Spotify a Apple Music dominují hudebnímu průmyslu. O CD není zájem, Čechy lákají i vinyly

ČTK ČTK
24. 4. 2018 11:34
Podíl digitálních prodejů loni poprvé tvořil více než polovinu celkových prodejů hudby.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Příjmy hudebního průmyslu vzrostly loni v Česku o 11 procent na 834 milionů korun. Tento růst souvisí především se zvyšujícím se počtem předplatitelů hudebních streamingových služeb jako Spotify či Apple Music. V roce 2017 podíl digitálních prodejů tvořil poprvé více než polovinu celkových prodejů hudby. Informovala o tom česká pobočka Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI).

"Po několika letech oživení hudebního trhu, jež se projevovalo zastavením poklesů trvajících víc jak dekádu, přichází první rok opravdu zásadního růstu," uvedl zástupce IFPI Leoš Bednář.

Digitální segment stoupl v porovnání s rokem 2016 o 34 procent, přičemž tvoří 51 procent z celkových prodejů oproti 44 procentům v roce 2016.

Zásadní je meziroční nárůst streamingových prodejů o 50 procent, čímž činí podíl streamingových prodejů 87 procent z celku digitálu. Naopak výrazný ústup je viditelný u prodejů prostřednictvím downloadu, které oproti roku 2016 poklesly o šest procent a nyní reprezentují zhruba 13 procent z celkových digitálních prodejů. Češi stále více kupují vinylové desky, díky čemuž o čtyři procenta vzrostly prodeje fyzických nosičů.

"Za nárůst trhu v roce 2017 jsme samozřejmě rádi, je to pro nás významný signál a povzbuzení do budoucna, kdy navýšené příjmy použijeme pro vyhledávání a rozvíjení nových talentů. Nicméně ani nárůst v celkovém objemu 11 procent nemůže pokrýt naše ztráty z let minulých, kdy celý hudební průmysl trpěl nejen změnou obchodního modelu, ale především tolerancí k nelegálním hudebním službám ze strany většinové společnosti," konstatovala ve svém prohlášení IFPI.

Nejprodávanějšími alby v ČR v loňském roce byly nahrávky 25 (Kryštof), Divide (Ed Sheeran), Spirit (Depeche Mode), Poruba (Jaromír Nohavica) a Live At Pompeii (David Gilmour).

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu obhájilo vydavatelství Universal Music (26,5 procent) následované dalšími nadnárodními společnostmi Warner Music (20,1 procent) a Sony Music (14,9 procent). Pozici největšího domácího vydavatele pak drží s velkým náskokem Supraphon (11,6 procent).

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Očkování v USA jde rychle, Universal odkládá premiéru filmu Rychle a zběsile 9 už jen o měsíc

Jen o měsíc odkládá filmové studio Universal velkorozpočtový snímek Rychle a zběsile 9, který měl také do českých kin dorazit koncem května. Nově se s premiérou počítá na 25. června, píše agentura Reuters. Podle ní se hollywoodská firma vlastněná nadnárodním konglomerátem Comcast snaží vytipovat dobu, kdy se do biografů bude moci vrátit co nejvíce lidí, aby z prodeje vstupenek zaplatila náklady. Snímek měl rozpočet přes 200 milionů dolarů, v přepočtu 4,4 miliardy korun.

Universal film odložil jen o měsíc. Podle Reuters to dokazuje, že studio vkládá naděje do rychlého průběhu očkování v USA a Kanadě, které společně tvoří největší filmový trh světa. V New Yorku se sítě biografů AMC, Cineworld či Cinemark po roční pauze způsobené pandemií znovu otevřely tento pátek. Provozovatelé doufají, že v lukrativní letní sezóně už na velkorozpočtové filmy jako Rychle a zběsile 9 přitáhnou opět davy nyní již naočkovaných diváků. Jako první má do kin 7. května zamířit Black Widow, ve které stejnojmennou superhrdinku hraje Scarlett Johanssonová.

Zdroj: Reuters
Další zprávy