reklama
 
 

Značky jablonecké kvality jsou na prodej. Obr padl

24. 9. 2009 16:55
Po výrobních areálech Jablonexu jsou na prodej i slavné značky.

Jablonec - Železnobrodské sklo, Bijoux de Boheme, Bohemia Strass, Cristal de Boheme a v neposlední řadě Jablonex. Značky, které prodávají tradici jablonecké bižuterie a skla jsou nyní samy na prodej. Na svých stránkách je nabízí Jablonex Group, která s výrobou šperků, umělých perel a bižuterie končí. O prodeji značek jako první informovala Mladá fronta Dnes.

Do úterka se mohli zájemci ucházet nejen o ochranné známky nebo domény, ale také zásoby perel, svítidel, bižuterie i dceřiné společnosti Jablonexu, mezi jehož akcionáři je i šperkařský gigant Swarowski.

A zájem o slavné značky prý nebyl malý. Konečného kupce nyní mají vybrat akcionáři.

Gigant se rozdrobí na kousky

Jablonex Group se stal před čtyřmi lety, kdy spojením osmi společností vznikl, jedním z největších výrobců bižuterie na světě. Jejich spojením vznikl obr s více než 2500 zaměstnanci a obratem 2 miliardy korun. Počet zaměstnanců se postupně zvýšil až na necelé čtyři tisíce.

Vloni však začal kolos upadat. Tržby v roce 2007 podle expertů zachránil jen výprodej skladů. Devatenáct akcionářů se vloni v srpnu rozhodlo celý podnik prodat. Nedokázali se totiž shodnout na strategii, která by Jablonex Group pomohla čelit kombinaci silné koruny a asijské bižuterie.

Nejprve akcionáři doufali, že se podaří skupinu prodat jako celek. O 98 procent akcií projevilo zájem 20 investorů. Pak ovšem mezi zájemci zaúřadovala hospodářská krize a bylo jasné, že se kolos najednou prodat nepodaří.

Jako první byla k prodeji nabídnuta společnost Česká mincovna, která se zabývá výrobou oběživa, pamětních mincí i medailí. Proto se z divize Jablonexu stala samostatnou společností.

Její prodej nebude nijak složitý, protože na rozdíl od jiných divizí tržby mincovny každý rok stoupaly. Vloni vyšplhaly na dvojnásobek oproti roku 2007, tedy na 460 milionů korun. Pro letošek je naplánovaná půlmiliardová tržba.

Jasná už je také budoucnost dalších dvou závodů v Desné a Zásadě na Jablonecku. Na konci roku je převezme konkurenční společnost Preciosa, které se daří lépe než Jablonexu.

Koupí značky investoři z Asie?

Osud ostatních závodů není zdaleka tak růžový. Někdejší Železnobrodské sklo skončilo letos v srpnu, skončily i další dvě továrny v Jablonci. Prázdná skořápka v podobě tří opuštěných areálů je na prodej za přibližně 400 milionů korun. Bez práce jsou stovky bývalých zaměstnanců.

Cena značek, které mají navzdory krizi a potížím skupiny ve světě dobrý zvuk, nebyla zveřejněna. Ti, kdo na Jablonecku ještě vyrábí bižuterii mají strach, aby se značka nedostala do Asie, což by byl konec tradice výroby bižuterie. „Čeští producenti by pak měli smůlu," řekla MF Dnes Zuzana Slámová z jablonecké společnosti C&B beads.

autor: Ekonomika | 24. 9. 2009 16:55

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama