České dráhy mírně zdraží. Spustí věrnostní program

Petr Kučera Petr Kučera
Aktualizováno 19. 11. 2014 12:46
Děti do šesti let budou muset mít nově jízdenku, přestože její cena zůstane nadále nulová. Dráhy současně zlevní cestování první vozovou třídou delší než 120 kilometrů.
Foto: Reuters

Praha – České dráhy zvýší od nového jízdního řádu, který začne platit 14. prosince, cenu jízdného zhruba o procento. Na trasách do padesáti kilometrů se cena nezmění, uvedl dnes člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Tehdejší generální ředitel státního podniku Daniel Kurucz už v říjnu slíbil, že státní podnik v novém jízdním řádu nebude zdražovat více než o inflaci, v mezinárodní dopravě vůbec. Kurucze před pár dny po pouhých osmi měsících ve funkci odvolala dozorčí rada, změnu přitom prosadil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), který poté sám skončil.

Dráhy tedy nakonec zdraží mírně více než o inflaci, jejíž aktuální míra činí 0,5 procenta (počítáno jako průměr za 12 posledních měsíců proti průměru 12 předchozích měsíců), respektive 0,7 procenta (porovnání letošního října s loňským říjnem).

"Patnáctikilometrové jízdné z Lysé nad Labem do Nymburka zůstává na stejné úrovni, tedy na 29 korunách. Jízdné z Prahy do Kolína, 69 kilometrů, se zvyšuje o jednu korunu a například z Prahy přes Plzeň do Chebu, což je 219 kilometrů, dojde ke zdražení o dvě koruny," upřesnil Štěpán.

Změny pro e-shop, děti i první třídu

Dráhy ruší dosavadní tříprocentní slevu při nákupu v e-shopu, nahradit ji má věrnostní program. Při nákupu vnitrostátních jízdenek získají lidé za každých 10 korun jeden bod. Za 750 bodů pak mohou získat slevu 90 procent na vnitrostátní jízdenku druhé třídy. Za 500 bodů lze získat 90% slevu na celostátní skupinovou víkendovou jízdenku, která je platná pro dvě dospělé osoby a až tři děti a jejíž běžná cena bude od 14. prosince 650 korun. Za menší počet bodů pak lidé získají slevu na vstup do modelového Království železnic nebo Železničního muzea v Lužné u Rakovníka.

Děti do šesti let budou muset mít nově jízdenku, přestože její cena zůstane nadále nulová.

Dráhy zlevní cestování první vozovou třídou delší než 120 kilometrů. Zatímco u kratších cest zůstane dosavadní příplatek 50 procent k ceně druhé třídy, u delších klesne na 30 procent. Jízdenka z Prahy do Chebu tak beze slev vyjde pro první třídu na 391 korun, dosud stála 449 korun.

Zlevní také některé Včasné jízdenky do zahraničí. Například z Prahy do Frankfurtu o 10 eur na 39 eur, tedy zhruba 1104 korun.

Změnit se mají i podmínky pro skupinovou slevu. Při okamžitém odbavení se přizná maximálně pro pět spolucestujících. Skupiny šesti a více spolucestujících se musí nově pro přiznání slevy předhlásit prostřednictvím objednávkového formuláře. "Toto opatření umožní lépe a pružněji reagovat v oblasti posilování vlakových spojů," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Bonusem má být místenka zdarma.

Pendolino až do Košic

Celkový počet spojů se od poloviny prosince zásadně nemění, denně jich vypraví v průměru 6789 vlaků, což je o 64 spojů více než podle dosavadního jízdního řádu.

Mezi novinky, jimiž se státní podnik nejvíce chlubí, patří prodloužení jednoho páru pendolina z Prahy přes Ostravu, Žilinu a Poprad-Tatry do Košic. Z Prahy vyjde v půl sedmé ráno, v Košicích má být po druhé hodině odpolední. Zpět by se měl z Košic vracet po třetí hodině odpolední a dorazit do Prahy před půl jedenáctou večerní.

Prodloužení svých vybraných spojů do Košic už dříve oznámili oba konkurenti Českých drah na lukrativní trati mezi Prahou a Ostravou, tedy společnosti RegioJet a Leo Express.

Rychlovlak Pendolino budou moci více využívat i lidé z Plzně nebo Chebska. České dráhy vylepší jízdní řád tak, aby vyhověl i hlavní přepravní špičce lidí směřujících do hlavního města nebo na Moravu za prací či celodenní návštěvou. Dosud odjíždějí dva rychlovlaky ráno a dopoledne z Prahy na západ Čech s dvouhodinovým odstupem za sebou, do Prahy se vracejí odpoledne. Nově mají odjíždět z Prahy kolem 10:40 a 16:40, v opačném směru pak přibližně v 6:45 a 14:45 z Chebu, respektive v osm a šestnáct hodin z Plzně.

Business třída v railjetu

Po více než šedesáti letech rozšiřuje národní železniční společnost počet tříd na tři, ovšem pouze ve vlacích Railjet, které spojí každé dvě hodiny Prahu s Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Vedle první a druhé třídy bude cestujícím k dispozici i business třída. Formálně ale nakonec bude označena jako první třída s povinnou rezervací. Cena má být stejná jako do klasické první třídy, cestující si však musí koupit ještě vnitrostátní nebo mezinárodní místenku. Ta přijde na 70 až 250 korun u vnitrostátní přepravy nebo na 425 korun u mezistátní, v ceně je welcome drink, denní tisk, balená voda a voucher v hodnotě 50 korun na občerstvení v jídelním voze.

Marketingovou novinkou jsou také "rychlíky vyšší kvality" označené Rx, přičemž zkratka se má podle drah číst jako rex. Zatím vyjedou jen na trasu z Prahy přes Plzeň do Chebu či Klatov, kde se až donedávna ve větší míře vyskytovala stará "koženková" kupé. V zásadě nabídnou standard obvyklý už delší dobu na některých jiných hlavních tuzemských trasách (část vozů vybavených elektrickou zásuvkou či stolky pro notebook nebo klimatizací). Současně ale pokračuje i nasazování modernějších vagonů včetně bezbariérových i na ostatnich spojích.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy