Dálnice D1 se prodlouží, začíná stavba předposlední části

Petr Kučera Petr Kučera
14. 7. 2015 10:50
Z Lipníka nad Bečvou do Přerova by řidiči mohli jezdit od července 2018. K úplnému dokončení D1 z Prahy do Bohumína pak bude chybět zhruba deset kilometrů.
Ilustrační foto - stavba předchozího dálnice D1 u Hulína.
Ilustrační foto - stavba předchozího dálnice D1 u Hulína. | Foto: Ludvík Hradilek

Lipník nad Bečvou, Praha – Stavbu předposledního chybějícího úseku dálnice D1 v úterý zahájily Ředitelství silnic a dálnic a společnost Skanska. Zprovoznění komunikace z Lipníka nad Bečvou do Přerova je plánováno na červenec roku 2018.

Stavba čtrnáctikilometrového úseku má přijít na 2,7 miliardy korun bez DPH, což je zhruba polovina původně odhadované ceny. Soutěž na stavbu vypsalo Ředitelství silnic a dálnic už v roce 2012, o rok později ji ale zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, podle něhož stát neposkytl zájemcům dostatek času pro získání potřebných oprávnění.

Úsek, jehož stavba právě začíná. Mapu zvětšíte kliknutím.
Úsek, jehož stavba právě začíná. Mapu zvětšíte kliknutím. | Foto: ŘSD

Nový úsek propojí dálnici D1 od Ostravy s rychlostní komunikací R35 od Olomouce a se silnicí první třídy 47. Jde o předposlední část hlavní tuzemské dálnice D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska, která po dokončení dosáhne délky 377 kilometrů. Součástí D1 je nyní i stavba původně označovaná jako D47 z Lipníka přes Ostravu k hranicím s Polskem.

Po prvním úseku dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi mohou řidiči jezdit od roku 1971. Souvislé dálniční spojení Prahy a Brna funguje od roku 1980, nyní prochází rozsáhlou rekonstrukcí a rozšířením. Po roce 1989 pak dálnice dlouhou dobu končila u Vyškova. V letech 2005 a 2007 se přiblížila ke Kroměříži a pomohla tak především Zlínskému kraji. V roce 2010 mohou řidiči jezdit až do Hulína. Zde se dálnice stáčí na sever k Přerovu, od roku 2011 je v provozu úsek z Hulína do Říkovic.

V Moravskoslezském kraji mezitím se zpožděním vznikla dálnice D47, kterou měla původně – jako první v České republice – postavit a provozovat soukromá společnost, stát by jí to postupně splácel do roku 2032. Tehdejší vláda Miloše Zemana svěřila projekt bez výběrového řízení a krátce před volbami izraelskému konsorciu Housing and Construction. Nová vláda Vladimíra Špidly ale projekt zrušila a rozhodla se stavět standardním způsobem. Průtah Ostravou funguje od roku 2007, o dva roky později přibyl úsek z Ostravy do Lipníka, až k hranicím s Polskem u Bohumína vede dálnice od roku 2012.

K úplnému dokončení D1 tak bude chybět ještě zhruba desetikilometrový úsek z Říkovic kolem Přerova do Lipníka nad Bečvou. Stát tu ještě musí vykoupit zhruba polovina pozemků, zahájení stavby je reálné nejdříve v roce 2018.

Řidiči jedoucí z Brna do Ostravy ale mají k trase kolem Přerova už několik let slušnou alternativu - čtyřproudovou komunikaci R46 a R35 kolem Prostějova a Olomouce.

 

Právě se děje

Další zprávy