Cyklostezky končí v poli. Ministerstvo chce změnit zákon

ČTK ČTK
6. 11. 2014 13:51
Při stavbě cyklostezek se nedaří vykupovat pozemky. Podle návrhu by se měly stát veřejně prospěšnými stavbami.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Brno - Cyklostezky by se měly stát veřejně prospěšnými stavbami kvůli jejich snazší stavbě. Do novely zákona o pozemních komunikacích tuto změnu zapracovalo ministerstvo dopravy na popud odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj.

"Dosud jsou cyklostezky v zákoně vedené jako místní či účelové komunikace. Kvůli tomu máme obrovský problém, že leckde cyklostezky končí v poli, protože se nedaří vykoupit pozemky, a nemůžeme s tím nic dělat. Příkladem je stezka z Dobrušky do Opočna. Cyklostezka má tři kilometry, ale u Opočna podnikatelé nechtějí pozemky prodat, takže není jak pokračovat," vysvětlil na veletrhu Sport Life Rostislav Hošek z odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj.

Upozornil, že v případě schválení návrhu je možné zanést také cyklostezky do územních plánů. Není však podle něj jisté, jakou podporu získá návrh ve vládě a v Poslanecké sněmovně.

Novela by pomohla také propojení městských cyklostezek s turistickými mimoměstskými. "Poptávka po cyklostezkách, kde nejezdí auta, je velká. Záleží však, jak se k tomu postaví vláda a poslanci," poznamenal Hošek.

Stavby cyklostezek budou obecně obtížnější i kvůli tomu, že cestovní ruch nemá v programovacím období Evropské unie 2014 až 2020 vyčleněny peníze, přitom v předchozím období to bylo 28 miliard korun. "Máme stop stav a nevím, kolik dá ministr financí Andrej Babiš (ANO) do národního programu cestovního ruchu. Stojíme proto před problémem, jak naplnit Národní strategii pro rozvoj cyklodopravy," řekl Hošek.

Zmínil, že cyklostezek je v Česku 2600 kilometrů, značených cyklotras téměř 35 tisíc kilometrů. Jeden kilometr nové cyklostezky stojí podle podmínek 800 tisíc až milion korun.

 

Právě se děje

Další zprávy