Změňte drahou banku, sama vám s tím pomůže

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
27. 8. 2012 7:00
Kodex mobility od České bankovní asociace usnadní převod účtu ke konkurenci
Foto: Jan Langer

Praha - Mezi tím, kolik lidí chce změnit banku a kolik se jich k tomu skutečně nakonec odhodlá, existuje veliký nepoměr. Soudě tedy alespoň podle veřejné debaty, k jejímuž koloritu již nespokojenost s výší bankovních poplatků patří.

Pro nespokojené bankovní klienty přitom sami bankéři přichystali užitečný nástroj, který jim dokáže účinně pomoci s tím nejméně příjemným - s přenesením trvalých příkazů či inkas ze současného účtu na účet v nové bance.

Řeč je o Kodexu mobility, který vymyslela Česká bankovní asociace a k němuž se hlásí všechny v Česku působící banky, s výjimkou mBank, Zuno Bank a Evropsko-ruské banky.

Kodex mobility zajistí, že po vyplnění jediného formuláře se nová banka s tou stávající domluví na převedení všech pravidelných plateb. Nedokážou to v rozmezí hodin, ale za zhruba deset dnů, protože k tomu nevyužívají elektronické komunikace, nýbrž klasickou poštu.

Kromě tohoto konzervativního přístupu k doručování dokumentů ale Kodex mobility zaslouží chválu. Praxe ukazuje, že ji přitom nemusí ocenit jen klienti bank, ale také samotné finanční instituce.

Zvláště to může platit pro ty menší. Například Air Bank přes Kodex mobility získala takřka 2000 ze svých zhruba 55 tisíc klientů. Navíc si pochvaluje, že tito klienti jsou pro ni velice zajímaví. Když už totiž někdo potřebuje pomoc s převodem pravidelných plateb, znamená to, že svůj účet skutečně využívá.

U Air Bank se to projevuje konkrétně tak, že průměr výše příchozích plateb u klientů, kteří využili Kodex mobility, je dvojnásobný oproti běžnému klientovi a dvojnásobný je také počet karetních transakcí. To znamená, že Kodex mobility bankám přináší aktivní klienty, ze kterých má banka větší prospěch.

"Můžeme potvrdit, že část klientů využívajících Kodex mobility představuje aktivnější uživatele bankovních služeb," přidává se také Vendula Žaloudíková z Fio banky.

Ta zároveň přidává poznatek, proč klienti, kteří k nim přicházejí od konkurence, volí cestu přes kodex. "Důvody pro využití přechodu v rámci Kodexu mobility jsou i jiné než pomoc s převedením množství příkazů, nejčastější je přání klienta nemuset o přechodu komunikovat se stávající bankou."

90 procent lidí neví

I proto je trochu s podivem, že se banky nesnaží výhody této možnosti lidem přetlumočit. Podle nedávného průzkumu časopisu dTest provedeného mezi více než dvěma a půl tisíci respondenty téměř 90 procent lidí neví, co je obsahem kodexu, a více než 60 procent z nich o něm nikdy neslyšelo.

Průzkum dále zjistil to, co bylo řečeno v úvodu. Polovina dotázaných si je vědoma, že jejich banka pro ně nemá nejvýhodnější podmínky. Jen třetina dotázaných ale v posledních pěti letech změnu uskutečnila.

 

Právě se děje

Další zprávy