reklama
 
 

Esence češství ve smajlících. Nejvíce emocí budí politici, říká provokující grafička

18. 7. 2019 7:00
Grafička Soňa Juríková vytvořila sadu smajlíků, které podle ní dobře zachycují českou kulturu. Vznikly tak emotikony představující ponožky v sandálech, Dana Nekonečného, Miloše Zemana, oblíbený český alkohol, jídlo i Ještěd. Juríková se na sociálních sítích setkává s veskrze pozitivními reakcemi. Hákliví jsou podle ní Češi hlavně na smajlíky znázorňující politiky.

Češka studující Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě v rámci školního projektu vytvořila sadu českých emotikonů čítající zhruba 180 smajlíků. "Potkala jsem několik komentářů, že je to další projekt financovaný EU, nebo se lidé divili, proč když studuji na Slovensku, nedělám slovenské emotikony," popisuje Juríková pro Aktuálně.cz některé reakce, na které narazila.

"Také mě zarazilo, kolik lidí dokáže upřímně naštvat umělecký školní projekt a dlouze diskutovat o jeho významu a přínosu společnosti. Převažovaly však pozitivní reakce a mnoho dotazů, kde je možné si je pořídit, což mě velmi těší a podporuje v další tvorbě," dodává grafička.

Mezi nejoblíbenější ikony podle ní patří chlebíček, Dan Nekonečný, ponožky v sandálech, paštika a řízek s chlebem. "Je vidět, že české jídlo v emotikonech opravdu chybí. Naopak mezi hodně kritizované patří emoji Andreje Babiše a politiků celkově," dodává. Sadu nazývá Czemoji, což je sloučenina anglických výrazů czech (české) a emoji (smajlíci).

Nyní řeší, jak dostat smajlíky na mobilní displeje. Emotikony zatím totiž nejsou ke stažení a jejich užívání v běžné elektronické korespondenci tak není možné. Autorka sama přiznává, že pokud má být sada volně dostupná, musí předtím vyřešit autorská práva. Na svém projektu znázorňuje slavné značky jako Kofolu, Becherovku a Májku, ale i osobnosti, jako jsou Miroslav Kalousek, Miroslav Donutil a Jaromír Jágr, bez jejich vědomí.

"Této problematiky jsem si vědoma, a pokud se mi povede Czemoji zprovoznit v komerční projekt, budu muset mnoho emotikonů vymazat nebo se s konkrétními firmami a osobnostmi domluvit na jejich svolení k použití," vysvětluje Juríková.

Grafička původně vůbec smajlíky s českou tematikou tvořit nechtěla. V plánu bylo překreslit ty, které jsou na telefonech od Applu již k dispozici. "Původně jsem chtěla mít Czemoji mnohem jednodušší, ale detailnější kresba mi dovolila zobrazit mnohem více předmětů a konkrétních lidí. Navíc pro dnešní telefony s vysokým rozlišením to není žádný problém," dodává autorka.

Alkohol jako podstata české kultury

Část emotikonů si pro sebe zabírá alkohol. Vedle zmíněné Becherovky je na ikonu převeden i fernet, tuzemák, zelená, vaječný likér a několik značek piva.

"Snažila jsem se zachytit podstatu české kultury a to, čím je výjimečná. Neodmyslitelně k tomu tedy patří i alkohol. Češi si ze všech svých problémů dokážou udělat srandu a není tomu jinak s alkoholem," uzavírá Juríková.

Speciální "národní" sady smajlíků nejsou ve světě nic neobvyklého. Svou sadu má například Havaj. Emotikony, jejichž vznik podpořila tamní banka, představují známé havajské sportovce, loga univerzit i hlášky a slang, který vznikl smícháním angličtiny a původního místního jazyka.

Vlastní emotikony mají i v sousedním Německu. Po stažení sady smajlíků je tak možné poslat ikonu znázorňující buřty, tahací harmoniku, klobásu či dvě piva s nápisem Oktoberfest.

autor: Ondřej Neufus | 18. 7. 2019 7:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama