České aerolinie zvýšily zisk na čtvrt miliardy korun. Mají více obsazená letadla

ČTK ČTK
Aktualizováno 6. 3. 2017 11:09
Provozní výsledek hospodaření za rok 2016 skončil podle neauditovaných výsledků ziskem 285 milionů korun. V loňském roce přepravily České aerolinie na palubách svých letadel celkem 2,71 milionu cestujících. Využití letadel stouplo meziročně o deset procent.
České aerolinie v průběhu roku 2008 obdržely postupně čtyři nové letouny Airbus A319 (na snímku). Zahájily lety do šesti nových destinací: Štrasburku, Tbilisi, Damašku, Rostova na Donu, Almaty a do Heraklionu.
České aerolinie v průběhu roku 2008 obdržely postupně čtyři nové letouny Airbus A319 (na snímku). Zahájily lety do šesti nových destinací: Štrasburku, Tbilisi, Damašku, Rostova na Donu, Almaty a do Heraklionu. | Foto: Archiv ČSA

Praha - Českým aeroliniím vloni vzrostl meziročně zisk po zdanění o osm procent na 241 milionů korun. Provozní výsledek hospodaření za rok 2016 skončil podle neauditovaných výsledků ziskem 285 milionů korun. Za zlepšením hospodaření stojí mimo jiné oživení poptávky po letecké dopravě a vyšší obsazenost letadel.

V loňském roce přepravily České aerolinie na palubách svých letadel celkem 2,71 milionu cestujících. Z toho na linkách společnosti cestovalo 2,26 milionu cestujících, meziročně o téměř 13 procent více. Dalších více než 444 tisíc cestujících přepravily ČSA na letech pro jiné letecké společnosti, kterým pronajímaly svá letadla. Počet letů se meziročně zvýšil o devět procent na 30 890.

"Na kladném výsledku hospodaření ČSA se podílely vyšší využití letadel meziročně o deset procent, oživení poptávky v Rusku a na Ukrajině zejména ve druhém pololetí 2016, vyšší obsazenost letadel a v neposlední řadě udržení provozních nákladů na loňské úrovni," uvedl předseda představenstva Českých aerolinií Jozef Sinčák.

Hospodaření ČSA se do kladných čísel přehouplo teprve v roce 2015, kdy společnost vydělala 223 milionů korun. V roce 2014 dopravce podle výroční zprávy skončil se ztrátou 631 milionů korun a o rok dříve s téměř miliardovou ztrátou.

Podle Sinčáka může za větší efektivnost ČSA mimo jiné i zjednodušení obchodního modelu a zaměření společnosti na přepravu cestujících do České republiky, díky čemuž se zvyšuje obsazenost letadel. Ta během loňského roku stoupla o jeden procentní bod na 75,4 procenta.

V současnosti společnost provozuje 17 letadel. Od dubna se jejich počet rozšíří o jeden vrtulový stroj ATR 72, což se odrazí i v mírném nárůstu provozu. Provozní zisk za letošní rok ale podle Sinčáka bude nižší, na úrovni desítek milionů korun. Důvodem je zvýšení cen paliva, pohyb směnných kurzů USD, EUR a české koruny a v neposlední řadě sílící konkurence.

Ve firmě jsme pankáči, orientujeme se na výsledky, pracovní dobu neřešíme, říká zakladatel vyhledávače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 9 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy