Almere/Praha – Pouze Maďarsko je v Evropě pro řidiče levnější než Česká republika. Vyplývá to z porovnání LeasePlan Car Cost Index, které sestavila společnost LeasePlan. Index zahrnuje veškeré náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v dané zemi, a to zvlášť pro benzinovou a naftovou verzi motoru.
S největšími výdaji musí počítat majitelé benzinových vozů v Norsku, kteří měsíčně vynaloží na automobil v průměru 708 eur, tedy 19 200 korun. To je téměř dvakrát více než v Maďarsku, kde srovnatelný provoz přijde na 364 eur (9800 korun). V České republice jde o 386 eur – v přepočtu o 10 400 korun.
Naftové auto se nejvíce prodraží Nizozemcům, kteří na ně v průměru vynaloží 695 eur (18 800 korun). Na opačné straně žebříčku jsou opět Maďarsko (369 eur, tedy 10 000 korun) a Česká republika (396 eur, tedy 10 700 korun).
Index zahrnuje všechny podstatné položky týkající se vlastnictví a provozování nového vozidla: pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, daně, náklady na palivo v každé zúčastněné zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa.
LeasePlan vybrala pro porovnání malá vozidla, jakými jsou Opel Corsa nebo Renault Clio, i zástupce nižší střední třídy, kam patří Škoda Octavia, Volkswagen Golf či Ford Focus. Analýza počítala s náklady v prvních třech letech provozu a ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů.
Studie mimo jiné ukázala, že existuje silná vazba mezi vysokými celkovými náklady a výší daní – silniční daně a DPH. Právě z tohoto důvodu patří mezi nejdražší země Itálie, severské státy a Nizozemsko. Naopak nejnižší celkové náklady jsou ve státech s nízkým zdaněním, tedy v Maďarsku, České republice a Rumunsku.
Například v Nizozemsku zvýší silniční daň a DPH celkové náklady na dieselový vůz až o 31 procent. V Norsku se benzinový automobil prodraží na daních až o 29 procent celkových nákladů.