Cestovní kancelář odpovídá i za program, který sama nepořádá

28. 7. 2014 20:18
Ústavní soud potvrdil, že CK Fischer je částečně odpovědná za vážné zranění turistů v Egyptě, přestože fakultativní výlet přímo neorganizovala.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Cestovní kancelář Fischer po devíti letech soudních sporů zaplatila 800 tisíc korun za zranění turistů na zájezdu v Egyptě. Za „neoprávněný zásah do osobních práv“ je totiž podle Ústavního soudu odpovědná i přesto, že fakultativní výlet pro ni pořádala tamní agentura a CK Fischer jej přímo neorganizovala.

Nehoda se stala před devíti lety. Starší manželé z Prahy, kteří do Egypta přicestovali právě s CK Fischer, se vydali na celodenní zájezd do Káhiry s místní agenturou Spring Tours Egypt. Její zájezd byl jedním z výletů, které CK Fischer nabídla turistům, přestože jej sama nezajišťovala.

Manželé se vážně zranili poté, co autobus smluvní agentury najel během zájezdu ve vysoké rychlosti na dunu. Žena po nehodě ochrnula.

Manželé za nehodu vinili CK Fischer. Podle nich se podílela na špatné organizaci jednodenního zájezdu a také selhala v zabezpečování rychlé lékařské péče. Zásah do osobních práv manželé vyčíslili celkem na 3 750 000 korun, protože po nehodě ztratili možnost žít aktivním způsobem života.

Nemůže se úplně zbavit zodpovědnosti

Spor postupně řešil dvakrát Městský soud v Praze, vrchní i Nejvyšší soud. Částka, kterou měla zaplatit CK Fischer, se postupně snižovala. Všechny soudy ale potvrdily, že se nemůže úplně zbavit zodpovědnosti za nehodu a zranění turistů.

„Cestovní kancelář odpovídá za následky zranění při nehodě. Z řízení ale nevyplynuly žádné okolnosti, podle kterých mohli zástupci cestovní kanceláře na místě nehody vystupovat jinak,“ rozhodl Vrchní soud v Praze, který přiznal manželům částku ve výši 800 tisíc korun (pro každého po 400 tisících). Tento verdikt potvrdil i Nejvyšší soud.

Vedení CK Fischer ale s tímto rozhodnutím nesouhlasilo a obrátilo se na Ústavní soud. „Jsme si vědomi, v jak špatné situaci se turisté ocitli, a chápeme, že se soudy snaží chránit spotřebitele. K nehodě ale došlo na zájezdu zakoupeném od třetí osoby a nemůžeme za to být zodpovědní jenom proto, že se tak stalo v rámci zájezdu, který jsme organizovali,“ uvedla firma ve stížnosti.

Senát Ústavního soudu vedený Vladimírem Sládečkem ale stížnost odmítl. Potvrdil, že soudy se tímto případem velmi pečlivě zabývaly a svoje závěry, podle kterých musí CK Fischer turistům zaplatit, logicky zdůvodnily. „Soudy vycházely ze všech okolností, za nichž byl výlet objednán, a nelze jim v tomto ohledu nic vytknout,“ rozhodli ústavní soudci.

Delegáti nemohou být všude

„S egyptskou agenturou, která výlet do Káhiry pořádala, jsme přerušili spolupráci a k žádné podobné nehodě už nedošlo,“ říká mluvčí CK Fischer Jan Osúch. Zdůrazňuje ale, že cestovní kanceláře nemohou vyslat své delegáty na každou cestu, kterou si lidé ze zájezdu vyberou.

„Trváme ale na tom, že je právem každého klienta koupit si individuální zájezd, a to od jakéhokoli pořadatele. Není možné, aby delegát každý druhý den vyrazil s několika klienty na lodní výlet brzy ráno, vrátil se večer a dalším desítkám klientů v letovisku se věnoval jen po telefonu,“ podotýká mluvčí.

 „Nemůžeme nést odpovědnost za službu, kterou jsme přímo nezajišťovali. Ústavní soud ale naši stížnost odmítl, a proto jsme manželům požadovaných několik set tisíc korun zaplatili,“ dodává Osúch.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy