Česko začalo obnovovat svůj přístav v Hamburku

ČTK ČTK
17. 6. 2015 11:51
Do obnovy území, které může Česko na základě Versailleské smlouvy využívat do roku 2028, stát za posledních 15 let nikterak neinvestoval.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha/Hamburk - Český stát začal s rekonstrukcí přístavu v Hamburku. Do oplocení Sálského a Vltavského přístavu investuje zhruba sedm milionů korun. Zároveň s tím má ve Vltavském přístavu vzniknout nová manipulační plocha pro překládání zboží. Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského jde o první fázi stavebních prací na českém území v Hamburku, kterou budou následovat masivnější akce. Od začátku roku stát rovněž nechal strhnout několik budov v havarijním stavu.

Do obnovy území, které může Česko na základě Versailleské smlouvy využívat do roku 2028, stát za posledních 15 let nikterak neinvestoval. "Demolice zchátralých budov a vystavění zpevněné plochy na jejich místě a zároveň oplocení přístavů je minimem potřebným pro zajištění bezpečnosti," uvedl Bukovský. V současnosti je české území volně přístupné a majetek chátral.

Po skončení prací na oplocení přístavů a vystavění manipulační plochy, které má na základě vítězství ve výběrovém řízení provést ústecká stavební firma Studio Jelínek, bude možné přístavy začít hojněji komerčně využívat, očekává Ředitelství vodních cest. Celkem chce resort dopravy do území investovat až 150 milionů korun, od čehož si slibuje větší zájem tuzemských lodních speditérů, kteří v současnosti prostory příliš nevyužívají.

Hlavním přístavním územím České republiky v Hamburku je takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21 000 metrů čtverečních. K němu přiléhá Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 metrů čtverečních. Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jakou Peutský přístav (Peutehafen).

Od roku 1993 všechny přístavní plochy spravuje Česká republika. Do roku 2022 má celou plochu českých přístavů pronajatou tuzemská společnost Eko Logistics z Týnce nad Labem. Té původně plánovalo ministerstvo dopravy smlouvu vypovědět a práce na rozvoji přístavu zajistit samostatně. Nyní ale spíš spoléhá na to, že s dlouhodobým nájemcem bude na obnově území spolupracovat.

 

Právě se děje

před 38 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy