Dálnice z Vídně se přiblížila k Mikulovu. Pokračování na Moravě je v nedohlednu

Petr Kučera ČTK Petr Kučera, ČTK
8. 12. 2017 12:18
Dálnici z Vídně na sever začali Rakušané budovat po roce 1989 a nyní se přiblížili k české hranici na zhruba deset kilometrů.
Z Vídně k Mikulovu. Projeďte si novou část rakouské dálnice | Video: ASFINAG

Vídeň, Praha - Rakušané dnes zprovozňují 25 kilometrů dálnice A5, která vede z Vídně k Mikulovu. Nový úsek mezi Schrickem a Poysbrunnem výrazně zrychlí i cestu mezi Brnem a rakouským hlavním městem, kterou dosud zpomalovaly kolony v Poysdorfu a padesátikilometrové omezení rychlosti při průjezdu obcí.

Dálnici z Vídně na sever začali Rakušané budovat po roce 1989 a nyní se přiblížili k české hranici na zhruba deset kilometrů. Pokračování na české straně, kde chybí téměř 25kilometrový úsek dálnice D52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem, je ale zatím v nedohlednu.

Dálnice A5 Schrick - Poysbrunn
Dálnice A5 Schrick - Poysbrunn | Foto: Asfinag

Čtyřproudová komunikace z Brna do Rajhradu je v provozu od 70. let, pokračování do Pohořelic se - tehdy jako rychlostní silnice - otevřelo v roce 1996. Od té doby stavba stojí.

Zpoždění způsobily hlavně spory o to, zda je potřeba z Pohořelic do Mikulova rozšiřovat silnici na čtyři pruhy, nebo zda postavit jen dálniční spojku z Břeclavi k rakouským hranicím. Dálnice D2 z Brna do Břeclavi totiž vede relativně blízko plánované dostavby D52. Ekologové napadají také vedení přes Novomlýnské nádrže a chráněnou krajinnou oblast Pálava.

"Také jsme nemohli pokračovat kvůli tomu, že Jihomoravský kraj neměl až do loňska zásady územního rozvoje," řekl minulý týden český ministr dopravy Dan Ťok. Teprve loni na podzim kraj rozhodl, že nová dálnice má kopírovat současnou silnici první třídy číslo 52 a že se tedy bude stavět varianta přes Mikulov, ne Břeclav.

Dálnice D52 - plánovaný obchvat Mikulova
Dálnice D52 - plánovaný obchvat Mikulova | Foto: ŘSD

Při slavnostním otevření rakouské dálnice před týdnem (do provozu řidičům se předala teprve dnes) Ťok řekl, že stavba jihomoravské části by měla skončit nejpozději v roce 2030.

Nejprve se má začít stavět obchvat Mikulova - Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že to bude v roce 2019. Obchvat bude měřit čtyři kilometry a měl by stát 1,9 miliardy korun. Nyní se čeká na pravomocné územní rozhodnutí. Pokud by se začalo stavět v roce 2019, měl by být obchvat hotový v roce 2023. Výkup pozemků ještě nezačal.

Pro další úseky vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a Ředitelství silnic a dálnic nepředpokládá, že by se začalo stavět do roku 2020.

Také na rakouské straně zbývá poslední úsek přímo k hranicím. Společnost ASFINAG (rakouská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic) počítá, že nejdůležitější část - pětikilometrový obchvat Drasenhofenu - začne stavět příští rok na jaře a skončí ve druhém pololetí 2019.

Česká republika dálniční spojení s Rakouskem zatím nemá. Druhou spojnicí má být dálnice D3 přes České Budějovice, i její dostavba ale opakovaně nabírá další zpoždění.

Podívejte se také na prodloužení jihočeské D3:

Dálnice D3 je delší. Prodloužila se o dalších 5 kilometrů | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Tisícovky lidí v Drážďanech demonstrovaly proti Pegidě

Tisícovky lidí večer v Drážďanech demonstrovaly proti radikálnímu hnutí proti islamizaci Pegida a proti předsedovi durynské organizace protiimigrační strany Alternativa pro Německo (AfD) Björnu Höckemu. Do ulic saské metropole vyšly také tisíce stoupenců Pegidy.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Tunisko nejspíš čekají předčasné volby, potvrdil tamní prezident

Tuniský prezident Kaís Saíd potvrdil záměr vypsat předčasné volby v případě, že nová vláda nezíská důvěru. Sestavením kabinetu je momentálně pověřený někdejší ministr financí Iljás Fachfách, kterého Saíd navrhl v lednu poté, co jeho předchozího kandidáta parlament neschválil. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Nejlepšími sportovci roku jsou Messi, Hamilton a Bilesová

Držiteli trofeje Laureus pro nejlepší sportovce minulého roku jsou argentinský fotbalista Lionel Messi, britský pilot formule 1 Lewis Hamilton a americká sportovní gymnastka Simone Bilesová. Ta obhájila loňské prvenství, ocenění označované za sportovního Oscara poprvé získala už v roce 2016. Messi s Hamiltonem, kteří v mužské části ankety dostali stejný počet hlasů, zvítězili poprvé.

Hamilton, jenž se loni pošesté stal mistrem světa F1, převzal trofej od bývalého francouzského fotbalového trenéra Arsénea Wengera. Messi, který je v dvacetileté historii ankety prvním vítězným zástupcem kolektivního sportu, ani Bilesová se dnešního vyhlášení v Berlíně nezúčastnili.

Bilesová na loňském světovém šampionátu rozšířila sbírku zlatých medailí o dalších pět, v 22 letech už má na kontě rekordních 19 titulů. V anketě dostala přednost před americkou lyžařkou Mikaelou Shiffrinovou, jamajskou sprinterkou Shelly-Ann Fraserovou-Pryceovou, japonskou tenistkou Naomi Ósakaovou, americkou fotbalistkou Megan Rapinoeovou a americkou běžkyní Allyson Felixovou.

Mezi muži se do finálové nominace dostali kromě Messiho s Hamiltonem i keňský maratonec Eliud Kipchoge, španělský tenista Rafael Nadal, španělský motocyklový jezdec Marc Márquez a americký golfista Tiger Woods.

V kategorii Návrat roku zvítězila německá pilotka formule 3 Sophia Flörschová, která se po těžkém zranění páteře dokázala vrátit k závodění. Za průlom roku byl oceněn kolumbijský cyklista Egan Bernal, vítěz Tour de France. Týmem roku jsou jihoafričtí ragbyoví mistři světa, nejlepší v akčních sportech je americká snowboardistka Kim Chloeová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy