České tramvaje znovu dobývají svět. Největší možnosti jsou v Číně

Adam Váchal Adam Váchal
12. 3. 2016 17:07
Sláva českých tramvají se vrátila. Kupují je západní metropole, jezdí v Číně a značný zájem o ně mají i země bývalého Sovětského svazu. Právě tam se ve velkém vyvážely v 70. letech.
Tramvaje 27T zahájily běžný provoz s cestujícími v čínském městě Qingdao. Vznikly ve spolupráci mezi Škodou Transportation a čínskou společností  CRRC Qingdao Sifang.
Tramvaje 27T zahájily běžný provoz s cestujícími v čínském městě Qingdao. Vznikly ve spolupráci mezi Škodou Transportation a čínskou společností CRRC Qingdao Sifang. | Foto: Škoda Transportation

Psal se rok 1960 a na Mezinárodním veletrhu v Brně si lidé prohlíželi novou tramvaj s označením Tatra T3. Během několika následujících let se stala legendou mezi tramvajemi. V Husákových 70. letech začala tehdejší ČSSR soupravami ve velkém zásobovat Sovětský svaz, posléze se "té trojka" dostala i do dalších sovětských satelitů. A koncem 80. let také do Guinnessovy knihy rekordů jako nejpočetněji vyráběná tramvaj na světě.

Dnes, o čtvrt století později, se české strojírenské firmy snaží navázat na dobu, kdy jsem byli tramvajovou velmocí. A daří se to. O nové soupravy od tuzemských výrobců je zájem nejen v Evropě. "Ve světě je stále větší zájem o dopravu šetrnou k životnímu prostředí," vysvětluje proděkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. To nahrává právě tramvajím.

"Výstavbu tramvajových tratí aktuálně chystá například San Francisco, New Orleans, Nashville, Dallas, New Jersey či třeba Toronto," popisuje architekt Patrik Kotas, který se specializuje na návrhy dopravních staveb a design tramvají.

Po amerických městech − Washingtonu, Seattlu nebo Portlandu − už jezdí tramvaje české společnosti Inekon Group. "Jednáme o dodávce dalších deseti až patnácti vozů pro Seattle," říká za firmu Milan Haloun, který má zahraniční prodej na starosti.

Společnost chce své tramvaje dostat i do měst v Evropě, Africe a Jižní Americe. Největší možnosti však vidí v Číně, kde plánují rozsáhlé investice do tramvajové dopravy. Inekon Group vloni koupila téměř pětinový podíl v čínské firmě Tong Hao, která ročně vyrobí přibližně 150 tramvají.

Do Číny už pronikla i Škoda Transportation, největší český výrobce tramvají. Na výrobu svých souprav 15T ForCity prodal licence tamní firmě CSR Sifang Quingdao. Právě Škoda Transportation si díky exportu vloni výrazně polepšila. "Jen vloni jsme vyrobili 100 tramvají a 300 trolejbusů. Přibližně 70 procent z toho míří za hranice," popisuje mluvčí strojírenské firmy Michal Tobrman.

Na zlaté časy 70. a 80. let chce letos navázat i další česká společnost Pragoimex. Vyvinula novou tramvaj EVO 1, přezdívanou Evička − inspirovala se právě legendární Tatrou T3. Tramvaj chce prodávat do západních metropolí a kupce chce nalákat na nízkou cenu. Jedna "Evička" má stát 20 milionů korun, zatímco větší souprava ForCity od konkurenční Škody Transportation vyjde na 70 milionů.

Z Česka se však nevyváží jen nové, ale i ojeté tramvaje. Zájem o ně má především Ukrajina a další země bývalého sovětského bloku. Důvodem je nízká cena: jeden vůz obvykle vyjde na 100 až 200 tisíc korun.

Největším českým "exportérem" ojetých tramvají je pražský dopravní podnik. Vloni poslal 50 souprav na Ukrajinu, letos 19 a jedná o prodeji dalších 20 do bulharské Sofie. Podle mluvčího firmy Jiřího Štábla je zájem z Východu tak veliký, že ojetiny pomalu docházejí.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Princ Harry a Meghan se vzdají královských povinností od dubna

Britský princ Harry a jeho manželka Meghan se vzdají svých královských povinností k 31. březnu. S odvoláním na mluvčí manželského páru o tom ve středu informoval zpravodajský web BBC. Vnuk královny Alžběty II. na počátku roku oznámil, že se s ženou vzdají role v královské rodině a začnou pracovat, aby se stali finančně nezávislými. Podle britských médií ale nebudou zřejmě moci používat značku Sussex Royal, o jejíž registraci před časem požádali.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Alternativa pro Německo se po ostré kritice omluvila za rasistické omalovánky

Ostrou kritiku si vysloužila pravicově populistická strana Alternativa pro Německo (AfD) za dětské omalovánky, které její členové rozdávali na akci v porýnském Krefeldu. Sešit totiž neobsahoval obrázky pohádkových postaviček, ale kresby, které jsou podle kritiků rasistické, xenofobní a plné stereotypů. Případem se zabývá i policie, informoval list Westdeutsche Zeitung. AfD kritiku nejdříve odmítla, ve středu se ale za vytištění omalovánek omluvila a jejich rozdávání označila za "organizační chybu".

V sešitu s názvem "Nordrhein-Westfalen zum Ausmalen" (Severní Porýní-Vestfálsko k vymalování) je například obrázek lidí v autech s tureckými vlajkami a zbraněmi v rukou. Na další straně jsou nakreslení lidé s kostí v kudrnatých vlasech, kteří se koupou v bazénu, od něhož prchají mladé dívky. Na obrázku je ve vodě také zcela zahalená žena či ruka s nožem. Omalovánky rozdávala minulý týden na své akci v Krefeldu frakce AfD ze zemského parlamentu nejlidnatější německé země, Severního Porýní-Vestfálska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy