ČEZ komplikuje přechod klientů ke konkurenci, tvrdí někteří dodavatelé energie

ČTK ČTK
24. 4. 2018 16:38
Firmu kritizuje například největší alternativní dodavatel Bohemia Energy nebo Asociace nezávislých dodavatelů energií.
Foto: Lukáš Bíba

Praha - Energetická společnost ČEZ komplikuje přechod svých klientů k jiným dodavatelům energií. Tvrdí to někteří z dalších prodejců. Firmu kritizuje například největší alternativní dodavatel Bohemia Energy nebo Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE).

Záležitost podle nich souvisí se změnou obchodních podmínek ČEZ, které začnou platit od června. ČEZ pochybení odmítá. Podle Energetického regulačního úřadu se počet stížností z řad spotřebitelů k dané záležitosti v poslední době nijak nezvedl.

Podle energetického zákona mohou kvůli změně podmínek současní odběratelé od ČEZ bez sankcí odejít nejpozději do deseti dnů před účinností ohlášených změn.

"ČEZ však nyní více než polovinu našich zaslaných odstoupení od smlouvy z důvodů změny všeobecných obchodních podmínek zamítl, a to z formálních důvodů vztahujících se k uděleným plným mocím zákazníků," řekla dnes mluvčí Bohemia Energy Hana Novotná.

Podle ní se jedná řádově o tisíce odběrných míst. "Vzhledem k tomu, že formulář plné moci jsme neměnili a je akceptován všemi ostatními účastníky trhu a rovněž ani ČEZ proti němu v minulosti nevznesl námitky, domníváme se, že se jedná ze strany ČEZ o obstrukční jednání," dodala mluvčí.

Mluvčí ČEZ Roman Gazdík označil obvinění za nesmysl. "ČEZ v žádném případě nebrání odchodu zákazníků, mají na to plné právo. Nicméně v případě, že za zákazníka jedná třetí strana na základě plné moci, tak zcela přirozeně takové zmocnění musíme zkontrolovat," uvedl.

"Společnost Bohemia Energy nám v těchto dnech předala nadstandardně velký počet plných mocí, jejichž správnost nyní kontrolujeme v běžně akceptovaných lhůtách. V drtivé většině případů jde o plné moci na dobu neurčitou, i třeba dva nebo tři roky staré. Při jejich ověřování jsme v řadě případů zjistili, že plná moc není obsahově v pořádku, není aktuální nebo zákazníci ani nevědí, že ji podepsali," dodal.

Problémy s přechodem od ČEZ nicméně zaznamenali také někteří nezávislí obchodníci sdružení v ANDE. "Důvody, podle našeho mínění zástupné, jsou - chybějící identifikace odběrného místa ve formě uvedení (čárového kódu) EAN, stáří plné moci, zpochybnění plné moci z tabletu. To dříve ČEZ nepožadoval a nejsme si vědomi žádného nového legislativního požadavku v tomto směru," řekl dnes výkonný ředitel asociace Jiří Gavor.

ANDE má v současnosti 15 členů, podle webu do asociace patří například společnosti Armex Energy nebo EP Energy Trading (epet). Které firmy na problémy upozornily Gavor nespecifikoval.

Podle Gazdíka bylo důvodů ke změně obchodních podmínek ČEZ více. "Jednak je bylo třeba aktualizovat na novou legislativu (například GDPR), zároveň jsme toho využili i pro jejich zpřehlednění a zestručnění. Naším hlavním cílem změny všeobecných obchodních podmínek bylo vytvořit smluvní dokument, který bude jednodušší, srozumitelnější a přizpůsobený potřebám zákazníků," uvedl.

"Pokud s našimi podmínkami zákazník nebude souhlasit, může od své stávající smlouvy bez uvedení důvodu písemně odstoupit, a to nejpozději desátý den před účinností změn všeobecných obchodních podmínek, tj. do 21. května 2018," dodal.

Majoritním akcionářem ČEZ je stát, který prostřednictvím ministerstva financí drží zhruba 70 procent akcií firmy. Na začátku dubna společnost oznámila, že od června zdraží většině svých odběratelů z řad domácností elektřinu. Účet stoupne zákazníkům, kteří nemají ceny zafixovány, a to v průměru o čtyři procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy