Česko je velmocí v prodejích po internetu. Třetina lidí stále platí dobírkou

Iva Špačková ČTK Iva Špačková, ČTK
Aktualizováno 10. 4. 2018 11:56
Celkový prodej technického spotřebního zboží v Česku loni vzrostl o 5,8 procenta na 79 miliard korun. V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Jejich počet navíc podle odborníků i v dalších letech poroste.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Česká republika je velmocí v prodejích na internetu. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského zboží) zboží se v ČR uskuteční v internetových obchodech.

Až s odstupem následují Nizozemsko (35 %), Slovensko (34 %), Británie (33 %) a Německo (29 %). Na tiskové konferenci to dnes uvedli zástupci společnosti GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Foto: SOCR ČR, GfK

Průměr v Evropě je u tohoto ukazatele 24 procent. Vůbec nejvíce zboží se v Česku on-line prodá v kategoriích informační technologie (36,5 %) a fotoaparáty (32,4 %). Největší meziroční růst prodejů přes internetové portály byl u malých domácích spotřebičů (24,5 %) a spotřební elektroniky (21,6 %).

On-line trh v ČR se ale liší od západní Evropy také tím, že víc než třetina lidí stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku a 28 procent platí při převzetí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Pouze 17 procent spotřebitelů loni platilo kartou on-line a devět procent využívalo bankovní převod.

Celkový prodej technického spotřebního zboží v Česku loni vzrostl o 5,8 procenta na 79 miliard korun. Vyplývá to z pravidelného průzkumu společnosti GfK Temax.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Jejich počet navíc podle odborníků i v dalších letech poroste. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3 900 na celkem 40 100. Od roku 2013 přitom počet stagnoval. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat on-line.

Foto: SOCR ČR, GfK

"Co se týče prodeje potravin, ten je nejsilnější ve Velké Británii a je na úrovni zhruba 10 procent. V Česku je tento podíl zhruba 2,5 procenta," říká Tomáš Drtina z GfK.

Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč, vyplývá z údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz.

 

Právě se děje

před 7 minutami

ČSÚ: Důvěra v ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla

Důvěra v českou ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla. Souhrnný indikátor důvěry se snížil proti prosinci o 1,3 bodu na 87,3 bodu. Klesla důvěra u podnikatelů, ještě výrazněji se snížila u spotřebitelů. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad.

"Začátek roku se nesl ve znamení poklesu důvěry ve všech sledovaných odvětvích ekonomiky. Podnikatelé napříč odvětvími negativně hodnotí svoji ekonomickou situaci nebo stávající poptávku," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. "Již tak velké obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti dále rostly, ruku v ruce s obavami ze zhoršení celkové ekonomické situace," dodal.

Indikátor důvěry podnikatelů se proti prosinci snížil o 0,7 bodu na 87,1 bodu, u spotřebitelů klesl o 3,5 bodu na 88,5 bodu. Údaje za prosinec se změnily spolu s tím, jak ČSÚ v lednu čísla pravidelně přepočítává.

Zdroj: ČTK
Další zprávy