reklama
 
 

Dálnice D8 bude plně průjezdná na konci září, slibuje ministr dopravy. Na jaře se ale stavaři vrátí

Aktualizováno 30. 8. 2017 12:39
Přesný termín ministerstvo dopravy nestanovilo, bude to ale po 20. září, kdy se na celé D8 uskuteční zkušební měření a testování v nedalekých tunelech. Dálnice je v provizorním stavu využívání od loňského otevření kvůli nestabilitě podloží. S dalším omezením musí řidiči počítat přibližně za půl roku.

Lovosice - Dálnice D8 přes České středohoří by měla být plně průjezdná na konci září, řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Doprava na takzvané Prackovické estakádě byla kvůli nestabilitě podloží svedena do jednoho dálničního pruhu od loňského otevření posledního úseku D8. S dalším omezením ale musí řidiči počítat přibližně za půl roku, kdy stavaři provedou druhou etapu stabilizace.

Podle výsledků měření pomohla náročná stabilizace podloží a okolí estakády. Práce na stabilizaci už skončily. Na základě doporučení geologů ale zatím zůstává provoz omezen, aby bylo možné zhodnotit účinek stabilizačních prací. "Zatím ta měření jsou povzbudivá a vedou nás k tomu, že bychom mohli dálnici začít zprovozňovat v obou pruzích," uvedl Ťok.

Přesný termín ministerstvo dopravy nestanovilo, bude to ale po 20. září, kdy se na celé D8 uskuteční zkušební měření a testování v nedalekých tunelech. "Pokud by náhodou monitorování mělo nějaké další nepředvídatelné výchylky, tak pak by to nebylo. Ale jsem přesvědčen z vývoje a debaty, že to zprovozníme po 20. září," doplnil ministr.

Omezení provozu souvisí s nestabilitou podloží v okolí. ŘSD v uplynulých měsících nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Okolí monitoruje asi stovka čidel. Rada monitoringu složená z geologů a dalších odborníků sledovala pohyb stavby ve třech směrech. Podélně, ve směru osy dálnice, příčně a třetí svisle, tedy sedání konstrukce mostu.

Podle Petra Kycla z České geologické služby se dálnice podélně a příčně už nehýbe. "Ty pohyby svislé, to sedání, stále probíhá, ale ve velmi malé podobě," řekl Kycl. Dodal, že jde u takových staveb o zcela obvyklý jev. "U takto náročných konstrukcích k takovým drobným věcem dochází i mimo náročné sesuvné území," uvedl geolog.

Stavaři se na D8 vrátí na jaře. Budou pokračovat v další stabilizaci dálnice. "Bude potřeba udělat další injektáže pod pilíři. Počítám, že by se v příštím roce střídavě zavíral jeden most, kde se budou dělat injektáže, a pak ten druhý," řekl Ťok. Doprava tak bude vždy svedena na jeden dálniční most. "Ty stavební úpravy nebudou jednoduché. Počítáme, že využijeme celou stavební sezonu i v roce příštím," doplnil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Sanace Prackovické estakády dosud podle Kroupy stála 320 milionů korun. Náklady na druhou etapu odhaduje zhruba na 50 milionů.

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala loni v říjnu, poslední úsek D8 před Českým středohořím byl proto v prosinci otevřen s omezením. D8 se s nestabilitou podloží potýkala dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil tehdy rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.

Tak šel čas: Se stavbou D8 se začalo před více jak 30 lety

  • Duben 1984 - Na Ústecku byla zahájena výstavba 92,2 km dlouhé dálnice D8.
  • 6. listopadu 1990 - Byl otevřen první úsek - 4,2 km mezi Řehlovicemi a Trmicemi na Ústecku.
  • Říjen 1990 - Zahájení stavby D8 u Prahy.
  • 23. července 1993 - Otevřen úsek od Prahy (Zdiby) do Úžic (9,6 km).
  • 10. listopadu 1993 - Vláda přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002.
  • 18. října 1996 - Otevřen úsek Úžice - Nová Ves dlouhý 8,9 km.
  • 26. října 1998 - Otevřen 13,5 kilometru dlouhý úsek Doksany - Lovosice.
  • 22. května 2000 - Česká vláda schválila návrh smlouvy s Německem o propojení dálnice D8 a německé A17 mostem na hranici. Smlouvu vláda schválila již v roce 1997, německá strana si vyžádala její přepracování, aby byla v souladu s právem EU.
  • 14. července 2000 - Ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří.
  • 12. září 2000 - Ministři dopravy ČR a Německa podepsali v Berlíně mezistátní dohodu o propojení dálnic D8 a A17.
  • 18. června 2001 - Do provozu uveden úsek v délce 16,3 kilometru mezi Novou Vsí na Mělnicku a Doksany; vznikl úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic o délce 48,3 kilometru.
  • 2. listopadu 2004 - Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala výstavba tohoto technicky složitého úseku - přes 23 kilometrů z Trmic k hranici.
  • 21. prosince 2006 - Otevřen 23,4 km dlouhý krušnohorský úsek D8, který má celkové převýšení 482 metrů a zahrnuje několik stavebně náročných mostů a tunelů - tunely Panenská (2160 m) a Libouchec (580 m), mosty v Trmicích (1085 m) a u Knínice (1071,5 m). Zároveň byl uveden do provozu úsek německé dálnice A17 od hranic do Drážďan a hraniční přechod Krásný Les - Breitenau.
  • 6. listopadu 2007 - ŘSD zahájilo výstavbu posledního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v délce 16,4 kilometru.
  • 15. prosince 2010 - Otevřena nová křižovatka na D8 u Lovosic, která usnadnila průjezd městem.
  • 15. září 2011 - Ministr dopravy Pavel Dobeš řekl, že D8 bude dostavěna do roku 2015.
  • 23. prosince 2011 - Lovosický stavební úřad vydal povolení pro stavbu zbytku D8 přes České středohoří. Ekologové, kteří s rozhodnutím nesouhlasili, se odvolali ke krajskému úřadu.
  • 6. dubna 2012 - Ministerstvo dopravy vydalo povolení nutné pro zprovoznění mostu nad obcí Vchynice na Litoměřicku. Úsek o délce 3,7 kilometru byl hotový v prosinci 2011, kvůli rozporům ve stavební dokumentaci ho ale nebylo možné uvést do provozu.
  • 20. dubna 2012 - Krajský úřad Ústeckého kraje oznámil, že zamítl odvolání ekologů proti povolení pro poslední úsek D8.
  • 9. května 2012 - Byla zahájena dostavba D8.
  • 24. července 2012 - Krajský soud v Ústí nad Labem zrušil rozhodnutí krajského úřadu, který odmítl odvolání ekologů. Povolení ztratilo platnost a stavba musela být zakonzervována. V srpnu krajský úřad znovu odmítl ekology a D8 se mohla stavět.
  • 20. prosince 2012 - Ústecký krajský soud napodruhé posvětil stavební povolení na dokončení dálnice D8.
  • 7. června 2013 - U Litochovic nad Labem se v době silných lijáků a povodní, které postihly velkou část Čech, sesula půda. Masivní sesuv zasáhl rozestavěnou dálnici v asi dvousetmetrovém úseku. Na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na souběžné železniční trati 300 milionů. V současnosti se u soudu vede spor, zda je za sesuv zodpovědná společnost Kámen Zbraslav, jež má nedaleko lom. Firma vinu odmítá.
  • 7. dubna 2015 - Skončila první etapa sanace sesutého svahu. V polovině roku 2016 začaly odklízecí práce hlavní trasy dálnice. Na stavbě se v úsecích před a za sesuvem nadále pracovalo.
  • 28. června 2016 - Ministr Ťok oznámil, že poslední úsek D8 bude dokončen podle plánu, tedy v polovině prosince 2016.
  • 17. prosince 2016 - Motoristům se otevřel poslední dvanáctikilometrový úsek dálnice D8. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Původně se hovořilo o tom, že omezení potrvá několik týdnů či měsíců, platí ale dosud.
  • 30. srpna 2017 - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že dálnice D8 by měla být plně průjezdná na konci září. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí estakády zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu.

autoři: ČTK, Ekonomika | 30. 8. 2017 10:40

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama