Česká pošta chce přenechat dopravu balíků soukromníkům. Vypsala tendr, očekává úspory

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
15. 9. 2021 14:40
Česká pošta vypsala v srpnu v regionech výběrová řízení na dopravce zásilek s vozy nad 3,5 tuny, podle mluvčího Matyáše Vitíka totiž nedokáže službu dostatečně efektivně zajistit sama. Zcela zrušit vlastní dopravu se nechystá, bude ale subtilnější. Mluvit o propouštění řidičů pošty je podle Vitíka předčasné, pokud ale k němu dojde, řidiči podle něj "nezůstanou bez práce".
Foto: Milan Bureš

Výběrová řízení na externí dopravce podle pošty probíhají "pouze ve vybraných regionech". Z popisu veřejné zakázky přitom vyplývá, že se vztahuje na "oblasti Praha, jižní a západní Čechy, severní a východní Čechy a Morava". Lhůta pro podání nabídek byla stanovena do 27. října. 

"V současné době probíhá výběrové řízení na dopravce, kteří se mají ve vybraných regionech zapojit do distribuce balíkových zásilek," potvrzuje mluvčí pošty Vitík. "To, zda se podaří najít partnery pro tuto spolupráci a jakým způsobem jejich angažmá bude probíhat, je ale velmi předčasné předjímat," pokračuje. Důležitým aspektem podle něj bude i to, jak výhodné nabídky budou.

Vlastní doprava v Česku ale podle Vitíka poště zcela jistě zůstane. "Jen bude subtilnější, efektivnější a se specifickými úkoly, například v podobě listovních zásilek," vysvětluje dále mluvčí pro on-line deník Aktuálně.cz.

Dlouhodobé analýzy kvality doručení podle státního podniku ukazují, že doprava České pošty "má své limity". "Nedokáže fungovat optimálně, a je proto zcela logické, že si služby, které soukromý sektor dokáže zajistit efektivněji a s nižšími náklady, zajistí jejich nákupem. Je to naprosto běžné u jakýchkoliv jiných firem, které myslí ekonomicky," říká Vitík.

Mluvit o propouštění řidičů je přitom podle pošty předčasné. "Teprve zájem a nabídky z výběrových řízení ukážou, jaké Česká pošta učiní další kroky. I v případě propouštění ale jistě řidiči nezůstanou bez práce," ujišťuje mluvčí.

"Kdo bude chtít pracovat, o práci nepřijde"

Pošta by případně svým řidičům nabídla jinou pozici nebo zajistila zaměstnání u nového dopravce.

"Po řidičích je velká poptávka, podle posledních odhadů chybí v Česku 20 tisíc řidičů kamionů. Navíc předpokládáme, že noví smluvní dopravci po řidičích okamžitě sáhnou. Kdo bude chtít pracovat, o práci určitě nepřijde," říká dále mluvčí České pošty.

Se zaměstnanci i odboráři pošta podle svých slov k tématu komunikuje. "V nedávné době zástupci managementu navštívili klíčová logistická místa v celé republice, kde diskutovali se stovkami řidičů České pošty. Popsali jim aktuální situaci a rozebrali důvody svých kroků. Stejnou diskusi nabízíme také kolegům z odborových skupin," doplňuje Vitík.

Odboráři v srpnu kvůli pracovním podmínkám na poštách i plánovaným změnám v logistice ohlásili stávku. Ta se má podle agentury ČTK uskutečnit od 29. září do 1. října.

Žádná privatizace, tvrdí Hamáček

K tendru pošty se ve středu ve sněmovně vyjádřil také ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD), a to v reakci na návrh místopředsedy klubu KSČM Lea Luzara, aby se sněmovna situací v podniku zabývala. Luzar podle ČTK vyjádřil obavy, že se tímto způsobem chystá privatizace pošty.

"Česká pošta připravuje privatizaci svých činností. Mám tady před sebou soutěž vypsanou Českou poštou na privatizaci rozvozových služeb nad 3,5 tuny. Je to drobnost v rámci konglomerátu České pošty. Tato drobnost má objem asi tří miliard korun, kdy vypisuje privatizaci základních služeb dopravy nad 3,5 tuny," řekl Luzar již v úterý. Podle něj se tak pošta dostane do područí dodavatelů, kteří jí budou určovat ceny.

"Rozhodně tady nikdo nic neprodává, rozhodně tady nikdo nic neprivatizuje. A rozhodně žádné rozhodnutí v tomto směru nepadlo," prohlásil Hamáček.

Informoval, že dozorčí rada už schválila program restrukturalizace pošty. "Není to privatizace," zdůraznil. "Je to oddělení takzvané univerzální služby nebo té státní služby od té komerční. To znamená, aby bylo naprosto jasné, kde pošta plní úkoly státu a je ztrátová. A kde pošta působí na volném trhu a je schopná, řekněme, působit v konkurenčním prostředí. To je ta logistika, popřípadě finanční služby," dodal Hamáček.

Česká pošta provozuje 3200 poboček a zaměstnává téměř 27 000 lidí. Pobočková síť by se měla v roce 2023 oddělit do samostatného státního podniku.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 4 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy