Česká spořitelna zavře desítky poboček v malých městech. Ostatní čekají změny

Olga Skalková Olga Skalková
24. 6. 2016 11:10
K 1. říjnu banka zruší kolem 45 poboček z celkových 608. Typicky má jít o ty, kam chodí pár lidí denně vybírat nebo vkládat peníze, ale za poradenstvím či jinými obchody přijde jeden klient za den. Ostatní pobočky čekají změny. Během pěti až osmi let do nich chce Česká spořitelna investovat čtyři až pět miliard korun.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Vojta Petr

Praha – Česká spořitelna, největší tuzemská banka podle počtu klientů, na podzim spustí velké změny v pobočkové síti. Několik desítek jich zavře, ostatní začne předělávat zvenku i uvnitř.

„K 1. říjnu zrušíme kolem 45 poboček. Stále ale budeme mít největší pobočkovou síť ze všech bank a tuto pozici si chceme držet," řekl Hospodářským novinám Filip Belant, manažer podpory a rozvoje pobočkové sítě České spořitelny.

"Chování klientů se mění, stále víc jich využívá digitální služby a my se tomu musíme přizpůsobovat,“ vysvětluje. Na připraveném seznamu ke zrušení jsou podle Belanta pobočky, které fungují dva nebo tři dny v týdnu, jsou zpravidla v malém městečku nebo na vesnici a klienti je málo využívají.

"Typicky jsou to pobočky, kam chodí pár lidí denně vybírat nebo vkládat peníze, ale za poradenstvím či jinými obchody přijde jeden klient za den. Kvůli nákladům spojeným s chodem poboček je nemůžeme držet tam, kde nás klienti tak málo využívají," říká Belant.

Příkladem může být podle něho pobočka ve Velkém Týnci poblíž Olomouce. "Uzavíráme pobočky i s ohledem na dostupnost našich služeb v jiném místě v okolí, kam lidé často chodí nebo jezdí pracovat. Pokud je na některé z rušených poboček bankomat, tak ho tam ponecháme," tvrdí Belant.

Další místa, kde pobočka skončí, neuvedl. Česká spořitelna v současné době provozuje 608 poboček.

Rozhodnutí je výsledkem rozsáhlé revize, kterou banka prováděla během loňského roku pod přímým dohledem tehdejší šéfky pobočkové sítě Daniely Peškové, dnešní členky představenstva České spořitelny.

O chystaném uzavření poboček se už dozvěděli zaměstnanci. Banka o něm postupně bude informovat klienty, kteří pod ně spadají. Podle Belanta začala svůj plán projednávat se starosty dotčených míst. Jako kompenzaci nabídne spořitelna službu mobilních poradců, kteří by lidem zařizovali bezhotovostní služby. "Budou za nimi připraveni přijet jednou dvakrát týdně, pro klienty máme připraveny také retenční nabídky," upřesňuje Belant.

Z pohledu banky jde o rozhodnutí, které se nedotkne velkého počtu zaměstnanců ani klientů. V dotčených pobočkách pracuje asi 90 lidí z celkového počtu pěti tisíc zaměstnanců poboček. Tyto pobočky podle Belanta využívá v průměru jeden tisíc klientů. Celkově má běžný účet u České spořitelny kolem 1,6 milionu klientů.

I tak jde o citlivé rozhodnutí. Mnoho malých městeček považuje přítomnost bankovní pobočky za součást svého života, podobně jako pobočku pošty, hospodu nebo kostel. Spořitelna se také snaží rozptýlit dojem, že jde o začátek velkého rušení poboček, o němž někteří bankéři mluví už několik let.

"Žádné zemětřesení nepřipravujeme. Naopak budeme do naší pobočkové sítě investovat. Během pěti až osmi let zhruba čtyři až pět miliard korun," uvedl Belant s tím, že z dnešního pohledu může být kandidáty na další rušení jen několik poboček ročně.

Podobně jako jiné banky bude spořitelna pokračovat ve stěhování některých poboček na frekventovanější místa. "Je to přirozený proces, způsobený například otevíráním nových obchodních center. Ale snažíme se objevovat i nová místa, kde by o naše služby mohl být zájem, například na nádražích," říká Belant. Novou pobočku tak banka připravuje otevřít v listopadu na hlavním nádraží v Praze.

Spořitelna zároveň plánuje postupně zavést do sítě nový model obsluhy a předělat ji podle designu, kterým se podle Belanta inspirovala u mateřské skupiny Erste. Součástí každé pobočky bude samoobslužná zóna, do níž banka umístí bankomat, přístroje na vkládání peněz a další digitální zařízení, na kterých klienti budou moct sami provádět platební transakce.

Současné pobočky chce předělat na tři různé typy. Nová struktura sítě počítá zhruba se 17 takzvanými vlajkovými pobočkami. Ty budou nabízet celé spektrum služeb jak pro masový trh, tak i movitějším klientům, které obsluhuje pod značkou Premier. Jejich součástí budou i hypoteční centra. Další část sítě budou tvořit středně velké pobočky, které nebudou mít některé z těchto služeb, ale vždy v nich bude pokladna. "Na malých pobočkách v menších místech naopak pokladna pokaždé nebude," řekl Belant.

Prvních několik poboček předělá spořitelna letos, od příštího roku to má být kolem sedmdesáti ročně. Více sjednotit chce i provozní dobu. Podle Belanta by na velkých a středních pobočkách mělo být otevřeno většinou od 9 do 18 hodin.

 

Právě se děje

Další zprávy