Čeští řidiči kamionů mají na Západě dostávat vyšší mzdu. Ťok je proti, chce výjimku pro dopravu

ČTK ČTK, Sandro Elčić
Aktualizováno 15. 2. 2018 17:25
Podle Ťoka je současná podoba směrnice o vysílání pracovníků pro české dopravce likvidační. Měla by se podle něj vztahovat jen na dlouhodobou práci v dané zemi, ne na projíždějící řidiče.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Česká republika chce do poloviny roku vyjmout dopravní služby z návrhu obecných pravidel směrnice o vysílání pracovníků. Dálková tranzitní doprava by neměla regulaci podléhat. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Obecná pravidla byla podle europoslankyně Martiny Dlabajové určená jako ochranářské opatření některých evropských zemí pro pracovníky dlouhodobě zaměstnané v cizině, například stavební dělníky, a nikoliv řidiče kamionů, kteří během jediného dne projedou i více evropských zemí.

V každé zemi by přitom měli splňovat obvyklé podmínky pro zaměstnávání, tedy obvyklou mzdu, další náhrady i smluvní podmínky.

Podle Ťoka je současná podoba směrnice pro tuzemské dopravce likvidační. "Jde o narušení volného pohybu zboží a služeb. Pokud doprava ve směrnici zůstane, byrokratické a mzdové podmínky české dopravce zlikvidují," uvedl. Česká republika má podle něj poslední šanci ovlivnit rozhodnutí.

Revize balíčku obecných pravidel by měla být dokončená do pololetí letošního roku, kdy skončí bulharské předsednictví. Ve stejné době by podle Dlabajové měl vzniknout paralelní balíček určený pro dopravce.

Důležitým problémem, který by měl podle Dlabajové řešit, je otázka kabotáže, tedy dovážení nákladů na zpáteční cestě. "Velmi silně proti nám stojí Francie, která měla velký strach z kabotáže, kdy měla pocit, že někteří dopravci ze střední a východní Evropy zůstávají ve Francii dlouho," říká.

Kabotáž by měla být dovolena, aby se kamiony nemusely například ze Španělska vracet prázdné, potvrzuje i ministr Ťok.

Současný návrh směrnice se také vůbec nezabývá řidiči, kteří dopravu provozují na živnostenský list. "V dnešním návrhu balíčku je, že toto platí pouze pro firmy a jejich zaměstnance, pro OSVČ to neplatí, takže tato mezera tam je a zatím jsem neviděl aktivitu, která by ji chtěla změnit," říká  Ťok.

Podle Dlabajové tak reálně hrozí, že řidiči začnou této mezery využívat a rozšíří se takzvaný švarcsystém. Je potřeba najít vhodnou rovnováhu mezi konkurenceschopností, volným pohybem služeb a sociální ochranou řidičů, říká Dlabajová.

Revize balíčku obecných pravidel by měla být dokončená do pololetí letošního roku, kdy skončí bulharské předsednictví. Situace však zatím české pozici není příliš nakloněna. "Ze strany západních zemí, zejména Francie, žádná vůle k vyjmutí dopravy skutečně není," shrnuje Dlabajová své zkušenosti z třístranných jednání.

Také Ťok si myslí, že české požadavky nebudou přijaty bez výhrad, věří ale, že povedou ke kompromisu. "Nejpravděpodobnější je, že se přijme speciální úprava pro oblast silniční dopravy - a ta upraví specifický režim, který bude sice bolet každého, ale méně než úplná aplikace nebo úplné vynětí," předvídá Ťok.

Ťok také okomentoval zprávu MF Dnes z tohoto týdne, podle níž si český šofér vymohl v Německu tamní minimální mzdu. Rozhodnutí soudu je sporné hlavně proto, že rozdíl musí zaplatit zákazník dopravní společnosti a nikoliv jeho zaměstnavatel, říká Ťok. Tento precedens podle něj způsobí, že si už němečtí odběratelé nebudou české firmy objednávat.

Ťok také ohlásil, že ČR bude pokračovat v kontrolách zahraničních řidičů. V prozatím jediné preventivní kontrole na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě se podle ministerstva zjistily nedostatky především u řidičů ze západních států. Letos by proto kontrol mělo proběhnout několik dalších.

Zatímco loni byli řidiči jen upozorněni na nedostatky, nyní už bude postup přísnější. "Budeme dávat sankce tak, jako jsou naši řidiči mnohdy trestáni v jiných zemích," říká Ťok

 

Právě se děje

před 54 minutami

Vytlačili jsme americký torpédoborec z ruských vod, hlásí Moskva

Ruská vojenská loď vytlačila americký torpédoborec z ruských teritoriálních vod v Japonském moři na Dálném východě, uvedlo v úterý ruské ministerstvo obrany. Torpédoborec USS John S. McCain třídy Arleigh Burke podle Moskvy pronikl dva kilometry za hranici mezinárodních vod do zálivu Petra Velkého, u kterého se nachází i město Vladivostok, kde je velitelství ruského Tichooceánského loďstva.

Americký torpédoborec se podle vyjádření ministerstva, ze kterého citovala agentura Interfax, několik dní plavil v Japonském moři. Ráno narušil ruské teritoriální vody, přestože jej ruský torpédoborec Admirál Vinogradov, označovaný Rusy za velkou protiponorkovou loď, varoval před nepřípustností takového počínání i před možností taranu, tedy úmyslného nárazu ruské lodi do amerického plavidla.

"Po výstraze a změně kurzu Admirála Vinogradova americký torpédoborec okamžitě vplul do neutrálních vod. Opakované pokusy znovu vplout do ruských vod nepodnikl," konstatovalo ministerstvo.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Důvěra v českou ekonomiku opět klesla, nejvíce u podnikatelů ve službách

Důvěra v českou ekonomiku klesla v listopadu ve srovnání s říjnem o 4,4 bodu na 82 bodů. Níže byla naposledy v červnu. Snížila se důvěra podnikatelů i spotřebitelů. Nejvýraznější pokles zaznamenali statistici u podnikatelů ve vybraných službách a obchodě, kterých se přímo dotkla protiepidemická opatření.

Indikátor důvěry podnikatelů klesl v listopadu o 4,8 bodu na 81,7 bodu, v případě spotřebitelů se důvěra snížila o 2,9 bodu na 83,1 bodu. "Aktuální situace v lidech stále vyvolává velké obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace. Strmě též stoupá počet spotřebitelů, kteří se obávají růstu nezaměstnanosti," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

Další zprávy