Nový úsek D4 zrychlí cestu na jih, prodlouží "strakonickou" dálnici. Se zbytkem má pomoci soukromník

Petr Kučera Petr Kučera
4. 10. 2017 13:29
Prodloužení takzvané strakonické dálnice u Příbrami pomůže hlavně obyvatelům Dubence. Na další část si ale budou muset řidiči počkat nejméně do roku 2021.
Podívejte se na video od ŘSD. | Video: ŘSD

Praha - Po téměř třiceti letech se ve středu prodloužila dálnice D4 u Příbrami. Zatím ale jen o úsek dlouhý necelých pět kilometrů. Prodloužení takzvané strakonické dálnice pomůže hlavně obyvatelům Dubence, kterým dosud vedla hlavní silnice z Prahy do Písku nebo do Strakonic a na hraniční přechod Strážný.

Dálnice D4 na Příbramsku
Dálnice D4 na Příbramsku | Foto: ŘSD

Nová část dálnice bude fungovat jako obchvat Dubence a odvede z ní tranzitní dopravu. Úsek začíná u křižovatky Skalka a končí u křižovatky se silnicí druhé třídy číslo 118. Stavěl se dva roky a přišel na 417,5 milionu korun bez DPH.První část tehdejší rychlostní silnice se otevřela v roce 1971 a vedla od Jíloviště u Prahy k Řitce. Postupně přibývaly další části, na konci osmdesátých let se však stavba zastavila před Příbramí.

Zbývá přes 30 kilometrů

V posledních letech se stavělo na opačném konci dálnice: od roku 2007 funguje velká mimoúrovňová křižovatka u Nové Hospody, kde se trasa od Prahy a Příbrami kříží se silnicí od Plzně a dále se větví na dva směry. Silnice první třídy číslo 4 dál vede na Strakonice a Strážný, zatímco čtyřproudová komunikace pokračuje k Písku jako silnice první třídy číslo 20.

Od roku 2010 se pak jezdí i mezi Novou Hospodou a Miroticemi. Na další část této dálnice si ale budou muset řidiči počkat - podle nejoptimističtějších plánů - nejméně do roku 2021. Mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi chybí ještě 32 kilometrů. Ministerstvo dopravy nyní plánuje, že s výstavbou pomohou soukromí investoři prostřednictvím modelu PPP.

Roste i dálnice D3

Formou partnerství se soukromníky chtěly předchozí vlády urychlit také stavbu jiné dálnice na jih Čech - D3. I její dokončení nabírá mnohaleté zpoždění a nakonec ji stát staví sám.

Ještě do voleb se ministerstvo dopravy s Ředitelstvím silnic a dálnic stihnou pochlubit dvěma krátkými přírůstky D3: od minulého týdne se nově jezdí na tříkilometrovém úseku Borek - Úsilné, 12. října se pak otevře pětikilometrová část Veselí nad Lužnicí - Bošilec.

Mapa nového úseku D3
Mapa nového úseku D3 | Foto: ŘSD

V roce 2019 se mají otevřít zbývající části mezi Borkem a Bošilcem. Obchvat Českých Budějovic ale bude hotov nejdříve v roce 2021, pokračování k hranicím s Rakouskem se má začít stavět v roce 2020.

Ve Středočeském kraji stavba D3 kvůli řadě průtahů ještě nezačala. V roce 2005 vláda po letitých sporech rozhodla, že dálnice povede z jižního okraje Prahy u Jesenice přes Posázaví, nebude tedy začínat "odbočkou" z přetížené D1 u Mirošovic jako dosavadní silnice první třídy.

Podle zatím posledních plánů by řidiči mohli jezdit po D3 z Prahy směrem k Táboru nejdříve v roce 2028. Do té doby slibuje ministerstvo dopravy alespoň rozšíření a rekonstrukci hlavní silnice mezi Mirošovicemi a Benešovem.

Česko má nový kus dálnice. Jihočeská D3 se rozšířila o 3 kilometry | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Další zprávy