovou schránku, stejně ho musí pslat FÚ přes ní, nesmí ho už podat fyzicky (pod sankcí). Když pak tato fyzická osoba začne podnikat, musí si ještě pořídit druhou datovou schránku. Považuji to za byrokratický nesmysl. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Roman Vrba

Není to nesmysl. Jde o to, že to jsou dva oddělené světy. Už jen proto, že nechcete, aby Vám do firemní datovky, do které má například přístup i účetní chodily i soukromé zprávy jako pokuta za rychlou jízdu.

14. 12. 2022
Ptá se: Miroslav

Dobrý den. Pokud má člověk datovou schránku, jsou úřady povinny mu doručovat svoji komunikaci tímto způsobem. Ale pokud úřad pošle papírový dopis (i když mám datovou schránku) a já si jej do deseti dnů nevyzvednu, je považován za doručený (fikcí doručení). Neměla by se legislativa v tomto směru změnit, tj. že úřad bude povinen používat datovku a použití jiné formy komunikace nemůže vést např. k sankcím? To se mi totiž stalo. Výzva k vyzvednutí dopisu mi byla doručena na adresu, kterou už roky nepoužívám, takže jsem o dopisu ani nevěděl. Následně došlo k prošvihnutí důležitého termínu a následnému správnímu řízení. Úřady i soudy považují papírové fiktivní doručení za vykonané a mé námitky zůstaly nevyslyšeny.

Odpovídá: Roman Vrba

Není tomu tak. Fikce doručení v tomto případě nenastane, jedná se o nesprávný úřední postup.

14. 12. 2022
Ptá se: Miroslav

Dobrý den, prosím o informaci, zda může společenství vlastníků provádět komunikaci se státem přes datovou schránku svého správce, tedy např. družstva. Děkuji Vám.

Odpovídá: Roman Vrba

Nemůže, ale můžete Vašeho správce (bytové družstvo), respektive osobu pověřit k obsluze Vaší datové schránky.

14. 12. 2022
Ptá se: Jan Lucemburský

Dobrý den, mám na 10 let přerušenou živnost (OSVČ). Týká se mne povinnost mít datovou schránku? Děkuji.

Odpovídá: Roman Vrba

Ano, bude založena i Vám.

14. 12. 2022
Ptá se: Jakr

Dobrý den, datovky jsou sice zdánlivě pohodlné, ale fakticky přesouvají veškeré náklady na koncového uživatele, občana. Když dostanu soudní nebo jiné rozhodnutí datovkou, aby bylo platné ve fyzické podobě, musim ho verifikovat, tzn. osobně dojít napr na poštu a zaplatit 30 Kč za každou stránku rozhodnutí. Pro firmy je to úspora času, náklady si odečtou, ale obyčejný člověk pláče nad spoustou dodatečných nákladů. Shrnte prosím, které to všechny jsou. Díky.

Odpovídá: Roman Vrba

Právní účinky má i elektronický dokument a není potřeba ho převádět do papírové podoby.

14. 12. 2022
Ptá se: Pavel

Myslíte si, že se někdy český stát začne ke svým občanům chovat slušně ? Nuceně zřizovat datovou schránku, to je vrcholná arogance moci v komunistickém stylu. Když lid nedělá, co chce vrchnost, tak mu to prostě nařídíme: jako v Rusku. Proč se ptát na důvody ? To bychom se třeba mohli dozvědět něco, co nechceme slyšet. Např. to, že trvalé uložení zpráv je buď zpoplatněno nebo není triviální a za konverzi z a do papírové podoby se platí. A ne zrovna málo. Že by to byl ten hlavní důvod: nuceného zavádění, aneb jak zase okrást podnikatele o poplatky za to, co je jinde zadarmo ?

Odpovídá: Roman Vrba

To je čistě politická otázka, kterou mi nepřísluší jakkoliv komentovat.

14. 12. 2022
Ptá se: Petr

Hezký den, pokud dostanu do schránky dokument, bude elektronicky podepsaný s určitou dobou platnosti. Po jejím uplynutí se zřejmě stane neplatným. Jestliže ho budu chtít uchovat déle, je to možné elektronicky, nebo bude nutné ho konvertovat do listinné podoby?
A ještě jedna věc. Pokud si jako nepodnikající fyzická osoba zřídím schránku, budu mít vůči státním úřadům povinnost ji vždy použít, případně vůči některým z nich (FÚ)? Děkuji.

Odpovídá: Roman Vrba

Elektronický dokument bude stále platný. Povinnost komunikovat přes datovku je na straně státu, z jednou výjimkou, kterou je daňový řád, kdy je povinnost komunikovat elektronicky pokud máte datovou schránku se zákona.

14. 12. 2022
Ptá se: Zvědavka

Dobrý den, musím mít zřízenu datovou schránku, když jako starobní důchodce podávám na FÚ pouze jednou za rok ke zdanění příjem pouze z pronájmu?

Odpovídá: Roman Vrba

Pokud nemáte IČO, tak Vám datová schránka nebude zřízena.

14. 12. 2022
Ptá se: Erix

Dobrý den, pokud mám datovou schránku jako živnostník (komunikace s fin. úřadem a pod.) , potřebuji druhou pro občanské (nepodnikatelské) záležitosti (vyřízení řidičáku, atd...)?
Děkuji.

Odpovídá: Roman Vrba

Ano, důvody proč tomu tak je, viz předchozí odpovědi.

14. 12. 2022
Ptá se: Paffka

Dobrý den, chci se zeptat kdo dal státu mandátu, aby takto buzerovat lidi a nutil jim něco, co není nutnost? Tímto to začíná a kdoví čím končí. Každý by si měl rozhodnout sám jestli to chce nebo ne.

Odpovídá: Roman Vrba

Jedná se o poslanecký návrh a poslancům dávají mandát voliči ve volbách do poslanecké sněmovny.

14. 12. 2022
Ptá se: Václav

Dobrý den, chci se zeptat jak to bude s elektronickým podáním za 4Q na DPH. Pokud mi nepříjdou přihlašovací údaje do 25.1.2023, mohu podat DPH ještě starým způsobem přes portál finanční správy a následně na podatelnu doručit potvrzení o odeslání ?

Odpovídá: Roman Vrba

Ano, rozhodný datum je zpřístupnění datové schránky

14. 12. 2022
Ptá se: Mirka

Dobrý den, chci se zeptat proč má mít datovou schránku i společenství vlastníků, které je tak zvanou "právnickou osobou", ale má zakázáno ze zákona podnikat. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Roman Vrba

Vyplývá to se zákona, kdy všechny subjekty v registru osob budou mít se zákona zřízenou datovou schránku.

14. 12. 2022
Ptá se: Arctodus

Dobrý den, proč není vázáno doručení zprávy/dokumentu na jeho otevření nebo stáhnutí, ale je bráno jako doručené už umístěním do datové schránky. To je jako by mi pošťák hodil doporučený dopis jen do schránky bez potvrzení (podpis). V minulosti jsem byl několikrát mimo web i několik týdnů, takže se může snadno stát, že nestihnu reagovat např ve lhůtě 10 dní (která je poměrně běžná u různých úkonů ve státní správě). Jinak výhody datových schránek uznávám a nejsem proti nim, pouze výše zmíněná vlastnost mi přijde od státní správy alibistická.

Odpovídá: Roman Vrba

Doručení zprávy je bráno okamžikem přihlášení nebo fikcí doručení (10 dnů).

14. 12. 2022
Ptá se: Petra

Dobrý den, bude možné používat někdy datovou schránku univerzálně? Nejenom pro státní úřady, ale i jiné organizace? Bude mít datová schránka certifikovaný elektronický podpis?

Odpovídá: Roman Vrba

Datovou schránku lze používat i k soukromoprávní komunikaci již od počátku datových schránek.

14. 12. 2022
Ptá se: petrkral

Mám jako duchodce FO datovou schránku, mohu ji pro nepotřebnost zrušit a jakým způsobem? Přes 20 let již nejsem OSVČ a druhá schránka mě i k té první byla pridelena .,Podnikat nehodlám a tedy ji vůbec nepotřebují ,jak ji mám zrušit?

Odpovídá: Roman Vrba

Ano schránku FO si můžete znepřístupnit na žádost na kterékoliv pobočce CzechPOINT. Pokud nechcete, aby Vám byla zřízena datová schránka pro OSVČ a máte pozastavené živnostenské oprávnění, je nutné požádat o zrušení živnostenského oprávnění.

14. 12. 2022
Ptá se: iHonza

az skoncim jako OSVC nebo zkratka podnikatel a pujdu do duchodu, zrusi tento stat svoji slavnou datovou schranku, nebo mi ji budu mit povinnost cist i na smrtelne posteli?

Odpovídá: Roman Vrba

Pro deaktivaci datové schránky pro OSVČ je nutné ukončit živnostenské oprávnění. Jakmile si ho zrušíte schránka bude automaticky znepřístupněna.

14. 12. 2022
Ptá se: Petr

Dobrý den provozuji fotovoltaickou elektrárnu s licencí podávám tedy daňové přiznání budu mít datovou schránku děkuji

Odpovídá: Roman Vrba

Datová schránka bude automaticky zřízena ze zákona všem, kdo mají IČO.

14. 12. 2022
Ptá se: Eva H.

Pracují na HPP a na vedlejší činnost jsem OSVČ. Musím si zřítit datovou schránku sama, nebo mi bude automaticky přidělena? Jak to bude probíhat? Děkuji za odpověď

Odpovídá: Roman Vrba

Datová schránka Vám bude automaticky zřízena v období od 1. 1. 2023 do 31. 3. 2023. Pokud máte datovou schránku fyzické osoby (osobní datová schránka), přijdou Vám přihlašovací údaje pro OSVČ do ní, pokud ne, přijde Vám poslední dopis od státu do vlastních rukou adresáta na adresu trvalého pobytu.

14. 12. 2022
Ptá se: Eva

Pokud pracuji na HPP a mám vedlejší činnost jako OSVČ, musím mít dvě datové schránky? Jak ja proč jsou zpoplatněné a proč se zprávy nearchivují na dobu neurčitou? Díky

Odpovídá: Roman Vrba

Datová schránka je automaticky zřízena všem, kdo mají IČO. Pokud již vlastníte datovou schránku fyzické osoby (vaše osobní datová schránka), zřídí se Vám tak druhá (vázaná na IČO), ve které budete komunikovat věci spojené s vaším podnikáním. Komunikace se státem je vždy zdarma. Pokud budete komunikovat přes datové schránky např. s bankou nebo s dodavatelem energií apod., tam je zpráva zpoplatněna. Archivace je možná v rámci Portálu občana (viz předchozí odpověď).

14. 12. 2022
Ptá se: Pavel

Bude datovou schránku používat i cizinecká policie ve vztahu k cizincům?
Moje žena má v ČR trvalý pobyt (má občanství mimo EU), podniká a datovou schránku aktivně používá.
Cizinecká policie při prodlužování trvalého pobytu datovou schránku používat nechce a všechno posílá poštou (přesto, že jsme je o datové schránce informovali).

Odpovídá: Roman Vrba

Pokud bude mít Vaše žena zřízenou datovou schránku pro fyzickou osobu, tedy nikoliv pro podnikání, bude s ní stát řešit její osobní záležitosti prostřednictvím této datové schránky. Jestliže je současná datová schránka vázaná na její živnost nebo podnikání nemůže být použitá ke komunikaci osobních záležitostí.

14. 12. 2022
Ptá se: Roman

Dobrý den, bude povinná datová schránka i pro OSVČ vedlejší? Děkuji.

Odpovídá: Roman Vrba

Ano, pro všechny držitele IČO. Není rozhodující, zda je pro hlavní pracovní poměr nebo vedlejší.

14. 12. 2022
Ptá se: L

Dobrý den. Jsem OSVČ, momentálně datovou schránku nemám. Podle nových pravidel ji budu muset mít. Budu tuto schránku poté moci používat i pro komunikaci s úřady v jiných záležitostech (např. žádost o voličský průkaz)? Nebo na to musím mít druhou datovou schránku typu FO?

Odpovídá: Roman Vrba

Automaticky Vám bude zřízena datová schránka podnikající fyzické osoby, která je určena pouze pro komunikaci v rámci Vašeho podnikání. Žádosti osobního charakteru jako je např. žádost o voličský průkaz je třeba vyřizovat z datové schránky typu FO, musíte tedy mít druhou datovou schránku pro FO.

14. 12. 2022
Ptá se: Petr

Dobrý den, neplánuje se prosím funkcionalita, který by umožnila po přihlášení přes Identitu obcana mezi datovými schránky přepínat - pokud jich mám zřízených víc? Aktuálně je nutné se odhlasit, znovu ověřit. Uživatelsky stávající varianta bohužel není příliš komfortní.

Odpovídá: Roman Vrba

Tato funkcionalita je již spuštěna v rámci Portálu občana (gov.cz), kde lze obsluhovat vícero datových schránek bez nutnosti znovu přihlášení.

14. 12. 2022
Ptá se: Dagmar P.

Kolik existuje typů datových schránek?

Odpovídá: Roman Vrba

Existují 4 základní typy: DS FO pro fyzickou osobu, DS PFO pro podnikající fyzickou osobu (OSVČ apod.), DS PO pro právnickou osobu (firma) a DS OVM pro orgány veřejné moci.

14. 12. 2022
Ptá se: Zuzana

Nechci datovou schránku, mohu ji zrušit?

Odpovídá: Roman Vrba

Datová schránka fyzické osoby jde znepřístupnit na žádost. Datová schránka, která je zřízena ze zákona, tedy pro podnikající fyzickou osobu je znepřístupněna až po ukončení živnostenského oprávnění, zrušit na žádost tedy nejde.

14. 12. 2022
Ptá se: Dalibor

Platí fikce doručení i u datové schránky?

Odpovídá: Roman Vrba

Ano platí. Stejně jako u listinných dopisů.

14. 12. 2022
Ptá se: Jan Pavlů

Jsem OSVČ a o datovou schránku vnucenou státem opravdu nestojím, jelikož s úřady komunikuji jedno ročně. V textu se píše, že mi datovka bude zřízena, na konci se ale píše, že zřízena nebude. Tak jak to tedy u fyzických osob bude? Je v tom pouze zmatek. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Roman Vrba

Datová schránka podnikající fyzické osoby Vám bude automaticky zřízena, pokud máte IČO.

14. 12. 2022
Ptá se: Jan

Dobre rano,

na nasem uradu v posledni dobe evidujeme od obcanu stiznosti k spatne dostupnosti infolinky datovych schranek. Stiznosti nejsme schopni posoudit, na infolinku nemame duvod volat.
Zajima nas, zda infolinka je na napor v pristim roce personalne pripravena? Radi bychom predesli situaci, ze pocet dotazu od obcanu na nasem uradu rapidne naroste. Datove schranky zname z pozice obsluhy CzechPOINTu, s webovym rozhranim nemame prilis zkusenosti...

Odpovídá: Roman Vrba

Ano, počítáme s tím, že infolinka datových schránek bude posílena.

14. 12. 2022
Ptá se: Eva S.

Může někdo číst moji komunikaci vedenou přes datovou schránku?

Odpovídá: Roman Vrba

Ne nemůže.

14. 12. 2022
Ptá se: Leonard

Budou datové schránky povinné i pro myslivecký spolek, případně od kdy?

Odpovídá: Roman Vrba

Ano budou. Zřízené budou v období od 1. 1. 2023 do 31.3. 2023.

14. 12. 2022
Ptá se: Mirka

Dobrý den, datová schránka bude povinná i pro neziskové sdružení? A pokud ano, kam přijdou přihlašovací údaje, protože k 31. 12. 2022 končí naše předsednictvo a v lednu budeme muset nějak zajistit zápis nového. Poslední dotaz je ten, že pak bude nutné daně této neziskovky posílat přes datovou schránku?

Odpovídá: Roman Vrba

Ano je. Přístupové údaje k datové schránce budou zaslány novým členům představenstva, jakmile budou zapsáni do registru osob. Přihlašovací údaje přijdou buď od datové schránky fyzické osoby nebo na adresu trvalého pobytu.

14. 12. 2022
Ptá se: Petra

Dobrý den,
nepovažuji odpověď na dotaz JosKa za dostatečnou. Mám už mnoho let pozastavenu živnost. Přišel mi e-mail, že mi datová schránka byla zřízena a mám si ji aktivovat. Nemám o datovou schránku zájem. Mám tuto svobodnou volbu? Nebo si ji musím aktivovat a používat ji?

Odpovídá: Roman Vrba

Přístupové údaje do datových schránek zřizovaných ze zákona budou zasílány až od ledna 2023 a to do vlastních rukou na adresu trvalého pobytu nebo do datové schránky fyzické osoby. Pokud nechcete datovou schránku musíte si živnost zrušit. Pozastavení živnosti není bráno jako její ukončení.

14. 12. 2022
Ptá se: Matěj

Dobrý den, jsem člen výboru SVJ. Jakým způsobem a od kdy vznikne povinost používat datovou schránka pro SVJ? Je to automaticky od 01.01.2023, nebo budou schránky vznikat postupně? Děkuji

Odpovídá: Roman Vrba

Datové schránky ze zákona pro SVJ budou zřizovány automaticky a postupně od 1. 1. 2023 do 31.3. 2023.

 

Právě se děje

Další zprávy